Amerikaanse autoriteiten tikken Tesla en Apple op de vingers voor smartphone die dodelijke crash met Tesla Model X veroorzaakte
De Amerikaanse toezichthouder National Transportation Safety Board (NTSB) concludeert in een rapport dat de dodelijke crash met een Tesla Model X in maart 2018 onder meer te wijten is aan een afgeleide bestuurder én beperkingen van de Autopilot. Tesla en Apple, die de smartphone leverden waardoor de bestuurder werd afgeleid, krijgen er in het rapport van langs.
In het rapport neemt de NTSB vooral Tesla op de korrel. Volgens de onderzoeksraad was de Autopilot van Tesla onvoldoende in staat om te monitoren in hoeverre de bestuurder zich daadwerkelijk bezighield met de taak van het rijden. Daarbij was de timing van de waarschuwingen van het systeem onvoldoende om de bestuurder zover te krijgen dat hij zou reageren en zo de crash kon voorkomen of minder erg kon maken.
Volgens de NTSB zijn nieuwe eisen nodig voor rij-assistentiesystemen die deels zelfrijdende functies aanbieden. Tesla moet van de raad applicaties ontwikkelen die de mate van betrokkenheid en oplettendheid van de bestuurder effectiever monitoren.
Daarnaast stelt de NTSB op basis van verschillende onderzochte crashes vast dat de Autopilot van Tesla stelselmatig door bestuurders wordt gebruikt, in omstandigheden waarvoor het systeem niet is bedoeld. “Ondanks de bekende limieten van het systeem, beperkt Tesla niet waar de Autopilot kan worden gebruikt”, aldus de raad. Volgens de raad moet Tesla op dit punt veiligheidswaarborgen inbouwen.
Game
Ook de bestuurder wordt specifiek als oorzaak aangeduid in het rapport. Volgens het rapport was hij waarschijnlijk afgeleid tijdens het rijden door het spelen van een game op zijn mobiele telefoon. Daardoor had hij niet in de gaten dat de Autopilot de Model X naar het gedeelte van de snelweg manoeuvreerde dat niet voor auto’s was bedoeld. Dit gebeurde in de weken voorafgaand aan de crash ook al een paar keer.
Zijn telefoon was een iPhone; de bestuurder werkte immers als ontwikkelingsingenieur bij Apple. Volgens de NTSB treft daarom ook Apple in de hoedanigheid als werkgever enige blaam, omdat het bedrijf geen beleid had om het gebruik van mobiele telefoons tijdens het rijden te beperken. Volgens de raad hebben de fabrikanten van elektronische apparaten de mogelijkheid om zeer afleidende functies op draagbare apparaten te vergrendelen als ze tijdens het rijden worden gebruikt. Zo’n functie moet in de ogen van de NTSB standaard op alle apparaten komen.
Beveiliger
En er ging nog meer mis die bewuste dag. De zogenoemde rimpelbuis-obstakelbeveiliger die vooraan de betonnen barrière zit en de impact van de botsing had kunnen beperken, was beschadigd door een eerder ongeluk en functioneerde daardoor niet naar behoren. Waarschijnlijk had de bestuurder nog geleefd als die beveiliger in goede staat had verkeerd, stelt de NTSB.
De organisatie verwijt Tesla verder dat de botsingsvermijdingssystemen van de Model X niet ontworpen waren om de deze beveiliger te herkennen. De raad maakt op dat punt overigens ook een verwijt aan de National Highway Traffic Safety, die dit niet als harde eis heeft gesteld.
Bij het ongeval was sprake van een scheiding in de snelweg, waarbij een barrière de snelweg scheidde van een afslag. De Model X kwam op het gedeelte recht voor de barrière terecht, wat er voor de camerasystemen van de Tesla waarschijnlijk uitzag als een normale rijbaan. Mede doordat de beveiliger niet werd herkend, crashte de auto tegen de barrière, waarna de Model X nog door twee andere auto’s werd geramd.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Livios
Zo gebruik je je wasmachine en droogkast slimmer: “Het kost je iets meer, maar je bespaart ermee op de lange termijn”
-
Fietsen op de zeedijk? Let op deze regels om boetes tot 174 euro te vermijden
Maak jij graag een ritje met de fiets langs de Belgische kust? Dan kom je wellicht ook op de dijk terecht. En daar gelden wel degelijk verkeersregels. Wij zetten op een rijtje waarop je moet letten om boetes te voorkomen. -
PREMIUM
Tesla houdt woord, en was nooit zo veel waard
Omdat de laatste maanden van 2019 zo'n succes waren voor Tesla, is de maker van elektrische wagens er tóch nog in geslaagd om even veel auto's te leveren als beloofd. Ruim 360.000 zijn er dat, de helft meer dan in 2018. De beurskoers stoomde door naar een vers record. -
-
PREMIUM
HLN ONDERZOEK. Oude eigenaar kan zijn auto na verkoop nog traceren in app: “Ik kan hem zelfs nog altijd ontgrendelen”
-
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
Wie het aangename aan het nuttige wil koppelen bij het kiezen van een tweewieler, gaat voor een elektrisch exemplaar en raakt zo in één beweging ook razendsnel op zijn bestemming. Maar let op: de markt van de e-bikes evolueert continu en je zwemt in de keuzemogelijkheden. Waar moet je zoal op letten? HLN Shop haalt vijf aandachtspunten aan. -
Volkswagen jarenlang gehackt, vermoedelijk door Chinese cyberspionnen
Het wereldwijde IT-systeem van Volkswagen, de grootste autofabrikant van Europa, is jarenlang gehackt. Dat blijkt uit interne documenten die paper trail media, ‘Der Spiegel’ en ZDF deelden met ‘Knack’ en andere mediapartners van #Hidden Front. Dat is een onderzoeksproject naar Chinese inlichtingenactiviteiten in Europa. -
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
-
Tesla breekt in tweeën na zware crash
-
Nieuwe Tesla Model Y: meer een opgeblazen Model 3 dan een SUV
De langverwachte tweede SUV van Tesla is niet echt een indrukwekkende of innovatief ogende auto geworden. Het is een cross-over die er vooral uitziet als een opgeblazen Model 3. -
Auto
Tesla ontkent dat auto's op hol slaan: “Beleggers speculeren op koersdaling”
Tesla ontkent dat zijn auto's plotseling versnellen. De autofabrikant doet dat in reactie op een petitie die de Amerikaanse toezichthouder NHTSA oproept een onderzoek in te stellen. Volgens de indieners van de petitie is het op hol slaan van Tesla's de oorzaak van verschillende ongelukken. Ze willen dat 500.000 Tesla's worden teruggeroepen en gerepareerd. -
Vogelpoep en dode insecten van je auto verwijderen? Zo doe je dat zónder krassen
1 reactie
Resterende karakters 500
Log in en reageerMatt Casters