Direct naar artikelinhoud
5 vragenDiversiteit

Waarom een man in een jurk voor Theo Francken een brug te ver is

Theo Francken reageerde smalend op een nieuwe campagne van Zalando.Beeld Baert Marc

Op Twitter liet Kamerlid Theo Francken (N-VA) zich smalend uit over de nieuwe campagne van Zalando, die onder het mom ‘zerotype’ een man in een jurk toont. Volgens Eva Sevrin (KU Leuven), oprichter van diversiteitsplatform UNDIVIDED, is dat een schadelijke reactie.

‘Zalando’s Zerotype, lijkt me iets om terug te sturen’, tweette Theo Francken. Hoe leest u die boodschap?

“Theo Francken reageert op een man met een jurk, omdat dat afwijkt van wat we gewoon zijn. Er zijn natuurlijk al langer mensen die zich niet kleden volgens een bepaalde gendernorm, maar het is wel vrij nieuw dat een grote speler zoals Zalando zich op dit thema werpt. Daarmee bereikt een idee als ‘draag vooral wat je graag wil dragen’ de mainstream.

“In die zin lees ik die tweet vooral als een reactie op die brede aanvaarding: dat gaat blijkbaar een brug te ver voor hem. Dat lijkt een bewuste, en dus schadelijke keuze. Ik moet vaststellen dat Francken niet tweet over de torenhoge zelfmoordcijfers bij leden van de lgbtq+-gemeenschap, transgenders in het bijzonder, of over homofoob geweld. Het zijn slechts enkelingen die zo’n daad stellen, maar een bredere intolerantie tegenover genderafwijkend gedrag voedt dat gedrag wel.”

Nood aan een gesprek?

Praten helpt, dat kan bij Tele-Onthaal: bel 106 of ga naar de website tele-onthaal.be.

Wie met vragen zit over zelfdoding, kan terecht bij de Zelfmoordlijn op het gratis nummer 1813 en op de website zelfmoord1813.be.

Is homofoob geweld gelinkt aan die gendernormen?

“Ik denk dat iedereen die vrienden heeft die zich niet volgens de norm kleden, wel verhalen kent over verbaal of zelfs fysiek geweld. Wat homofobie betreft, zie je in onze maatschappij dat er vrij veel acceptatie is op vlak van geaardheid. Zolang je als lesbienne bijvoorbeeld maar lang, blond haar hebt en gezellig en braaf over straat loopt. Wie niet aan de gendernorm voldoet, neemt een risico.

“Een ex-vriendin van me had bijvoorbeeld heel kort haar, en kleedde zich op een wijze die als mannelijk gepercipieerd wordt. Zij is een aantal keer in elkaar geslagen, en de schaamte daarover kruipt heel erg diep. De manier waarop mensen nog steeds ‘dat had ik van jou echt nooit gedacht’ zeggen tegen iemand die uit de kast komt, zegt op dat vlak veel. Vaak klinkt dat alsof het een compliment is, omdat iemand er ‘niet zo gay’ uitziet.”

Op Twitter zei u dat grenzen optrekken rond ‘echte mannen’ of ‘echte vrouwen’ onlosmakelijk verbonden is met lgbtq+-rechten.

“Deze campagne legt geen nieuw hokje op, ze verplicht geen enkele man om een jurk te dragen. Wel trekt het de gendernormen open. Als mensen dan zeggen dat het ‘zo gek niet moet worden’, is het toch belangrijk om te duiden dat die genderpatronen altijd in verandering zijn. Ooit moesten vrouwen een jurk dragen en aan de haard zitten. We mogen toch trots zijn dat we daar verandering in hebben gekregen? De maatschappij gaat er dus echt niet aan kapot, hoor.”

Jonge mensen eisen die genderfluïde ruimte steeds vaker op. Leidt dat tot spanningen op een universiteit?

“Uit de verwachte hoek, maar ik denk dat de meeste mensen intussen wel doorhebben dat niemand last ondervindt van een man in een jurk. Integendeel, je aula wordt er enkel boeiender op als iemand er fucking fabulous uitziet.”

Wat de campagne van Zalando betreft: is dit een oprecht statement of eerder teren op een voorspelbare controverse?

“We moeten daar niet naïef in zijn, marketing heeft altijd een economisch doel. Maar er blijft altijd een zekere waarde in zitten. Al is het maar omdat een kleine jongen aan de bushalte straks die boodschap ziet hangen en denkt: dat kan dus gewoon.”