Luchtvaartsector bloedt door coronavirus: “Tot helft passagiers daagt niet op voor vlucht”
Uit vrees voor reizen in tijden van het coronavirus laten veel vliegtuigreizigers hun ticket vervallen. Dat zegt de internationale organisatie van luchtvaartmaatschappijen (IATA). Meerdere luchtvaartmaatschappijen melden volgens IATA dat tot 50 procent van de passagiers niet komt opdagen op sommige vluchten.
Het is al langer duidelijk dat het coronavirus een grote impact heeft op het toerisme, en dus ook op de luchtvaartsector. Heel wat maatschappijen verminderen hun vluchtaanbod, omdat de vraag keldert.
Brussels Airlines bijvoorbeeld zei vorige week dat het een impact voelde op het aantal boekingen op bijna alle Europese markten, en dat het de komende twee weken 30 procent van het aanbod op Noord-Italië schrapt. De maatschappij heeft de nodige stappen ondernomen om tijdelijke werkloosheid wegens overmacht - met name door het coronavirus - te kunnen inroepen als dat nodig zou zijn. De directie wacht nog even af alvorens een concrete aanvraag in te dienen, zo werd vernomen bij de vakbonden. Mocht het zover komen, zou het de bedoeling zijn om aan alle werknemers te vragen om gedurende een beperkte periode op 90 procent van hun normale werk terug te vallen, zegt Filip Lemberechts (ACLVB).
Ryanair schrapt 1 op de 4 Italiëvluchten
Ryanair zegt dat het een op de vier korteafstandsvluchten van en naar Italië schrapt tussen 17 maart en 8 april. De lagekostenmaatschappij ziet zich daartoe genoodzaakt omdat het aantal boekingen in die periode van drie weken drastisch gedaald is. Heel wat passagiers kwamen de voorbije dagen voor die vluchten ook bij Ryanair gewoon niet opdagen.
In een bericht aan het personeel zegt Ryanair dat ze het personeel in de getroffen basissen in eerste instantie zal oproepen om vrijwillig onbetaald verlof te nemen. Ryanair vliegt ook vanuit Zaventem en Charleroi naar Italië, maar het is nog niet duidelijk of en in welke mate zij getroffen zouden zijn.
IATA zegt weet te hebben van een grote luchtvaartmaatschappij waarbij het aantal boekingen op Italië volledig is stilgevallen. Nog een maatschappij meldt dat de totale vraag een kwart lager ligt dan in dezelfde periode vorig jaar.
Meer dan 29 miljard dollar schade
De internationale organisatie schatte een tiental dagen geleden dat het coronavirus de luchtvaartmaatschappijen wereldwijd meer dan 29 miljard dollar (26 miljard euro) zou kosten. Maar toen ging ze er nog van uit dat de impact grotendeels beperkt zou blijven tot Oost-Azië. Volgens topman Alexandre de Juniac zou het coronavirus een aantal maatschappijen in gevaar kunnen brengen.
IATA vraagt ook dat door de buitengewone omstandigheden de slotregels op luchthavens zouden worden aangepast. Slots zijn de tijdvensters die luchtvaartmaatschappijen krijgen voor opstijgen en landen op een luchthaven. Maar als ze niet minstens 80 procent van die slots gebruiken, riskeren ze die te verliezen voor het volgende jaar.
IATA vraagt nu om die 80 procent-regel tot oktober te laten vallen. "Op die manier kunnen luchtvaartmaatschappijen hun capaciteit aanpassen aan de marktomstandigheden, zonder dat ze vliegtuigen leeg moeten laten vliegen alleen om hun slots te kunnen behouden", luidt het in een persbericht.
Op ruim 200 luchthavens wereldwijd wordt met slots gewerkt, ook op Brussels Airport.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Fusie tussen Crelan en Axa Bank leidt "op lange termijn" tot verlies van 150 banen
-
Vijf Vlamingen en Brusselaar hebben coronavirus, zeven nieuwe verdachte gevallen in Luik
In ons land zijn vandaag zes nieuwe besmettingen vastgesteld, het gaat om vijf Vlamingen en een Brusselaar. De teller van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) staat intussen op meer dan 88.000 bevestigde gevallen. Wereldwijd zijn er inmiddels al meer dan 3.000 mensen overleden aan de gevolgen van Covid-19. -
HLN Shop
Op zoek naar een moederdagcadeau? Een handvol inspiratie, ook van dé mama/oma van Vlaanderen
Als er iemand een cadeau verdient voor uitzonderlijke inzet en nooit aflatende toewijding, dan zijn het onze moeders wel. Moederdag op 12 mei vormt dan ook de perfecte gelegenheid om diegene die zoveel voor je doet iets terug te geven. Geen idee hoe je jouw mama kan verrassen? HLN Shop zocht vijf bijzondere moederdagcadeaus uit. -
-
Slechts vijf werkgevers doen mee aan pilootstudie over vierdagenwerkweek met loonbehoud
-
PREMIUM70
Binnenkort eindelijk verhoging van maaltijdcheques van 8 naar 10 euro? Zoveel verschil maakt het voor jou
Worden je maaltijdcheques binnenkort van 8 naar 10 euro verhoogd? Een petitie van de liberale vakbond ACLVB die daarvoor pleit, werd ondertussen al 24.000 keer ondertekend. “Het bedrag van de maaltijdcheques is al sinds 2016 niet meer verhoogd, terwijl voeding in die periode 38% duurder werd.” Maar wat is de kans dat zo’n verhoging er effectief komt? En welk effect zou die hebben op je portefeuille? -
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
Wie het aangename aan het nuttige wil koppelen bij het kiezen van een tweewieler, gaat voor een elektrisch exemplaar en raakt zo in één beweging ook razendsnel op zijn bestemming. Maar let op: de markt van de e-bikes evolueert continu en je zwemt in de keuzemogelijkheden. Waar moet je zoal op letten? HLN Shop haalt vijf aandachtspunten aan. -
13
OESO wil houdbaarheid van Belgische overheidsfinanciën verzekeren met een gecoördineerd plan
-
8
“Historisch exploot”: Milei bejubelt Argentiniës eerste begrotingsoverschot op kwartaalbasis sinds 2008
-
PREMIUM24
De blunder van 1,6 miljoen euro: waarom de CEO van AB InBev zo fors moest inleveren op zijn loon
In de lijst van CEO’s van beursgenoteerde bedrijven die in 2023 het meest verdienden, staat Ilham Kadri, de CEO van Solvay/Syensqo, op kop na een premie van – hou u vast – 12 miljoen euro. Ook opvallend: de twee voorbije jaren was Michel Doukeris, topman van bierproducent AB InBev, de grootverdiener. Maar toen blunderde hij en dat liet zich voelen. Waarom moest hij 1,6 miljoen euro inleveren? -
CO2-uitstoot Belgische industrie nooit zo laag, met dank aan financiële crisis
De CO2-uitstoot van de grote industrie en de luchtvaart in ons land is vorig jaar met meer dan 10 procent gezakt, de grootste daling sinds de financiële crisis. Dat komt vooral door de malaise in de industrie, schrijft ‘De Tijd’ vandaag. -
PREMIUM56
Lidl breidt supermarktoorlog uit naar de versrayon: zijn groenten en fruit er écht het goedkoopst?
10 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerPaul van de velde
Gino De Neef
Danny Bottelier
Freddie Lamers
Christophe Heyndrickx