VW ID.4: de eerste elektrische SUV van Volkswagen
AutoDe ID.3 is nog niet eens gearriveerd, maar Volkswagen heeft al meer informatie vrijgegeven over het volgende model. Dat wordt een SUV, technisch gebaseerd op de ID.3, en hij gaat ID.4 heten. De auto krijgt een actieradius van 500 kilometer.
De ID.4 zou eind dit jaar al op de markt komen. De wagen heeft een beduidend hoger en forser front dan de ID.3. Volgens VW is het ontwerp van de SUV ‘bijzonder aerodynamisch’ en draagt dat bij aan de relatief grote actieradius. Toch komt de ID.3 net iets verder met zijn batterijenpakket: 550 kilometer. Het opladen van beide auto's kan met wisselstroom, 3-fase stroom en gelijkstroom.
Vierwielaandrijving
In tegenstelling tot de ID.3, die voorlopig uitsluitend met achterwielaandrijving verkrijgbaar is, wordt de ID.4 ook leverbaar met vierwielaandrijving. Hij heeft dan een extra elektromotor op de vooras. Maar in eerste instantie zal ook de ID.4 het moeten doen met alleen achterwielaandrijving.
De VW ID.4 wordt niet alleen in Duitse Zwickau geproduceerd, maar ook in het Chinese Anting en het Amerikaanse Chattanooga. Hij wordt verkocht in Europa, China en de VS. Net als bij ID.3 moet volgens VW ook de productie van de ID.4 volledig CO2-neutraal zijn.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
67
Vandaag flitsmarathon (en dat blijkt volgens studie te helpen): “Twee op drie bestuurders passen rijgedrag aan na boete”
-
PREMIUM
“Zo voorkom je dat je een boete krijgt”: politie-expert verduidelijkt regels over bakfietsen, e-steps en andere voertuigen
Hoeveel kinderen mogen op een longtailfiets? En hoe zit dat met speedpedelecs, al dan niet met bak ervoor? Mag daar nog zo’n wagentje of kinderfiets aan? En wat met steps en fatbikes? “Maar liefst vijf wetgevingen moet je raadplegen om dat te weten te komen”, aldus Wim De Schutter van de Antwerpse politie. Voor wie ze liever niet wil doorploegen, zet hij netjes op een rijtje wat mag en waarmee je een boete riskeert. -
PREMIUM
Waarom je best niet meer te lang wacht met afspraak voor je bandenwissel: “Kwart van rijders met winterbanden verandert ze niet”
Wie vandaag de weg op gaat met winterbanden, vraagt zich misschien af of het niet stilaan tijd is om die te laten vervangen. Want verslijt het rubber niet veel te snel bij dit lenteweer? Wanneer verwachten bandencentrales de voorjaarsdrukte? En hoe weet je of je niet te veel betaalt voor zo’n bandenwissel? We vragen het aan Filip Rylant van mobiliteitsfederatie TRAXIO en Kristof Donckers van Bandencentrale Donckers. -
-
Livios
Zo gebruik je je wasmachine en droogkast slimmer: “Het kost je iets meer, maar je bespaart ermee op de lange termijn”
-
Auto
Nederland geeft 4.000 euro premie bij aankoop nieuwe elektrische auto
Nederland gaat door middel van subsidies de aankoop stimuleren van elektrische auto’s. Voor het kopen of privé-leasen van een nieuwe elektrische auto kunnen consumenten 4.000 euro aan subsidie aanvragen, voor een tweedehands exemplaar is 2.000 euro beschikbaar. Vlaanderen geeft sinds 1 januari geen premies meer voor elektrische wagens. -
PREMIUM
“Vooral de ‘expresweg’ wordt een en al ellende”: overzicht van de wegenwerken richting kust
Lente in het land én de start van de paasvakantie: daarmee is de aftrap gegeven voor het seizoen van de uitstapjes naar de kust. Maar helaas ook die van een heleboel wegenwerken die de rit naar zee en strand moeilijker maken. We zetten op een rijtje waar je voor vertrek best rekening mee houdt en waar je de grootste hinder mag verwachten. -
PREMIUM
Rijd je met een van deze wagens? Let op voor problemen met distributieketting: “Schade kan zo hoog oplopen dat herstelling niet de moeite is”
-
PREMIUM
“Gebruik géén afwasmiddel”: carrosserie-expert geeft advies om je auto zonder strepen of krassen Saharastof-vrij te krijgen
-
PREMIUM
Wie thuis zijn elektrische bedrijfswagen oplaadt, kan kosten belastingvrij terugkrijgen: “Maar er zijn voorwaarden”
Als je tankt met een bedrijfswagen die op een fossiele brandstof rijdt en je werkgever die kosten terugbetaalt, betaal jij geen belasting op dat voordeel. Maar hoe zit dat met een elektrische auto die je thuis oplaadt? Zijn de elektriciteitskosten die je werkgever terugstort op je rekening ook belastingvrij? En wat als je je bedrijfsauto oplaadt met zonne-energie? Wim Depondt van Acerta Consult legt uit en haalt heikele punten aan. “Je elektrische bedrijfsauto opladen kan tot een maandpiek leiden, en dus je capaciteitstarief verhogen.” -
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
Wie het aangename aan het nuttige wil koppelen bij het kiezen van een tweewieler, gaat voor een elektrisch exemplaar en raakt zo in één beweging ook razendsnel op zijn bestemming. Maar let op: de markt van de e-bikes evolueert continu en je zwemt in de keuzemogelijkheden. Waar moet je zoal op letten? HLN Shop haalt vijf aandachtspunten aan. -
Livios
“Koffiegruis, eierschalen en mulch werken niet”: zo verjaag je slakken wél succesvol uit je tuin
7 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerJaimie Duthoy
Ives Ameel
Willem Sarlee
Geert Tamsyn
Per Bloem