Brussels Airlines schrapt 20-tal Europese vluchten per dag door coronavirus
Brussels Airlines vermindert als gevolg van het coronavirus het vluchtaanbod in Europa tussen 8 en 28 maart met 23 procent. Gemiddeld zal een twintigtal vluchten per dag worden geannuleerd. Covid-19 raakt de Europese luchtvaartsector hard. Dit jaar lijdt de sector tot bijna 44 miljard dollar (39 miljard euro) verlies als gevolg van de virusuitbraak. Wereldwijd wordt de omzetschade geraamd op 63 tot 113 miljard dollar of zo’n 56 tot 101 miljard euro.
Eerder had Brussels Airlines al in het vluchtaanbod van en naar Italië geknipt met 30 procent. Die maatregel wordt nu uitgebreid. “Aangezien de lage vraag naar vliegtuigtickets in Italië en in heel Europa aanhoudt, is Brussels Airlines genoodzaakt haar maatregelen uit te breiden en haar vluchtaanbod verder te reduceren”, klinkt het in een mededeling. Concreet worden bijkomende vluchten van en naar Italië en de rest van het Europees netwerk geannuleerd.
Passagiers van wie de vlucht wordt geannuleerd, worden gecontacteerd en omgeboekt op andere beschikbare vluchten
In totaal gaat het om een vermindering van 23 procent van het Europese vluchtaanbod tussen 8 en 28 maart. Passagiers van wie de vlucht wordt geannuleerd, worden gecontacteerd en omgeboekt op andere beschikbare vluchten. Indien ze niet meer wensen te reizen, kunnen ze ervoor kiezen om het volledige bedrag terug te krijgen, meldt Brussels Airlines.
De luchtvaartmaatschappij heeft volgens een woordvoerster maandag een aanvraag ingediend om gebruik te kunnen maken van het systeem van tijdelijke werkloosheid, voor zowel grond- als boordpersoneel.
Verschillende luchtvaartbedrijven hebben al noodmaatregelen getroffen door het nieuwe coronavirus. Vooral vluchten van en naar China worden momenteel door Covid-19 hard geraakt, maar de epidemie en daarmee de problemen verspreiden zich ook in rap tempo naar andere regio’s.
Meerdere scenario’s
Tijdens een bijeenkomst in Singapore heeft de internationale brancheorganisatie IATA donderdag een aantal scenario’s geschetst met betrekking tot mogelijke marktverstoringen.
In het gunstigste geval zou de verspreiding van het virus relatief snel kunnen worden ingedamd. De vraag naar tickets zou in dit geval met zo’n 11 procent zakken, wat zal resulteren in een impact op de omzet van 63 miljard dollar (56 miljard euro). Een derde daarvan komt op rekening van China, waar de omzet bijna een kwart lager zal zijn.
De klap voor Italië is met een geraamde omzetdaling van 24 procent, in dezelfde orde van grootte. In Europa, exclusief de grote economieën Duitsland, Frankrijk en Italië, zal de omzet van de luchtvaartsector 7 procent dalen.
Kwart minder passagiers
In een tweede scenario wordt uitgegaan van een uitgebreide verspreiding van het virus in alle markten waar momenteel minstens tien besmette gevallen bekend zijn. In dat geval zal de passagiersstroom in Europa ook bijna een kwart zakken. Dat gaat dan om Nederland, Oostenrijk, Frankrijk, Italië, Duitsland, Noorwegen, Spanje, Zwitserland, Zweden en het Verenigd Koninkrijk.
In Azië is de impact vergelijkbaar, aangezien daar nu al sprake is van grote verstoringen. In Noord-Amerika zadelt het virus de maatschappijen in het zwartste scenario op met een omzetverlies van dik 21 miljard dollar (19 miljard euro), aldus IATA. Alles bij elkaar zakt de omzet wereldwijd naar schatting met 113 miljard dollar (101 miljard euro) in. In Europa gaat het om een verlies tot bijna 44 miljard dollar (39 miljard euro).
Noodmaatregelen bij maatschappijen
IATA-baas Alexandre de Juniac benadrukt dat veel luchtvaartmaatschappijen hun capaciteit verminderen en noodmaatregelen treffen om de kosten te verlagen. Zoals Brussels Airlines nu ook heeft beslist. De dalende olieprijs, die sinds begin dit jaar al 13 dollar (11,6 euro) per vat goedkoper is, betekent wel een verlichting van de kerosinefactuur. Maar voor luchtvaartmaatschappijen die zich via hedging ingedekt hebben tegen een stijgende olieprijs, blijft de impact bepekt.
IATA spreekt over “een bijna ongezien effect” van het coronavirus en roept de overheden op om met steunmaatregelen over de brug te komen. KLM, Lufthansa en EasyJet hebben reeds een vacaturestop ingesteld, niet-noodzakelijke investeringen uitgesteld en medewerkers gevraagd om vakantiedagen op te nemen.
Meerdere maatschappijen hebben daarnaast het mes gezet in vluchten naar Italië, nu er nauwelijks nog reizen worden geboekt naar het Zuid-Europese land. Onder andere KLM en United Airlines proberen klanten te verleiden om alsnog te boeken door omboekingskosten kwijt te schelden en de ticketprijzen te verlagen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
105
België heeft vijfde grootste begrotingstekort van eurozone
-
Mijnenergie
Klopt jouw energiefactuur wel helemaal? En hoe betwist je een te hoge afrekening?
Af en toe berichten media over absurd hoge energiefacturen die bijvoorbeeld het gevolg zijn van een nulletje te veel of een vergeten komma. Dergelijke frappante fouten spot je als klant meteen. Maar soms duiken er ook afwijkingen op, die – hoewel ze minder in het oog springen - je toch een aardige duit kosten. Hoe stel je deze vast en op welke manier kan je ze aanvechten? Mijnenergie.be helpt je stap voor stap. -
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
Bij nieuwbouw is het vanzelfsprekend dat je een architect inschakelt, maar hoe zit dat bij een renovatieproject? Moet je daar ook verplicht ééntje onder de arm nemen? Of zijn er uitzonderingen? Bouwsite Livios geeft uitleg. -
-
Europese beurzen massaal in het rood, gasprijs naar hoogste niveau dit jaar
-
PREMIUM
Eerste ‘energie-eiland’ ter wereld komt voor de Belgische kust: hoeveel miljoen gezinnen zal het van stroom voorzien?
In het Nederlandse Vlissingen is gestart met de bouw van het Prinses Elisabeth Eiland. Dat energie-eiland - het eerste ter wereld - moet over twee jaar voor de Belgische kust opdoemen. Het project zal meer dan twee miljard euro kosten. Zullen wij via onze factuur meebetalen voor het eiland? En hoe zal het ons van energie voorzien? -
PREMIUM
Nergens anders in Europa zoveel besmettingen als in Italië: “Dit is een economisch hartinfarct en wij zullen het ook voelen”
Geen school meer. Geen beurzen meer in Milaan. Geen toeristen meer in Rome en Venetië. Geen gezoen meer. Geen bezoek van koning Filip ook. Italië kreunt onder het coronavirus en neemt draconische maatregelen. "Dit is een economisch hartinfarct." -
PREMIUM100
Dit is het ‘geheime’ plan van de oliesjeiks om ons minder voor diesel en benzine te laten betalen
-
Ook Europese gasprijs flink gestegen door onrust Midden-Oosten
-
8
“Historisch exploot”: Milei bejubelt Argentiniës eerste begrotingsoverschot op kwartaalbasis sinds 2008
Argentinië heeft in het eerste kwartaal van dit jaar een begrotingsoverschot van 0,2 procent van het bruto binnenlands product (bbp) geboekt. Dat heeft president Javier Milei maandag aangekondigd in een televisiespeech gericht aan de natie. Het is de eerste keer sinds 2008 dat het Zuid-Amerikaanse land zo’n overschot op kwartaalbasis in de boeken kan schrijven. -
G4S wil bewakingsagenten naar Brussels Airport lokken met premie
Het beveiligingsbedrijf G4S is op zoek naar 75 extra bewakingsagenten die op de luchthaven Brussels Airport aan de slag gaan. Om extra kandidaten aan te trekken, belooft het een brutopremie van 1.000 euro, zo heeft het bedrijf woensdag aangekondigd. -
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?
14 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerPatrick Van Reusel
Serge Aernoudt
johanneke li
DAVID VAN LAER
Patrick Marinus