Brussels Airlines schrapt 20-tal Europese vluchten per dag door coronavirus
Brussels Airlines vermindert als gevolg van het coronavirus het vluchtaanbod in Europa tussen 8 en 28 maart met 23 procent. Gemiddeld zal een twintigtal vluchten per dag worden geannuleerd. Covid-19 raakt de Europese luchtvaartsector hard. Dit jaar lijdt de sector tot bijna 44 miljard dollar (39 miljard euro) verlies als gevolg van de virusuitbraak. Wereldwijd wordt de omzetschade geraamd op 63 tot 113 miljard dollar of zo’n 56 tot 101 miljard euro.
Eerder had Brussels Airlines al in het vluchtaanbod van en naar Italië geknipt met 30 procent. Die maatregel wordt nu uitgebreid. “Aangezien de lage vraag naar vliegtuigtickets in Italië en in heel Europa aanhoudt, is Brussels Airlines genoodzaakt haar maatregelen uit te breiden en haar vluchtaanbod verder te reduceren”, klinkt het in een mededeling. Concreet worden bijkomende vluchten van en naar Italië en de rest van het Europees netwerk geannuleerd.
Passagiers van wie de vlucht wordt geannuleerd, worden gecontacteerd en omgeboekt op andere beschikbare vluchten
In totaal gaat het om een vermindering van 23 procent van het Europese vluchtaanbod tussen 8 en 28 maart. Passagiers van wie de vlucht wordt geannuleerd, worden gecontacteerd en omgeboekt op andere beschikbare vluchten. Indien ze niet meer wensen te reizen, kunnen ze ervoor kiezen om het volledige bedrag terug te krijgen, meldt Brussels Airlines.
De luchtvaartmaatschappij heeft volgens een woordvoerster maandag een aanvraag ingediend om gebruik te kunnen maken van het systeem van tijdelijke werkloosheid, voor zowel grond- als boordpersoneel.
Verschillende luchtvaartbedrijven hebben al noodmaatregelen getroffen door het nieuwe coronavirus. Vooral vluchten van en naar China worden momenteel door Covid-19 hard geraakt, maar de epidemie en daarmee de problemen verspreiden zich ook in rap tempo naar andere regio’s.
Meerdere scenario’s
Tijdens een bijeenkomst in Singapore heeft de internationale brancheorganisatie IATA donderdag een aantal scenario’s geschetst met betrekking tot mogelijke marktverstoringen.
In het gunstigste geval zou de verspreiding van het virus relatief snel kunnen worden ingedamd. De vraag naar tickets zou in dit geval met zo’n 11 procent zakken, wat zal resulteren in een impact op de omzet van 63 miljard dollar (56 miljard euro). Een derde daarvan komt op rekening van China, waar de omzet bijna een kwart lager zal zijn.
De klap voor Italië is met een geraamde omzetdaling van 24 procent, in dezelfde orde van grootte. In Europa, exclusief de grote economieën Duitsland, Frankrijk en Italië, zal de omzet van de luchtvaartsector 7 procent dalen.
Kwart minder passagiers
In een tweede scenario wordt uitgegaan van een uitgebreide verspreiding van het virus in alle markten waar momenteel minstens tien besmette gevallen bekend zijn. In dat geval zal de passagiersstroom in Europa ook bijna een kwart zakken. Dat gaat dan om Nederland, Oostenrijk, Frankrijk, Italië, Duitsland, Noorwegen, Spanje, Zwitserland, Zweden en het Verenigd Koninkrijk.
In Azië is de impact vergelijkbaar, aangezien daar nu al sprake is van grote verstoringen. In Noord-Amerika zadelt het virus de maatschappijen in het zwartste scenario op met een omzetverlies van dik 21 miljard dollar (19 miljard euro), aldus IATA. Alles bij elkaar zakt de omzet wereldwijd naar schatting met 113 miljard dollar (101 miljard euro) in. In Europa gaat het om een verlies tot bijna 44 miljard dollar (39 miljard euro).
Noodmaatregelen bij maatschappijen
IATA-baas Alexandre de Juniac benadrukt dat veel luchtvaartmaatschappijen hun capaciteit verminderen en noodmaatregelen treffen om de kosten te verlagen. Zoals Brussels Airlines nu ook heeft beslist. De dalende olieprijs, die sinds begin dit jaar al 13 dollar (11,6 euro) per vat goedkoper is, betekent wel een verlichting van de kerosinefactuur. Maar voor luchtvaartmaatschappijen die zich via hedging ingedekt hebben tegen een stijgende olieprijs, blijft de impact bepekt.
IATA spreekt over “een bijna ongezien effect” van het coronavirus en roept de overheden op om met steunmaatregelen over de brug te komen. KLM, Lufthansa en EasyJet hebben reeds een vacaturestop ingesteld, niet-noodzakelijke investeringen uitgesteld en medewerkers gevraagd om vakantiedagen op te nemen.
Meerdere maatschappijen hebben daarnaast het mes gezet in vluchten naar Italië, nu er nauwelijks nog reizen worden geboekt naar het Zuid-Europese land. Onder andere KLM en United Airlines proberen klanten te verleiden om alsnog te boeken door omboekingskosten kwijt te schelden en de ticketprijzen te verlagen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
18
Van kwaad naar erger voor Elon Musk: aandeel Tesla zakt naar laagste punt in jaar tijd
-
PREMIUM
Nergens anders in Europa zoveel besmettingen als in Italië: “Dit is een economisch hartinfarct en wij zullen het ook voelen”
Geen school meer. Geen beurzen meer in Milaan. Geen toeristen meer in Rome en Venetië. Geen gezoen meer. Geen bezoek van koning Filip ook. Italië kreunt onder het coronavirus en neemt draconische maatregelen. "Dit is een economisch hartinfarct." -
Zakenman Guido Dumarey over nieuw bod op Van Hool: “Ik wil zeker een derde meer jobs op lange termijn overhouden”
De West-Vlaamse ondernemer Guide Dumarey heeft gisterochtend rond 8 uur samen met ABC, de Amerikaanse verdeler van Van Hool, een nieuw overnamebod uitgebracht op de Lierse busbouwer Van Hool. Hij gaat er prat op dat hij meer jobs zou behouden dan kandidaat-overnemer VDL-Schmitz Cargobull. “Zeker een derde meer jobs op lange termijn”, aldus Dumarey op Radio 1. -
-
Slechts vijf werkgevers doen mee aan pilootstudie over vierdagenwerkweek met loonbehoud
-
Von der Leyen verwacht lagere gasprijzen in Europa
De Europese Commissie verwacht dat de gasprijzen in Europa gaan dalen, omdat er steeds meer leveringen zijn van vloeibaar gemaakt aardgas (lng). Dat heeft commissievoorzitter Ursula von der Leyen dinsdag gezegd. -
Halvering bitcoin voltooid
De zogeheten ‘halving’ van cryptomunt bitcoin is in de nacht van vrijdag op zaterdag voltooid. Deze halvering, die eens in de vier jaar plaatsvindt, moet inflatie van bitcoin tegengaan door de digitale munteenheid schaarser te maken. -
Mijnenergie
Is de stroom van jouw zonnepanelen deze lente en zomer weer wat meer waard?
-
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
-
PREMIUM24
PORTRET. Ook Marc Van Hool wilde bedrijf van zijn opa overnemen: zelfs Tom Waes en Marc Coucke vertrouwen hem hun centen toe
Marc Van Hool wilde graag een deel van de failliete firma Van Hool overnemen. En ja, dat klinkt zoals het is: ook hij is een lid van de compleet versplinterde familie. Deze telg is geen groentje in het vak, want hij wist al eerder noodlijdende bedrijven - zoals Veritas - uit het slop te trekken. Maar Marc is toch vooral de kleinzoon van Bernard, de oprichter van de busbouwer, en zoon van Paul die zich - met nog twee broers - in 1999 liet uitkopen in het familiebedrijf. Hoe zit dat nu precies? -
17
Begrotingstekort loopt fors op tot 4,4 procent
Het tekort van de Belgische overheden is vorig jaar fors gestegen tot 4,4 procent van het bruto binnenlands product (bbp). In 2023 ging het om 3,6 procent, dat blijkt vrijdag uit nieuwe cijfers van de Nationale Bank (NBB) en het Instituut voor de Nationale Rekeningen (INR). Door de toename steeg de schuldgraad van de overheden, na twee dalingen, tot 105,2 procent. -
8
“Historisch exploot”: Milei bejubelt Argentiniës eerste begrotingsoverschot op kwartaalbasis sinds 2008
14 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerPatrick Van Reusel
Serge Aernoudt
johanneke li
DAVID VAN LAER
Patrick Marinus