Ruim duizend spoorvoertuigen bevatten asbest

In heel veel locomotieven, wagons en motorstellen van de NMBS is asbest vastgesteld, zo schrijft De Tijd. De NMBS zegt dat er geen gevaar is voor de reizigers of werknemers, en dat het materieel de komende jaren uit dienst wordt genomen.

De NMBS heeft in meer dan duizend spoorvoertuigen asbest vastgesteld, zo blijkt uit een antwoord van federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR) op een parlementaire vraag van Joris Vandenbroucke (sp.a). Het gaat om materieel uit de jaren '70 en '80, dat binnenkort van het spoor verdwijnt.

"De tests wijzen uit dat er geen gevaar is"

"Het gaat om asbest dat grotendeels in technische kasten of achter gesloten panelen zit in dat materieel, op plaatsen waar niemand bij komt", zegt Bart Crols van de NMBS. "Daar is geen enkel gevaar voor reizigers. We doen regelmatig tests in die treinstellen en die zijn altijd gunstig."

Ook voor werknemers is er geen gevaar, zegt de NMBS, ook niet voor technisch personeel dat onderhoudswerken doet. "Ook zij komen niet bij die plaatsen waar asbest zit. Of als daar toch operaties gebeuren, vindt dat plaats in veilige omstandigheden.  Dat is ook allemaal geïnventariseerd, we weten wat waar zit", aldus nog Bart Crols.

Naar de schroothoop of naar een koper

In de komende drie jaar zal de NMBS dit oude materieel trouwens van de hand doen. De spoorvoertuigen gaan dan ofwel naar de schroothoop, of ze worden verkocht. In beide gevallen wordt het asbest eerst verwijderd. "Dat is ook verplicht", zegt Bart Crols, "de NMBS heeft daarvoor ook een akkoord met een derde partij."

Asbest is maar gevaarlijk als de vezels los komen. Asbestdeeltjes inademen kan verschillende ziektes veroorzaken, ondermeer kanker.  

Meest gelezen