Opening ondergrondse premetrostations in Antwerpen nakend? "Er zouden 700.000 reizigers bijkomen"

Uit een studie van vervoermaatschappij De Lijn blijkt dat het voordelig zou zijn om enkele onafgewerkte premetrostations in de buurt van de Turnhoutsebaan in Borgerhout te openen. "Er zouden 700.000 reizigers bijkomen, de reistijd zal afnemen en er zullen minder geluidshinder en luchtemissies zijn", zegt Vlaams Parlementslid Hannes Anaf (SP.A) bij Radio 2 Antwerpen.

In Borgerhout liggen momenteel een paar onafgewerkte metrostations die nog niet gebruikt worden. De Lijn heeft nu een studie gedaan om te kijken hoe voordelig het zou zijn om die te openen. 

Concreet gaat het om vier onafgewerkte metrostations in de buurt van de Turnhoutsebaan: Stuivenberg, Willibrordus, Drink en College. Door die stations af te werken, zouden er 700.000 reizigers bijkomen. "Dat betekent winst voor De Lijn, maar het heeft ook voordelen voor de Antwerpenaren", zegt Vlaams Parlementslid Hannes Anaf in "Start Je Dag".

Veel mensen zouden veel tijd winnen

Vlaams Parlementslid Hannes Anaf (SP.A)

"Veel verkeersgebruikers zouden daardoor veel tijd kunnen winnen", vertelt Anaf. "En de reistijd zal afnemen, zowel met het openbaar vervoer als met de auto. Het gevolg is ook dat er natuurlijk minder geluidshinder en luchtemissies zullen zijn op dat deel."

Anaf vindt het belangrijk dat die stations er komen en gaat ook vragen aan de minister van Mobiliteit Lydia Peeters en aan De Lijn om daar zo snel mogelijk werk van te maken. 

Rendabel voor heel Vlaanderen

Het zou een grote investering zijn om de onafgewerkte metrostations te openen. Maar volgens Ben Segers (SP.A), schepen van Mobiliteit in Borgerhout, is het project rendabel voor heel Vlaanderen: "Elke geïnvesteerde euro brengt 1,63 euro op. De economische competitiviteit stijgt, de arbeidsmarkt zal beter functioneren, de transportkosten zullen afnemen en de aantrekkingskracht zal ook verbeteren door de grotere bereikbaarheid."

"In Antwerpen en Borgerhout is iedereen vragende partij", gaat Segers verder. "En ook uit de studie blijkt nu dat de Vlaamse Regering het moet doen. Ze heeft daar echt goud mee in handen." Volgens Segers zou de tram op twee jaar tijd weer kunnen rijden, eens de werken opstarten. 

De Lijn start met detailstudies

De Lijn gaat nu detailstudies opstarten voor het openen van de vier ondergrondse tramstations in Antwerpen. "De kosten-batenanalyse is positief uitgevallen", zegt Sonja Loos van De Lijn. "Voor ons is het ook een heel goede zaak als we dat project kunnen uitvoeren. Het goede nieuws is dat we in de loop van dit jaar verdere detailstudies willen opstarten. Over de verdere concrete timing is nu nog geen duidelijkheid, maar we gaan er dus wel mee aan de slag."

Meest gelezen