Niet meer heen en weer naar het postkantoor: bol.com lanceert retour aan huis

De webwinkel bol.com brengt de dienst Retour Ophalen naar België, in samenwerking met bpost. U kunt uw pakje ’s avonds laten ophalen aan uw deur door dezelfde koerier die het heeft gebracht.

De service geldt voorlopig alleen voor Vlaamse en Brusselse klanten van bol.com die Select, de voordeelbundel van bol.com, gebruiken. Het project bestaat al sinds 2017 in Nederland, het thuisland van bol.com.

Het werkt zo: als u een pakje wil terugsturen, duidt u de optie ‘retour ophalen’ aan en een datum waarop de bezorger mag langskomen. Het ophalen gebeurt elke weekdag tussen 18 en 22 uur. U print een label, zet het pakket aan de deur en de bezorger haalt het op. Achteraf krijgt u een mail dat het is opgehaald.

Efficiënter

Het idee achter de dienst is tweeledig. Langs de ene kant biedt het consumenten meer gemak. Mensen hebben niet altijd tijd om hun pakje naar het postkantoor te brengen of vergeten het soms. Daar wordt met deze optie dus een mouw aan gepast.

Langs de andere kant maakt het bezorgrondes efficiënter. Nu moet een bezorger op het einde van de dag met een leeg busje naar het magazijn rijden om de volgende dag pakjes te gaan halen in het postkantoor en opnieuw naar het magazijn te rijden. Nu kan dat allemaal in één ronde gebeuren, wat tot minder verkeer zou kunnen leiden.

Meer