Direct naar artikelinhoud
AchtergrondCoronavirus

Blijkbaar is zonder wc-papier vallen nu voor velen het grootste doemscenario. Psychologen hebben daar een verklaring voor

Colruyt - Gent en Sint AmandsBeeld Thomas Sweertvaegher

Blijkbaar is zonder wc-papier vallen voor velen nu het grootste doemscenario. ‘Een irrationele maar verklaarbare angst’, weten consumentenpsychologen. ‘Omdat zo’n pak veel plaats inneemt, vallen gaten in de rekken extra op. Dat zet aan er nog meer van te kopen.’

Voedsel, water en zeep lijken dan wel crucialer tijdens een coronaquarantaine, maar overal ter wereld gaan hamsteraars nu nog massaler voor wc-papier. In Australië liep de stormloop zo uit de hand dat in het parlement werd opgeroepen ‘om daarmee te stoppen’ en dat een krant besloot extra pagina’s af te drukken voor wie bang was zonder te vallen. In Hongkong zijn dieven met paletten wc-papier betrapt.

Ook in de VS en nu bij ons vliegt het wc-papier razendsnel de deur uit. Opvallend is dat mensen zelf niet goed weten waarom ze ineens zo snakken naar wc-papier. In de Colruyt van Sint-Amandsberg, zeiden twee jonge meisjes die keukenrollen insloegen letterlijk: “We weten niet waarom we per se wc-papier nodig hebben, maar iedereen doet het.” 

Dat is meteen een eerste verklaring: kuddementaliteit. “Dit is angst om iets essentieels te missen, zonder te weten waarom”, zegt professor consumentenpsychologie Debra Grace (Griffith Universiteit, Australië) tegen de Britse openbare nieuwszender BBC. “We denken: als die andere het koopt, dan moet daar een goeie reden voor zijn. Dus heb ik het wellicht ook nodig.”

Meer specifiek voor wc-papier speelt mee dat het een groot volume heeft en goedkoop is. In tijden van al dan niet ingebeelde schaarste trekt ‘veel’ en ‘goedkoop’ heel erg aan. “Bovendien is er een visuele trigger”, zegt Griffith. “Omdat wc-papier zoveel plaats inneemt, valt het in de winkelrekken veel meer op wanneer er vijftig pakken weg zijn dan wanneer er vijftig flesjes handgel mankeren.” En zulke grote ‘gaten’ geven ons nog meer het idee: dit is een product dat we nu absoluut moeten inslaan.

Andere consumentenpsychologen wijzen nog op de maatschappelijke betekenis van wc-papier. Die is groter dan je zou denken. De rollen papier die ook verkrijgbaar zijn met lentegeuren en in extra zacht-versie staan voor essentieel comfort, hygiëne en kleine dagelijkse luxe. “In onze maatschappij is hygiëne en modern comfort het hoogste goed”, zegt Rohan Miller van de Universiteit van Sydney. “Wc-papier is daar een ultiem en erg betaalbaar symbool van.” En wanneer de natuur ons met een ‘vies’ virus aanvalt, klampen we ons er extra stevig aan vast.