Nieuwe technologie Volkswagen moet ongevallen onmogelijk maken

De Duitse autobouwer Volkswagen lanceert dit jaar een stuursysteem dat ongevallen met zijn auto’s tegen het midden van de eeuw onmogelijk zou moeten maken. Daarbij zal de constructeur gebruik maken van software die in staat is om uit opgedane ervaringen verder te leren. Dat heeft Michael Jost, hoofd strategie van Volkswagen, gezegd.

De technologie zal zijn debuut maken met de lancering van de ID.3, de nieuwe elektrische auto van het Duitse merk.

Software

‘Auto’s van de volgende generatie zullen worden uitgerust met software, sensoren en processors waarmee voertuigen op dreigingen kunnen anticiperen en ongevallen kunnen vermijden,’ verduidelijkt Michael Jost.

‘Tegen het midden van deze eeuw moeten ongevallen met onze auto’s kunnen worden uitgesloten. Het besturingssysteem zal voortdurend kunnen worden bijgewerkt naarmate de software-algoritmen verbeteren.’

‘De klanten van Volkswagen moeten elke dag opnieuw kunnen profiteren van de mogelijkheden die door deep learning worden geboden,’ aldus Jost. ‘Daarbij verschuift de technologische ontwikkeling bij Volkswagen steeds meer van hardware naar software.’

Thomas Ulbrich, bij Volkswagen verantwoordelijk voor elektromobiliteit, wijst erop dat de technologie ook vandaag nog steeds verder wordt geperfectioneerd. De ID.3 moet volgende zomer op de markt komen. ‘De technologie staat nog niet 100 procent op punt,’ zegt hij. ‘Het is normaal dat er kort voor de marktintroductie nog technische aanpassingen moeten worden doorgevoerd.’

Betaalbaar

De ID.3 zal bij zijn debuut in Duitsland, met inbegrip van fiscale voordelen en incentives voor duurzame wagens, ongeveer 24.000 euro kosten. Daarmee zal het type bij Volkswagen in eenzelfde prijscategorie komen als de wagens met een traditionele verbrandingsmotor.

De lancering maakt deel uit van een strategie waarbij het merk zijn catalogus elektrische wagens sterk wil uitbreiden. Volkswagen wil tegen het midden van dit decennium jaarlijks 1,5 miljoen elektrische wagens bouwen.

De volledige Volkswagen Group – die ook de merken Porsche, Audi, Skoda, Bentley en Bugatti omvat – wil tegen het einde van dit decennium een portfolio met 75 elektrische modellen uitbouwen. Op dat ogenblik wil de groep zijn jaarlijkse productie tot 26 miljoen exemplaren hebben opgevoerd.

Meer