"Eigenlijk ben ik niet meer dan een doodnormale vent met een bordje boven zijn hoofd"

Op de hoek van een straat of voor een of ander gebouw, de zonnebril op de neus van een serieus kijkend gezicht en een kartonnen bordje in beide handen dat boven het hoofd gestoken wordt, met op dat bordje een ergernis die de man in kwestie wil delen. Dat blijkt dan een ergernis uit het dagelijkse reilen en zeilen te zijn waarin velen zich herkennen. En zo leek het voor Seth Phillips dan ook geen probleem om op een half jaar tijd bijna 6 miljoen volgers op Instagram te lokken met zijn "Dude with sign". 

De nu 24-jarige Phillips, die marketing studeerde aan de Midwestern State University in Wichita Falls, is afkomstig uit Hawley, in de Amerikaanse staat Texas, maar belandde uiteindelijk in New York ("Vergeleken met waar ik vroeger woonde, was New York een shock, maar ik heb er nu de tijd van mijn leven.") Daar begon dan ook het succesverhaal van "Dude with sign".

Seth Phillips: "Een vriend en collega startte met het idee van de borden, maar het stierf een vroege dood. Ik heb mijn schouders er dan ondergezet en voor ik het goed en wel besefte was het een gigantisch succes (Vooral de post "Seinfeld is way better than Friends" lokte wereldwijde aandacht, red). Het is vreemd te beseffen dat ik nu een Instagramaccount beheer die veel meer volgers heeft dan het dorp waarvan ik afkomstig ben. Om nog te zwijgen van het feit dat Rihanna tot die volgers behoort." (River Beats, januari 2020)

"Dit succes had ik nooit verwacht. Ik ben vooral blij dat het me gelukt is, dat ik mijn creativiteit kan blijven gebruiken en dat ik er plezier aan blijf beleven. Samen met collega’s de ergernissen oplijsten is de leukste brainstorming die je je kan voorstellen. Ons hoofddoel is om zo herkenbaar mogelijk te zijn. Dingen waar men niet vaak openlijk over spreekt, maar waar men eigenlijk wel openlijk over zou moeten spreken. Dat mensen dat dan leuk vinden, maakt het nog zoveel plezanter." (River Beats)

"We willen niet één bepaalde groep aanspreken, maar wel ieder type persoon dat hier rondloopt. Die willen we op een grappige manier aanspreken. Dat zijn volgens mij ook de belangrijkste redenen waarom de foto’s zo’n succes zijn: herkenbaarheid en humor." (Forbes, januari 2020)

"In het begin kostte me het enkel een paar minuten om een foto van mijn protest te nemen. Maar nu duurt het soms uren voor ik weer weggeraak, omdat toevallige passanten me aanspreken en een selfie met mij willen nemen." (River Beats)

"Als ik nu op de hoek van de straat sta, halen velen hun gsm’s boven om foto’s te nemen. Alsof ze een souvenir van me willen. Eigenlijk ben ik gechoqueerd dat men me als een beroemdheid beschouwt, enkel en alleen omdat ik een groot karton in mijn handen heb." (Mondanité, maart 2020)

Intussen, dankzij het grote succes, laat Phillips zich voor sommige bijdragen sponsoren, zoals door Justin Bieber die zijn nieuwe album aankondigde of door het lichaamsverzorgingsmerk 'Old Spice'. Een foto die gesponsord is, krijgt wel een extra melding op de Instagramaccount, met bijvoorbeeld #ad of #sponsored. "Hierdoor blijft de relatie met de volgers intact. Zij kunnen dan zelf een onderscheid maken tussen een ‘eerlijke’ en een gesponsorde post. Op zich is het dus geen enkel probleem dat hij zijn inhoud commercialiseert. Bovendien blijft deze 'dude with sign' grappig, ook al wordt hij gesponsord", aldus journaliste Lauren Mun onlangs op nieuwswebsite The Daily Targum.

Sociaal-filosoof Dovydas Skarolskis omschreef het belang van deze Instagramaccount een week geleden als volgt: "Wat “Dude with sign" doet is datgene waarover we niet erg diep nadenken, onder de aandacht brengen. Het zijn van die dingen die gebeuren en die snel vergeten zijn. Maar hij doet ons een stap achteruit zetten en maant ons aan om even stil te staan bij hetgeen er gebeurt. Door over iets na te denken, distantieer je je van de volgzame massa en zo word je een onafhankelijke denktank. Dat "Dude with sign" daarbij ook nog eens humor gebruikt, is mooi meegenomen. De ironie spat van zijn Instagramaccount." (BoredPanda, maart 2020)

"Ach, op het einde van de dag ben ik enkel maar een doodnormale vent die een 'fucking' bord in de lucht steekt en daarvan een foto op Instagram zet", besloot Phillips alvast. Maar dan wel een doodnormale vent met momenteel een erg succesrijke Instagramaccount…

Meest gelezen