Vlamingen zitten vast in het buitenland: "Ik weet echt niet wat er gaat gebeuren"

Nu steeds meer landen maatregelen nemen tegen de verspreiding van het nieuwe coronavirus, willen veel Belgen terugkeren uit het buitenland. Het ministerie van Buitenlandse Zaken raadt iedereen die nog in het buitenland is ook aan om te overwegen om terug te keren naar België, of er anders rekening mee te houden dat je langer op je bestemming zal moeten blijven. Maar sommige landen, zoals Marokko, hebben alle vluchten naar België geschrapt. We verzamelden reacties van landgenoten die proberen thuis te geraken.

Iliass in Marokko: "Het is afwachten"

Sinds vanmorgen zijn alle vluchten vanuit Marokko naar ons land geschrapt. Daarom zitten minstens 1.500 Belgen daar vast. Iliass is een van hen. Hij reisde naar Marokko en zou normaal gezien volgende week zaterdag terugkeren.

"Ik heb de Belgische ambassade proberen te bereiken, maar daar kreeg ik geen gehoor. Verder heb ik ook luchthavens gebeld en geprobeerd om nieuwe tickets te boeken, maar dat is niet gelukt", vertelt hij. "Ik weet echt niet wat er gaat gebeuren."

De Federale Overheidsdienst Buitenlandse Zaken heeft laten weten dat er een oplossing komt. Er zouden nog tot donderdag vluchten naar België worden ingezet, om alle Belgen terug naar huis te brengen.

Bekijk hier de getuigenis van Iliass en lees voort onder de video:

Videospeler inladen...

Lander in Marokko: "We waren opgelucht toen we in Spanje waren geraakt"

Lander Platteau was ook met vijf vrienden op reis in Marokko. Normaal gezien zouden ze gisteren terugkeren, maar hun vlucht naar Parijs werd geannuleerd. "Op de luchthaven was geen helpdesk van onze luchtvaartmaatschappij, en ook het personeel in de luchthaven kon ons niet helpen. Ze raadden ons enkel aan om naar Casablanca te reizen, waar de grootste luchthaven van Marokko is."

Op de luchthaven was geen helpdesk van onze luchtvaartmaatschappij, en ook het personeel daar kon ons niet helpen

Lander Platteau

"Tijdens de busrit naar Casablanca kregen we verwarrende berichten dat de grenzen misschien zouden sluiten. Op de website van de ambassade zagen we dat de grens voor Europeanen nog zou openblijven tot middernacht. Daarom namen we een hogesnelheidstrein naar Tanger, een stad aan de kust. Daarna hebben we een ferry genomen die ons net op tijd naar Spanje kon brengen."

Lander en zijn vrienden tijdens de reis in Marokko.

Van daaruit reisden Lander en zijn vrienden verder met de trein naar Madrid, daar wachten ze nu op de bus die hen naar Parijs zal brengen, om dan de trein naar Rijsel te nemen, van waaruit ze dan in Kortrijk kunnen geraken. "Door de chaotische situatie en de plotse meldingen over het sluiten van de grenzen, en het gebrek aan alternatieven om het land te verlaten hebben we gekozen voor deze reisroute", zegt Lander.

"We maakten ons het meeste zorgen om vast te komen zitten in Marokko. Eenmaal we Spanje binnen waren, werden we toch rustiger en voelen we ons veiliger." Maar de sfeer in de groep is zeker nog goed volgens Lander:  "Het is eens iets anders dan een standaardreis!"

Leticia in Spanje: "Op zo'n moment wil je toch thuis zijn, in een vertrouwde omgeving"

Leticia Mosquera studeert momenteel in Valencia, in Spanje. Ze wil terugkeren naar België, en heeft een vlucht geboekt op maandag. Gisterenavond kondigde de Spaanse regering plotseling een lockdown aan: mensen mogen alleen nog naar buiten voor hun werk, om boodschappen te doen of om medicijnen te kopen. De noodtoestand in het land werd ook uitgeroepen, nadat op een dag 1.522 nieuwe gevallen van Covid-19 vastgesteld werden.

"In een situatie als deze wil je toch liever thuis zijn bij je familie, in een vertrouwde omgeving", zegt Leticia. "Ik kon gisteren dan ook niet veel meer doen dan de eerste vlucht naar België boeken, nu blijf ik achter met de vraag en onzekerheid of die vlucht zal doorgaan."

Bekijk hier de getuigenis van Leticia en lees voort onder de video:

Videospeler inladen...

Peter in Spanje: "Het komt wel goed, we zien wel"

Maar niet iedereen maakt zich zulke grote zorgen. Peter De Kimpe is in Spanje, op drie uur van de hoofdstad Madrid. Hij keert normaal gezien dinsdag terug. "We hebben vandaag nog contact gehad met Brussels Airlines, en hebben geen bevestiging gekregen dat onze vlucht doorgaat, maar ook niet dat ze geannuleerd wordt."

"Het enige stresspuntje is of onze vrienden ons kunnen afzetten aan de luchthaven", vertelt Peter. "Wij mogen als reizigers wel door op de wegen, maar het is niet zeker of onze Spaanse vrienden dat ook mogen. We willen wel graag terug naar België, want we hebben ook een café in Antwerpen dat nu gesloten is."

Bekijk hieronder de getuigenis van Peter en lees voort onder de video:

Videospeler inladen...

Karen en Julie, in de VS: "Wens ons succes!"

Tot slot proberen ook in de Verenigde Staten landgenoten terug naar huis te keren. Karen François en Julie Caresia zijn onderweg met de bus van Las Vegas naar Los Angeles. Ze zullen in de luchthaven daar proberen om een vlucht naar huis te vinden.

"We krijgen geen informatie, we moeten alles zelf uitzoeken. Onze reisagent kunnen we niet telefonisch of per mail bereiken. We gaan gewoon hopen op het beste, en zien of we thuis geraken", klinkt het.

Bekijk hier de getuigenis van Karen en Julie :

Videospeler inladen...

Bekijk hier onze buitenlandjournalist Steven Decraene in "Het Journaal: "De situatie voor Belgen in het buitenland verandert van uur tot uur"