Britse regering roept autofabrikanten op om beademingsapparatuur voor ziekenhuizen te maken
De Britse regering neemt ongebruikelijke maatregelen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Een daarvan is de oproep aan autofabrikanten om beademingsapparatuur te bouwen voor ziekenhuizen in plaats van auto’s.
Groot-Brittannië wijzigt zijn strategie in de strijd tegen het coronavirus. Nadat premier Boris Johnson het gevaar aanvankelijk niet bijzonder groot achtte en vond dat voorzorgsmaatregelen overbodig waren, roept hij nu zijn landgenoten op om zich maximaal in te spannen.
Net als in de Tweede Wereldoorlog moet iedereen zijn bijdrage leveren, zo vindt de Britse regering. Zo moeten autofabrikanten beademingsapparatuur gaan produceren in plaats van auto’s, omdat die momenteel dringend nodig zijn in ziekenhuizen. Volgens het Britse blad Autocar zijn Rolls-Royce, Ford en Honda benaderd met het verzoek.
10 tot 20 procent
Groot-Brittannië heeft naar verluidt 5.000 beademingsapparaten, maar er zijn er nog veel meer nodig omdat ze een cruciaal onderdeel vormen van het medische apparaat. Deskundigen schatten dat 10 tot 20 procent van degenen die het virus krijgen kritieke zorg nodig hebben en velen van hen zullen moeite hebben met ademhalen. De complexe medische hulpmiddelen zullen dus vele levens redden.
“We hebben een hoog technisch niveau in dit land”, aldus minister van Volksgezondheid Matt Hancock tegen de BBC. “We willen dat elk bedrijf dat de capaciteit heeft om beademingsapparaten te bouwen, dit doet.” Het valt echter te betwijfelen of een productieverandering op korte termijn mogelijk is.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Zo ontdek je de echte kilometerstand van een auto
-
6 op de 10 Belgen remmen extra af bij flitspalen, mannen doen het zelfs vaker: “In dit geval kan het je geld kosten”
Je snelheid stevig verminderen wanneer je plots een flitspaal ziet. Heel wat Belgen maken zich er schuldig aan. Uit een onderzoek van Axis Communications blijkt dat 64 procent van de Belgen hun rijgedrag aanpast wanneer er een camera in de buurt is. Maar kun je daar ook een boete voor krijgen? En hoeveel bedraagt die dan? -
Independer
Gsm-gebruik achter het stuur: wat mag wel en wat niet?
Er komen meer en meer controles op het gebruik van de gsm in de auto. Maar welke boetes riskeer je? Wat valt er allemaal onder handsfree bellen? En wat is het verschil met je autoradio bedienen? Independer.be zoekt het uit. -
-
HLN Shop
Pollen in de lucht: deze toestellen voorkomen gesnotter
-
6
Tesla brengt sneller goedkopere auto’s op de markt: aandeel schiet 12 procent omhoog
Het aandeel van Tesla is na het openen van de Amerikaanse beurzen twaalf procent gestegen. Tesla wil sneller goedkopere elektrische auto’s op de markt brengen dan eerder gecommuniceerd en dat wordt gesmaakt door beleggers. Het bedrijf van topman Elon Musk kwam tegelijkertijd met barslechte kwartaalcijfers. -
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
Wie het aangename aan het nuttige wil koppelen bij het kiezen van een tweewieler, gaat voor een elektrisch exemplaar en raakt zo in één beweging ook razendsnel op zijn bestemming. Maar let op: de markt van de e-bikes evolueert continu en je zwemt in de keuzemogelijkheden. Waar moet je zoal op letten? HLN Shop haalt vijf aandachtspunten aan. -
PREMIUM
“Gebruik géén afwasmiddel”: carrosserie-expert geeft advies om je auto zonder strepen of krassen Saharastof-vrij te krijgen
-
Bijna niemand kent de betekenis van deze borden in Duitsland, maar ze zijn ook niet voor mensen bedoeld
-
PREMIUM61
“Tesla heeft zich altijd wat verheven gevoeld en betaalt nu de prijs”: wat is er aan de hand met de elektrische auto’s van Elon Musk?
De hoogdagen lijken voorbij voor Tesla. Voor het eerst sinds de coronapandemie gaan de verkoopcijfers bij de elektrische autobouwer bergaf tegenover het jaar voordien. Dit jaar speelde het bedrijf van Elon Musk al 240 miljard euro beurswaarde kwijt. Hoe komt dat? We vroegen het aan HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn. -
PREMIUM
HLN ONDERZOEK. Oude eigenaar kan zijn auto na verkoop nog traceren in app: “Ik kan hem zelfs nog altijd ontgrendelen”
Een klein jaar geleden levert onze techjournalist Kenneth Dée zijn oude leasingwagen in. Maar nog altijd ziet hij waar die nu rondrijdt. Via de app van de fabrikant kan hij de wagen bedienen en zelfs openmaken. Dat is het begin van een zoektocht die ons leidt naar een parkeergarage in Spanje én een pijnlijke vaststelling: “Hier hebben verschillende merken last van en het kan gevaarlijk zijn.” -
Wie heeft voorrang op smalle bergwegen en wat betekent dat ‘posthoorn’-bord nu echt?
12 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerJean Gobin
Gerard Braeckmans
Roger Vanopstal
Anoniem
Stefaan Vanwijnsberghe