Direct naar artikelinhoud
Coronavirus

Huisarts Stefan Morreel: ‘Laat werknemers thuis zonder ziektebriefjes’

Huisarts Stefan Morreel vraagt werkgevers om hun werknemers te vertrouwen.Beeld rv

Dokters verliezen vandaag te veel tijd met het schrijven van attesten van arbeidsongeschiktheid, vindt Stefan Morreel, huisarts bij wijkgezondheidscentrum ’t Spoor in Borgerhout en bestuurder van huisartsenwachtpost Antwerpen-Oost. ‘Straks hebben wij geen tijd meer voor wie ons echt nodig heeft.’

Hoe groot is de vraag om ziektebriefjes?

“Patiënten die zich vandaag ziek voelen moeten bellen naar de huisarts en zeker niet in de wachtzaal komen zitten of naar de spoeddienst van het ziekenhuis rennen. Dat heeft iedereen dankzij de uitvoerige communicatie gelukkig goed begrepen en daar zijn wij als huisartsen ook blij om. Het is een erkenning van de rol die huisartsen te spelen hebben en het is ook veel veiliger. We zien ook dat het echt werkt. Terwijl wij normaal gezien 90 procent fysieke consultaties doen, verloopt vandaag in sommige praktijken 90 procent telefonisch. Een groot deel daarvan gaat, minstens deels, om klachten die een attest van arbeidsongeschiktheid vereisen.”

Kan u daar cijfers op plakken?

“Ik heb weet van een andere wachtpost die een groot gebied bestrijkt, waar in één weekend tweeduizend telefoons binnenkwamen. Onze huisartsenwachtpost Antwerpen-Oost kreeg afgelopen weekend 260 telefoontjes te verwerken. In negentig gevallen was een attest van arbeidsongeschiktheid aangewezen. Een collega berekende dat 75 procent van de telefonische consultaties in haar praktijk uitmondt in een ziektebriefje. Dat wil niet zeggen dat die mensen alleen daarvoor bellen, maar dat geeft toch aan welke druk dit legt op onze administratie. Al die attesten moeten natuurlijk wel opgemaakt worden, en per post of elektronisch verstuurd worden. Werkgevers vragen namelijk dat bewijs van ziekte.

“Vandaag kunnen we dat nog aan, maar wat als de crisis echt losbarst? We kunnen vooraf niet weten waarom iemand belt, iedereen moet worden beantwoord. Maar wij vrezen dat we straks een attest aan het opmaken zijn voor een lopende neus, terwijl we geen tijd hebben om op huisbezoek te gaan naar een hartpatiënt die met ademhalingsproblemen kampt.”

Wat stelt u dan voor?

“Onze oproep aan de politiek en werkgevers is: laat die ziektebriefjes tijdelijk vallen. Werkgevers zouden aan hun personeel kunnen laten weten: als jullie zeggen dat jullie ziek zijn, dan vertrouwen we jullie op jullie woord.”

Zo werkt u toch misbruik in de hand?

“Het verschil zal niet zo groot zijn met de huidige situatie. Wij kunnen via de telefoon ook niet controleren of iemand die nu belt omdat hij verkouden is, in werkelijkheid niet aan zee aan het genieten is van de zon. Bovendien, de meeste mensen zijn echt geen profiteurs. En wie dat wel is, die heeft zich intussen al lang verzekerd van zijn ziektebriefje.

“De eerste persoon die zich hier aanmeldde op de wachtpost vrijdagavond verkondigde bijvoorbeeld onmiddellijk dat hij zich helemaal niet zo ziek voelde en al zeker niet aan het nieuwe coronavirus leed. Het enige wat hij nodig had was een attest om niet op zijn werk te hoeven verschijnen. Dat neemt kostbare tijd in beslag. Tijd die we straks misschien niet kunnen besteden aan wie ons echt nodig heeft.”

Moeten mensen die zich nu simpelweg verkouden voelen of andere kleine kwaaltjes hebben dan beter niet meer naar hun huisarts bellen?

“Toch wel, wie zich ziek voelt of zich zorgen maakt mag zeker bellen.”