Regering neemt extra maatregelen voor reis- en evenementensector

Minister van Consumentenzaken Nathalie Muylle (CD&V) kondigde woensdagmorgen extra maatregelen aan om evenementensector en de toeristische sector bij te staan in de coronacrisis. Een korte oplijsting.

Pakketreis: in een normale situatie kan een consument een pakketreis (dat is een combinatie van minstens twee diensten voor dezelfde vakantie, zoals bijvoorbeeld vervoer en verblijf) annuleren zonder schadevergoeding, als hij of zij onvermijdbare of buitengewone omstandigheden kan inroepen. Ook de reisorganisator kan dat doen, mits volledige terugbetaling.

Alleen regent het nu massaal annuleringen door de coronacrisis en wordt de reissector geconfronteerd met hoge kosten. ‘Daarom zijn we tot een tijdelijke afwijking van de verplichting om de reiziger terug te betalen voor de geannuleerde pakketreizen’, vertelt Muylle. De reisorganisator moet in ruil wel een reischeque (minstens één jaar geldig) afleveren voor dezelfde waarde.

Evenementen: door de verplichting om alle culturele, recreatieve en sportieve evenementen af te gelasten tot 3 april, komen potentieel heel wat organisaties in financiële problemen. De huidige regels stellen namelijk dat de consument een terugbetaling van zijn of haar ticket kan eisen. Dat zou een serieuze aderlating zijn voor veel organisatoren.

Daarom komt er ook hier een alternatieve regeling. De organisator moet tijdelijk geen terugbetalingen doen, als hetzelfde evenement binnen een redelijke termijn alsnog georganiseerd wordt. Als de consument onmogelijk aanwezig kan zijn op de nieuwe datum (door ziekte of door werk), dan heeft hij of zij recht op een terugbetaling. Ook als de redelijke termijn niet haalbaar is, volgt er een – gespreide – terugbetaling.

Bemerking: hoewel deze maatregelen vooral in het voordeel spelen van de ondernemingen, benadrukt de minister van Consumentenzaken dat consumenten er ook beter van worden. ‘Dit zijn uitzonderlijke maatregelen die moeten verhinderen dat veel ondernemingen over de kop gaan, en dat de toekomstige dienstverlening tegenover consumenten in het gedrang komt’, besluit Muylle.

Meer