Bijna 1 op 3 meldt zich ziek bij De Lijn, bezettingsgraad reizigers 50 tot 80 procent lager
BInnenlandIets minder dan een derde van de personeelsleden van de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB heeft zich sinds de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus, ziek gemeld. Dat meldt woordvoerster An Van hamme. Bij De Lijn komt een kwart van het personeel niet meer werken. De bezettingsgraad van de voertuigen ligt er 50 tot 80 procent lager.
De vervoersmaatschappij MIVB telt “30 procent absenteïsme”, zegt de woordvoerster. “Door de strikte maatregelen blijven mensen met ziektesymptomen best thuis als voorzorgsmaatregel.”
Vandaag werd de frequentie op de lijnen naar twee derde teruggeschroefd om de afwezigheid van bestuurders op te vangen. Het aanbod zou nu niet meer aangepast moeten worden. “Het is duidelijk dat openbaar vervoer noodzakelijk is, dus we blijven onze taak vervullen”, zegt Van hamme.
De vervoersmaatschappij kondigt woensdag ook een aantal bijkomende maatregelen aan na de strengere aanbevelingen van de Nationale Veiligheidsraad. De MIVB beperkt zo het aantal passagiers per voertuig en vraagt hen zich goed te spreiden over de voertuigen. Onnodige verplaatsingen worden afgeraden en er wordt gevraagd om piekuren te vermijden.
1 op 4 ziek bij De Lijn
Ook bij de Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn meldt zich een hoger aantal personeelsleden ziek. Een kwart van het personeel komt niet meer werken. Het gaat volgens de vervoermaatschappij niet per se om zieke mensen, maar wel mensen die symptomen vertonen. Hoeveel minder reizigers De Lijn heeft door de coronacrisis, is nog niet bekend.
De openbaarvervoermaatschappij neemt bijkomende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Zo vraagt ook De Lijn alle reizigers om voldoende afstand te houden op de voertuigen. “Om voldoende afstand te garanderen, laten we vanaf woensdag 12 uur een derde van het maximaal mogelijke aantal reizigers toe per bus of tram”, meldt de vervoermaatschappij.
(Lees verder onder de foto.)
De vervoermaatschappij vraagt alle reizigers ook om zich te verdelen over het voertuig: niet naast elkaar gaan zitten, niet dicht naast elkaar gaan staan. Er wordt een lint gespannen tussen de bestuurderspost en de reizigers om social distancing te garanderen.
Ook wijst De Lijn nogmaals op het feit dat er achteraan moet worden opgestapt, aangezien de voorste deur gesloten blijft uit veiligheidsoverwegingen ter bescherming van de bestuurder. Deze affiches worden op de lijnen in Vlaams-Brabant, die via Brussel rijden, tevens in het Frans voorzien.
Bezettingsgraad
Door de coronacrisis ligt de bezettingsgraad van het aantal reizigers op de voertuigen van De Lijn 50 tot 80 procent lager. Het verschil in percentage is een gevolg van diverse factoren, zoals regio’s, stad of platteland, bestemming van de lijnen (attractiepolen, drukke woonwijken). In stedelijke regio’s zijn er meer reizigers. Een verschil tussen dal en spits blijkt volgens De Lijn niet zo groot.
Belbussen
De Lijn heeft ook alle belbusritten geannuleerd. “Onze belbussen zijn te klein om voldoende afstand te kunnen garanderen. Alle gemaakte reservaties worden geannuleerd en mensen kunnen geen nieuwe reserveringen maken. Alle belbusklanten die een reservatie gemaakt hadden voor een van de komende weken, worden persoonlijk en telefonisch gecontacteerd door onze belbuscentrale.”
Alle Lijnwinkels, ook de mobiele Lijnwinkels, zijn sinds 12 uur gesloten. “Hiermee komen wij tegemoet aan de richtlijnen van de overheid over het sluiten van winkels”, luidt het. De alternatieven voor de reizigers die een vervoerbewijs willen kopen, zijn de sms-tickets via het nummer 4884, en de online M-tickets via de app van De Lijn. Verder kunnen reizigers nog steeds terecht in de voorverkooppunten.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
3
Belgische start-up speurt aandoeningen als parkinson en alzheimer vroegtijdig op met oogscan
-
179
Pas een boete als je meer dan 127 km/u op autosnelweg rijdt? Vias pleit voor strengere controles
Verkeersinstituut Vias doet nogmaals een oproep om de technische tolerantiemarge van snelheidsmetingen te verlagen. Momenteel bedraagt die marge 6 kilometer per uur, maar Vias pleit voor een maximale marge van 3 kilometer per uur. “Een lagere tolerantie zal de gemiddelde snelheid zeker mee doen dalen”, zegt woordvoerder Stef Willems in ‘Het Nieuwsblad’. -
Livios
‘Gebruik in dat geval nooit azijn’ en ‘pas op met hogedruk’: zo ga je wél voor een brandschoon terras
Kan je terras nog een opknapbeurt gebruiken vooraleer je er heerlijk kan vertoeven? Dan is het reinigen een mooie eerste stap. Met deze onderhoudstips van bouwsite Livios ben jij helemaal klaar voor de lentezon. -
-
PREMIUM6
Volksgezondheid opent onderzoek naar gezichtszonnecrèmes: “Bijna een op de twee biedt niet de beloofde bescherming”
-
PREMIUMZAAK ANNIE DE POORTERE
Dit is hoe de inwoners van Sint-Martens-Latem Hans D. kennen: “Dertig jaar geleden heb ik nog mee gezocht naar Annie. Nu komt plots alles uit”
Hij legde gedeeltelijke bekentenissen af, maar wie is Hans D. die zijn vrouw Annie De Poortere in de tuin begroef en daar 30 jaar de omerta over bewaarde? In de Kerkstraat in Sint-Martens-Latem herinneren oudere bewoners zich nog hoe met man en macht werd gezocht naar de vermiste vrouw, maar ook dat er nadien nooit nog werd over gepraat. Nu Hans D. is aangehouden, komen de tongen opnieuw los. Onze reporter sprak met buren en oude bekenden. -
Independer
Autoschade door een onbekende? Dit dien je te ondernemen
Het gebeurt meer dan je denkt: je komt bij je geparkeerde voertuig en ziet dat er een ferme deuk of kras in zit. Maar van de automobilist, e-stepper of fietser die tegen je wagen reed, is geen enkel spoor. Dekt je verzekering die schade? En wat moet je allemaal doen om ‘klacht tegen onbekenden’ in te dienen? Independer.be legt het uit. -
PREMIUM76
Valt de Belgische economie stil zonder migratie? “Weinig jongeren die willen werken als slager of vrachtwagenchauffeur”
-
Chauffeurs Bpost Gent leggen werk tijdlang neer: “Al drie weken vragen we om handgels”
-
België bij landen met meeste laadpunten in Europa: hoeveel zijn er in Frankrijk en Spanje?
België is goed voorzien van laadpalen en staat in Europa bovenaan de lijstjes: ons land heeft na Nederland en Denemarken de meeste laadpalen per 1.000 inwoners en scoort een vijfde plaats bij het aantal laadpunten per 10 km weg. Populaire vakantielanden Italië en Spanje hebben minder laadpunten dan België. -
PREMIUM44
Scholier (17) wiens Vlaamse vlag werd afgenomen door leerkracht: “Congolese vlaggen waren geen probleem, die van mij wel”
Theo Francken deelde maandagochtend Vlaamse knuffels uit aan een middelbare school in Tienen: het N-VA-kopstuk reageerde daarmee op de heisa die ontstaan was nadat een leerkracht de Vlaamse vlag van één van de leerlingen had afgenomen. Die leerling, Bassem Khalil, een 17-jarige scholier met Egyptische en Marokkaanse roots, vertelt nu voor het eerst uitgebreid over wat er allemaal gebeurd is: “Het was mij enkel en alleen om het respect voor de Vlaamse cultuur te doen.”Tienen -
HLN Shop
Pollen in de lucht: deze toestellen voorkomen gesnotter
4 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerdanny janssens
Luc Ky54
Jef Denijs
Jan Rend