Direct naar artikelinhoud
Onderwijs

Nieuwe richtlijnen voor scholen: ouders die thuis werken, moeten hun kinderen thuis opvangen

Nieuwe richtlijnen voor scholen: ouders die thuis werken, moeten hun kinderen thuis opvangen
Beeld Photo News

Alle Vlaamse scholen hebben woensdagavond nieuwe richtlijnen gekregen omtrent het coronavirus. Die komen er nadat Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts in de vooravond een ‘heel constructief overleg’ had met de onderwijskoepels en de sociale partners.

en

De lessen blijven geschorst en scholen en internaten moeten opvang voorzien tot en met vrijdag 3 april. Zieke kinderen moeten sowieso thuisblijven. 

Concreet wordt aan scholen gevraagd om opvang te voorzien voor drie groepen van gezonde leerlingen: kinderen van ouders die werken in een cruciale sector (zorg, veiligheid, voedingsnijverheid, distributie ...), kinderen met een medische of sociale kwetsbaarheid en kinderen met een moeilijke thuissituatie. 

Ouders die thuiswerken, vangen hun kind thuis op. Scholen werken best níet samen voor de opvang. Als scholen geen enkele leerling moeten opvangen, kunnen ze terugvallen op een permanentiesysteem zodat ouders later nog een beroep kunnen doen op de school. Onderwijspersoneel kan van thuis werken waar mogelijk.

De vuistregel blijft dat scholen zo weinig mogelijk leerlingen moeten opvangen. Het is is volgens het Agentschap Zorg & Gezondheid (AZG) niet van belang hoe groot een groep leerlingen is om het risico op besmetting in te perken. Wel dat de samenstelling van die groep dezelfde blijft.

Volgens minister Weyts was het overleg gisterenavond constructief. “Iedereen rond die tafel was zeer doordrongen van goede wil en verantwoordelijkheidszin. Iedereen beseft: leerkrachten hebben nu de levensnoodzakelijke taak om ervoor te zorgen dat het zorgpersoneel en andere cruciale beroepen hun levensnoodzakelijke taken kunnen uitvoeren.”

Van Ranst: ‘Schoolkinderen konden bijdragen aan groepsimmuniteit’

Viroloog Marc Van Ranst betreurt echter dat de overheid besliste om de lessen op school te schrappen. De politiek volgde daarin de wetenschappelijke experten niet, zegt hij. “Ik rekende op de schoolkinderen om bij te dragen aan de groepsimmuniteit”, aldus Van Ranst. “Kinderen die besmet raken, worden over het algemeen niet zo ziek als volwassenen. Maar ze krijgen wel antistoffen, en zijn dus voor een paar jaar veilig tegen het virus.”

Dat Frankrijk de scholen sloot, verhoogde volgens hem de druk op Franstalige politici. “In Wallonië kijken de mensen meer naar het Franse TF1 dan naar RTBF: Di Rupo zou onmogelijk aan de kiezers in Wallonië uitgelegd kunnen hebben waarom die maatregel bij ons niet werd ingevoerd.”

Weyts beaamt dat. “In een Volksgezondheidscrisis volgen wij de adviezen van de experten, maar aan Franstalige kant zag men dat anders. Vanuit de Vlaamse regering hebben we gezegd dat we de scholen niet zouden sluiten, en gelukkig zijn ze ook effectief open gebleven.”

Uit een peiling bij 600 scholen op maandag, is gebleken dat in het secundair onderwijs 0,5 procent van de leerlingen op school aanwezig was, en in het basisonderwijs gemiddeld 7 procent. Weyts verwacht dat die cijfers nog zullen afnemen.

Gratis lesmateriaal

De VRT, zes educatieve uitgeverijen en enkele andere private bedrijven slaan intussen de handen in elkaar om leerlingen die noodgedwongen thuis zitten gratis educatief materiaal aan te bieden, zo maakt Weyts bekend.

Volgens de minister komt “een schat aan informatie” beschikbaar voor de leerlingen thuis, voor de leerkrachten die vanop afstand leeropdrachten geven en voor de ouders die hun kinderen zinvol willen bezighouden. “Met vereende krachten zorgen we ervoor dat de volgende weken voor de Vlaamse leerlingen geen verloren weken worden.”

Zes educatieve uitgeverijen hebben beslist om hun volledige educatieve aanbod gratis ter beschikking te stellen via www.thuisleren.net. Het zijn Uitgeverij Averbode, Die Keure, Pelckmans, Uitgeverij Plantyn, Uitgeverij Van In en Uitgeverij Zwijsen. Het gaat om leesreeksen, paasvakantieboeken, dagtaken en andere oefenbundels. Van In biedt de digitale leerplatformen Bungel en diddit gratis aan. “Via één website kunnen leerkrachten, leerlingen en ouders nu toegang krijgen tot heel veel kwalitatief lesmateriaal”, zegt Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts.

Ook andere bedrijven, die dan weer gespecialiseerd zijn in educatieve filmpjes en videolessen, bieden die content gratis aan. Op het platform Xnapda worden alle filmpjes kosteloos ter beschikking gesteld, SignPost, een ICT-bedrijf gericht op het onderwijs, geeft toegang tot duizenden lesvideo’s en leertrajecten.

Tot slot heeft de VRT beslist om elke dag educatieve programma’s aan te bieden. Concreet is er extra lineair aanbod voor peuters en kleuters via Ketnet Junior, waarbij onder meer taalverwerving gestimuleerd wordt. Ketnet brengt online verschillende educatieve programma’s en laat zijn wrappers elke dag quizjes, ochtendgymnastiek en interactieve uitdagingen presenteren. Canvas biedt verschillende documentairereeksen aan die ook geschikt zijn voor scholieren. Sporza brengt leerlingen alles bij over de Olympische Spelen.