Veerle Michiels (SD Worx): “Een auto van het werk is niet voor iedereen een cadeau dat op de oprit staat te blinken”
SalarisVoor heel wat Belgen vormt een bedrijfswagen de kroon op hun salarispakket. Behoor jij tot de gelukkigen die een wagen van de firma ter beschikking krijgt? Het antwoord hangt af van je eigen onderhandelingstalent, maar zeker óók van je functie en de sector waar je je zinnen op hebt gezet. In de ene branche is een bedrijfswagen meer gebruikelijk dan in de andere. SD Worx maakt Jobat.be wegwijs in de wereld van de firmawagens.
Een auto van het werk is niet voor iedereen een cadeau dat op de oprit staat te blinken
Veerle Michiels van het juridisch kenniscentrum SD Worx: “Het debat rond bedrijfswagens ligt nogal gevoelig. Het lijkt me dan ook nuttig om eerst alles in het juiste perspectief te plaatsen. Een auto van het werk is immers niet voor iedereen een cadeau dat op de oprit staat te blinken. In dit opzicht is het van belang het verschil te duiden tussen functiewagens en salariswagens. Die eerste hebben werknemers echt nodig om hun functie te kunnen uitoefenen. De werknemer die erover beschikt zal er niet noodzakelijk privéverplaatsingen mee maken. Salariswagens zijn daarentegen wel een extraatje voor werknemers, voornamelijk voor personeel met een binnenfunctie. Zij hebben de wagen niet per se nodig om hun job te kunnen doen. Deze salariswagens zijn bijgevolg wel een volwaardig deel van het extralegaal verloningspakket.”
“Uit onderzoek dat we voerden bleek dat zo’n 40% van de werknemers met een bedrijfswagen een externe functie uitoefent. Nog eens 40% heeft een binnenfunctie: deze groep geniet dus daadwerkelijk van een voordeel. De resterende 20% schommelt hier tussenin. Dit zijn bijvoorbeeld ingenieurs die werken vanaf kantoor, maar af en toe ook werven moeten bezoeken.”
Tip: Met de Loonwijzer kan je zelf nagaan hoeveel kans je maakt op een bedrijfswagen in jouw sector.
(Tekst gaat verder onder de tabel)
Geen auto voor ambtenaren
Een sector waar het volgens SD Worx dan weer niet de gewoonte is royaal bedrijfswagens toe te kennen, is de overheid. Het is opmerkelijk dat firmawagens onder ambtenaren veel minder wijdverspreid zijn dan onder werknemers in de privésector. De overheid is vaak gebonden aan erg strikte verloningssystemen met weinig bewegingsvrijheid. Ze zijn verplicht zich daar aan te houden en bijgevolg is er amper ruimte voor extralegale zaken. Dit karige voordelenpakket maakt de overheid voor sommigen tot een minder aantrekkelijke werkgever, met name voor de zogeheten ‘Young Potentials’. Interessante extraatjes die bij veel mensen de ogen uitsteken zal je als ambtenaar minder snel uit de brand kunnen slepen.
Lokmiddel of statussymbool
In de meeste bedrijven gelden er geen strikte regels voor het wel of niet toekennen van een bedrijfswagen. Is de auto niet absoluut nodig bij het uitoefenen van je werk, gebruiken heel wat organisaties de firmawagen als beloning voor succesvolle werknemers, vaak met een zekere anciënniteit en/of verworven reputatie. Daarnaast zetten werkgevers de bedrijfswagen graag in als lokmiddel om bepaalde profielen aan te trekken die moeilijk te vinden zijn op de arbeidsmarkt, zoals informatici of hooggeschoold technisch personeel. Voor sommige functies geldt de bedrijfswagen dan weer als statussymbool, verbonden aan een zekere rang in de hiërarchie. Denk aan managers en kaderleden. Maar ook andere werknemers krijgen wel eens meteen bij hun opstart een bedrijfswagen aangeboden, meer en meer gebeurt dit via een flexibel verloningssysteem.
Staat een bedrijfswagen op je verlanglijstje? Dan doe je er goed aan het onderwerp op tafel te gooien bij je loononderhandelingen
Krijg je de bedrijfswagen niet van dag één in je schoot geworpen, maar staat hij toch op je verlanglijstje, doe je er goed aan het onderwerp op tafel te gooien bij je loononderhandelingen of tijdens je functioneringsgesprek. Is je baas toch niet te vermurwen, kan je voorstellen de bedrijfswagen op een later moment in je carrière terug te bespreken. Je kan een termijn overeenkomen waarop je het onderwerp opnieuw evalueert en daar eventueel bepaalde, liefst meetbare, doelen aan koppelen. Zet je afspraken hieromtrent op papier, dan kan er niemand terugkrabbelen! Zo heb jij iets om naar toe te werken en vergewist je werkgever zich van een optimaal gemotiveerde medewerker.
Lees meer op Jobat.be:
Bron: jobat.be.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Jobat
Mail of bel je? Hoe vaak? En wanneer dan precies? Met deze tips ga je voor een succesvolle sollicitatie
-
PREMIUM
Veeleisende vacatures houden Sarah tegen om te solliciteren. Werkexpert: “Werkgevers zoeken niet letterlijk naar wat ze vragen”
In het vtm-programma ‘Blind Gesprongen’ vertelde deelnemer Sarah dat ze al jaren ongelukkig is in haar job. Maar de vele eisen in vacatures schrikken haar af om ergens anders te solliciteren. Herkenbaar? Professor Stijn Baert, werkexpert bij HLN en in Blind Gesprongen, legt uit waarom je je niet door die vragen naar diploma’s en ervaring moet laten verlammen en geeft 5 tips voor de perfecte sollicitatie: “Zo kan je toch inspelen op wat een werkgever zoekt, zonder alle vakjes af te vinken.” -
Neem nu deel aan de Gouden Giro en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro dankzij HLN
Volgende week zaterdag gaat in Turijn de Ronde van Italië van start. In de eerste grote ronde van het seizoen strijden de renners om de felbegeerde roze trui. Met de Gouden Giro kan jij bewijzen dat je de strafste ploegleider bent en prachtige (geld)prijzen winnen dankzij HLN. Deelnemen is dus de boodschap! -
-
PREMIUM
HLN-werkexpert geeft 5 gouden tips voor jouw pensioen: “Dit is vast mijn grootste financiële blunder tot nu”
-
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
Bij nieuwbouw is het vanzelfsprekend dat je een architect inschakelt, maar hoe zit dat bij een renovatieproject? Moet je daar ook verplicht ééntje onder de arm nemen? Of zijn er uitzonderingen? Bouwsite Livios geeft uitleg. -
Spaargids.be
Volgend jaar gaat de pensioenleeftijd omhoog: hoeveel kost het om een jaar vroeger te stoppen met werken?
De wettelijke pensioenleeftijd in ons land bedraagt 65 jaar. Vanaf 1 februari 2025 stijgt die naar 66 jaar, en in 2030 gaat de lat naar 67 jaar. Kijk jij al uit naar je pensioen? Wil je zelfs vroeger stoppen dan je wettelijke pensioenleeftijd? Dat kan, maar daar hangt wel een prijskaartje aan vast. Spaargids.be maakt de (be)rekening. -
PREMIUM
Samuel verdient als zelfstandige amper meer dan het minimumloon: “Maar al 3 jaar maakt ons dividend veel goed”
-
Topman van Boeing kondigt vertrek aan na maanden vol incidenten
-
Independer
Lach tijdens het bellen, zelfs als het niet oprecht is: maak in vijf stappen komaf met je telefoonvrees
Het is één van de snelste manieren om met iemand in contact te komen en toch is het voor velen een pure hel: telefoneren. Heb je ooit die intense paniek gevoeld wanneer een oproep op je smartphone verschijnt? Je bent niet alleen: velen van ons lijken een soort van belvrees te hebben ontwikkeld. Maar wat is dat precies en hoe kun je ermee omgaan? Independer.be legt uit én geeft concrete tips. -
PREMIUM
Wie thuis zijn elektrische bedrijfswagen oplaadt, kan kosten belastingvrij terugkrijgen: “Maar er zijn voorwaarden”
Als je tankt met een bedrijfswagen die op een fossiele brandstof rijdt en je werkgever die kosten terugbetaalt, betaal jij geen belasting op dat voordeel. Maar hoe zit dat met een elektrische auto die je thuis oplaadt? Zijn de elektriciteitskosten die je werkgever terugstort op je rekening ook belastingvrij? En wat als je je bedrijfsauto oplaadt met zonne-energie? Wim Depondt van Acerta Consult legt uit en haalt heikele punten aan. “Je elektrische bedrijfsauto opladen kan tot een maandpiek leiden, en dus je capaciteitstarief verhogen.” -
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?