Directie Brussels Airlines levert zelf 20 procent in om coronacrisis de baas te kunnen
Brussels Airlines heeft in 2019 een nettoverlies gemaakt van 40,6 miljoen euro. Nu de coronacrisis ook nog eens uitgebarsten is, heeft het management beslist om zelf in te leveren. Hun salaris zal de komende zes maanden met 20 procent verlaagd worden, het uitgebreid bestuur zal het met 15 procent minder moeten stellen.
De coronacrisis heeft “ongeziene” gevolgen voor de luchtvaartmaatschappij. “We geven voorlopig geen exacte cijfers, maar het gaat om een impact van tientallen miljoenen euro’s op de inkomsten”, zegt CEO Dieter Vranckx.
“De reisrestricties in 37 landen raken ons hard. De boekingen zijn erg laag, de annuleringen pieken de laatste vier weken en het aantal passagiers dat niet opdaagt is hoog”, zegt hij. Zo liggen de boekingen rond deze periode 60 tot 80 procent lager dan in dezelfde periode vorig jaar.
Vluchten vier weken opgeschort
Daarom zag de luchtvaartmaatschappij zich genoodzaakt om “drastische maatregelen” te nemen. De maatschappij besliste om vanaf zaterdag al haar lijnvluchten voor vier weken op te schorten en vraagt tijdelijke technische werkloosheid aan voor nagenoeg al haar personeel. “Enkel voor een heel klein deel van het personeel is er een uitzondering voor ticketverkoop en repatriëringsvluchten”, zegt Vranckx. Daarnaast heronderhandelt Brussels Airlines ook met leveranciers om de kosten te drukken.
Het schrappen van alle vluchten gedurende vier weken is overigens een “minimumscenario”, benadrukt de topman. “Binnen die periode zullen we op regelmatige tijdstippen de vraag naar bestemmingen en de situatie rondom ons analyseren”, zegt hij. “Het gaat dan om reisrestricties en lockdowns. Op basis daarvan beslissen we of vier weken genoeg zal zijn.”
Volgens Vranckx zijn de drastische maatregelen nodig om “de kosten duidelijk te verminderen”. Brussels Airlines riep ook een taskforce in het leven om de cashpositie “van dag tot dag te beheren”.
“Faillissement dreigt niet”
Toch is de topman formeel dat het faillissement niet dreigt. “Wij zijn heel zeker dat we boven water gaan blijven. We nemen beslissingen die niet gemakkelijk zijn, maar die wel heel duidelijk zijn en die ons in staat stellen om de kosten drastisch te verminderen.”
Daarnaast benadrukt Vranckx dat Brussels Airlines onderdeel is van de grote Lufthansa Group en erg belangrijk is voor België. “De verbindingen die wij aanbieden zijn belangrijk voor de Belgische economie, voor de samenleving in België en voor België als economische motor en tewerkstelling.”
Vranckx is ervan overtuigd dat de federale regering al die elementen “in beschouwing zal nemen de komende dagen”. Brussels Airlines is namelijk vragende partij voor staatssteun wegens de coronacrisis, naar verluidt gaat het om 200 miljoen euro. Gisteren was er een eerste overleg met de minister van Mobiliteit François Bellot en het kabinet van premier Sophie Wilmès. Ook andere spelers uit de luchtvaartsector zaten daar om de tafel.
“Combinatie van crisissen”
Het feit dat staatssteun in principe verboden is door de Europese Unie vormt volgens Vranckx overigens niet meteen een probleem. “De coronacrisis is niet te vergelijken met eender welke crisis. Als je kijkt naar de financiële crisis van 2008 of de aanslagen van 9/11, dan lijkt dit wel een combinatie van al die crisissen”, zegt hij. “De regels rond staatssteun zullen waarschijnlijk geflexibiliseerd worden.”
In 2019 tekende Brussels Airlines een passagiersgroei op van 1,7 procent tot een totaal aantal passagiers van 10,2 miljoen. De gemiddelde bezettingsgraad in 2019 lag net boven 81 procent, een lichte stijging in vergelijking met 2018. Het aantal uitgevoerde vluchten bleef stabiel ten opzichte van het voorgaande jaar (+0,1 procent).
Faillissement Thomas Cook
Uiteindelijk boekte de luchtvaartmaatschappij een verlies van 40,6 miljoen euro. Het faillissement van Thomas Cook Belgium in september en de stakingen van luchtverkeersleiders in binnen- en buitenland hadden een negatieve impact van meer dan 12 miljoen euro. Daarnaast zetten de hoge brandstofkosten de financiële resultaten van de onderneming nog eens extra onder druk met 14 miljoen euro.
Daarnaast investeerde Brussels Airlines ook 140 miljoen euro in nieuwe langeafstandsvliegtuigen en langeafstandscabines. Dat deed het bedrijf om zijn vloot “te harmoniseren” en zijn CO2-uitstoot te verkleinen.
Lees ook: Italië weet zich geen raad met de doden (+)
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
16
Sluiting dreigt voor luchthaven Luik na negatief advies over vergunning
-
Halvering bitcoin voltooid
De zogeheten ‘halving’ van cryptomunt bitcoin is in de nacht van vrijdag op zaterdag voltooid. Deze halvering, die eens in de vier jaar plaatsvindt, moet inflatie van bitcoin tegengaan door de digitale munteenheid schaarser te maken. -
Mijnenergie
Heb je zonnepanelen en draait je teller nog terug? Dan betaal je bij almaar meer leveranciers extra kosten
Veel eigenaars van zonnepanelen willen nog zo lang mogelijk gebruikmaken van de analoge energiemeter met terugdraaiende teller. Ze beogen zo een lagere energiefactuur ten opzichte van mochten ze een digitale meter hebben met gescheiden verbruik en injectie. Evenwel rekenen almaar meer energieleveranciers daar extra kosten voor aan. Nu zijn het er zes, en de kosten lopen op tot meer dan 300 euro per jaar. Mijnenergie.be schept duidelijkheid. -
-
Mijnenergie
EnergyVision introduceert gratis zonnepanelen met goedkoper stroomcontract: een interessante formule?
-
PREMIUM484
‘Tax the rich’, einde aan salariswagens of besparen op de overheid: zo willen Vlaamse politici dat je netto meer verdient
Zowat alle Vlaamse politieke partijen zijn het erover eens dat werken meer moet lonen. Zeker nu blijkt dat je als alleenstaande ouder amper 28,5 euro per maand extra overhoudt wanneer je je leefloon inruilt voor een fulltime job. Maar wat willen ze er dan precies aan doen? En hoe willen ze dat bekostigen? Professor arbeidseconomie Stijn Baert (UGent) legde vier mogelijke maatregelen voor aan de partijen, van (extreem)links tot (extreem)rechts. -
HLN Shop
Op safari in de Benelux: vijf zinderende ervaringen om na te jagen
Hou je van natuur en avontuur, staat een safari vermoedelijk hoog op je bucketlist. Geen tijd/budget om af te reizen naar Afrika? Het perfecte plan B bevindt zich net over de grens, in Hilvarenbeek: in de Beekse Bergen onderneem je een safari met alles erop en eraan zonder op het vliegtuig te moeten stappen. HLN Shop geeft een checklist mee van wat je niet mag missen op je Nederlandse dan wel Afrikaanse safaritocht. -
Moederbedrijf van Facebook ziet 173 miljard euro in rook opgaan na tegenvallende cijfers
-
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
-
Colruyt neemt minder winkels van Match en Smatch over
Supermarktgroep Colruyt gaat geen 57 maar 54 winkels overnemen van Louis Delhaize, uitgebaat als Smatch of Match. De Belgische Mededingingsautoriteit (BMA) wilde de deal maar voor 54 winkels onmiddellijk goedkeuren, waardoor de winkels in Galmaarden, Munkzwalm en Nieuwpoort afvallen. -
8
Tesla krijgt klappen op de beurs: aandeel dit jaar al ruim 40 procent gezakt
Tesla krijgt klappen op de beurs nu de fabrikant van elektrische auto’s zijn prijzen heeft verlaagd in de Verenigde Staten, China en Europa. Daarmee probeert topman Elon Musk de tegenvallende verkopen aan te jagen. De waarde van het aandeel Tesla is sinds het begin van het jaar al met ruim 40 procent gezakt. -
IMF somberder over economische groei in eurozone
22 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerMichael Van de Walle
Jan Jansens
Raymond De Roeck
Pieter Martens
Eric De Bel