Directie Brussels Airlines levert zelf 20 procent in om coronacrisis de baas te kunnen
Brussels Airlines heeft in 2019 een nettoverlies gemaakt van 40,6 miljoen euro. Nu de coronacrisis ook nog eens uitgebarsten is, heeft het management beslist om zelf in te leveren. Hun salaris zal de komende zes maanden met 20 procent verlaagd worden, het uitgebreid bestuur zal het met 15 procent minder moeten stellen.
De coronacrisis heeft “ongeziene” gevolgen voor de luchtvaartmaatschappij. “We geven voorlopig geen exacte cijfers, maar het gaat om een impact van tientallen miljoenen euro’s op de inkomsten”, zegt CEO Dieter Vranckx.
“De reisrestricties in 37 landen raken ons hard. De boekingen zijn erg laag, de annuleringen pieken de laatste vier weken en het aantal passagiers dat niet opdaagt is hoog”, zegt hij. Zo liggen de boekingen rond deze periode 60 tot 80 procent lager dan in dezelfde periode vorig jaar.
Vluchten vier weken opgeschort
Daarom zag de luchtvaartmaatschappij zich genoodzaakt om “drastische maatregelen” te nemen. De maatschappij besliste om vanaf zaterdag al haar lijnvluchten voor vier weken op te schorten en vraagt tijdelijke technische werkloosheid aan voor nagenoeg al haar personeel. “Enkel voor een heel klein deel van het personeel is er een uitzondering voor ticketverkoop en repatriëringsvluchten”, zegt Vranckx. Daarnaast heronderhandelt Brussels Airlines ook met leveranciers om de kosten te drukken.
Het schrappen van alle vluchten gedurende vier weken is overigens een “minimumscenario”, benadrukt de topman. “Binnen die periode zullen we op regelmatige tijdstippen de vraag naar bestemmingen en de situatie rondom ons analyseren”, zegt hij. “Het gaat dan om reisrestricties en lockdowns. Op basis daarvan beslissen we of vier weken genoeg zal zijn.”
Volgens Vranckx zijn de drastische maatregelen nodig om “de kosten duidelijk te verminderen”. Brussels Airlines riep ook een taskforce in het leven om de cashpositie “van dag tot dag te beheren”.
“Faillissement dreigt niet”
Toch is de topman formeel dat het faillissement niet dreigt. “Wij zijn heel zeker dat we boven water gaan blijven. We nemen beslissingen die niet gemakkelijk zijn, maar die wel heel duidelijk zijn en die ons in staat stellen om de kosten drastisch te verminderen.”
Daarnaast benadrukt Vranckx dat Brussels Airlines onderdeel is van de grote Lufthansa Group en erg belangrijk is voor België. “De verbindingen die wij aanbieden zijn belangrijk voor de Belgische economie, voor de samenleving in België en voor België als economische motor en tewerkstelling.”
Vranckx is ervan overtuigd dat de federale regering al die elementen “in beschouwing zal nemen de komende dagen”. Brussels Airlines is namelijk vragende partij voor staatssteun wegens de coronacrisis, naar verluidt gaat het om 200 miljoen euro. Gisteren was er een eerste overleg met de minister van Mobiliteit François Bellot en het kabinet van premier Sophie Wilmès. Ook andere spelers uit de luchtvaartsector zaten daar om de tafel.
“Combinatie van crisissen”
Het feit dat staatssteun in principe verboden is door de Europese Unie vormt volgens Vranckx overigens niet meteen een probleem. “De coronacrisis is niet te vergelijken met eender welke crisis. Als je kijkt naar de financiële crisis van 2008 of de aanslagen van 9/11, dan lijkt dit wel een combinatie van al die crisissen”, zegt hij. “De regels rond staatssteun zullen waarschijnlijk geflexibiliseerd worden.”
In 2019 tekende Brussels Airlines een passagiersgroei op van 1,7 procent tot een totaal aantal passagiers van 10,2 miljoen. De gemiddelde bezettingsgraad in 2019 lag net boven 81 procent, een lichte stijging in vergelijking met 2018. Het aantal uitgevoerde vluchten bleef stabiel ten opzichte van het voorgaande jaar (+0,1 procent).
Faillissement Thomas Cook
Uiteindelijk boekte de luchtvaartmaatschappij een verlies van 40,6 miljoen euro. Het faillissement van Thomas Cook Belgium in september en de stakingen van luchtverkeersleiders in binnen- en buitenland hadden een negatieve impact van meer dan 12 miljoen euro. Daarnaast zetten de hoge brandstofkosten de financiële resultaten van de onderneming nog eens extra onder druk met 14 miljoen euro.
Daarnaast investeerde Brussels Airlines ook 140 miljoen euro in nieuwe langeafstandsvliegtuigen en langeafstandscabines. Dat deed het bedrijf om zijn vloot “te harmoniseren” en zijn CO2-uitstoot te verkleinen.
Lees ook: Italië weet zich geen raad met de doden (+)
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Spaargids.be
Betaal jij met Payconiq? Dit is het prijskaartje voor jou en de handelaar
-
Mijnenergie
EnergyVision introduceert gratis zonnepanelen met goedkoper stroomcontract: een interessante formule?
Gratis zonnepanelen én goedkopere stroom: dat is het model waarmee EnergyVision Vlaanderen wil veroveren. De energiespeler werkt volgens het derdebetalersysteem. De installatie van de zonnepanelen is gratis. Aan EnergyVision betaal je voor de opgewekte elektriciteit die je verbruikt. Mijnenergie.be analyseert de opmerkelijke formule, waar ook mede-investeerder Marc Coucke via zijn investeringsmaatschappij Alychlo zijn schouders onder zet. -
G4S wil bewakingsagenten naar Brussels Airport lokken met premie
Het beveiligingsbedrijf G4S is op zoek naar 75 extra bewakingsagenten die op de luchthaven Brussels Airport aan de slag gaan. Om extra kandidaten aan te trekken, belooft het een brutopremie van 1.000 euro, zo heeft het bedrijf woensdag aangekondigd. -
-
Delven van bitcoins versnelt nu halvering van productiebeloning nadert
-
Jobat
Hoe herken je een toxische baas en wat doe je ertegen? “Hij zal altijd druk bezig lijken, maar toch ook micromanagen”
Welzijn op het werk krijgt vandaag meer aandacht dan ooit. Experts moedigen je aan om kritisch na te denken over je leidinggevende en op te komen voor jezelf en je team. Goed leiderschap is dan ook van cruciaal belang voor de prestaties die je levert en hoe je je voelt op de werkvloer. Maar wat kan je als medewerker doen als jouw leidinggevende je belemmert om goed – en graag – te werken? Welzijnsmanager Elisabeth Van Steendam legt het Jobat.be uit. -
Von der Leyen verwacht lagere gasprijzen in Europa
De Europese Commissie verwacht dat de gasprijzen in Europa gaan dalen, omdat er steeds meer leveringen zijn van vloeibaar gemaakt aardgas (lng). Dat heeft commissievoorzitter Ursula von der Leyen dinsdag gezegd. -
IMF somberder over economische groei in eurozone
-
Spaargids.be
Geniet jij al optimaal van deze fiscale voordelen voor je woning en schuldsaldoverzekering?
-
Toename van geschillen over koeriers of postbodes die pakketten onbeheerd achterlaten
De ombudsdienst voor de postsector heeft vorig jaar een toenemende tendens vastgesteld van postbodes of koeriers die pakketten onbeheerd achterlaten als de bestemmeling afwezig is. Dat blijkt maandag uit zijn jaarverslag. -
Halvering bitcoin voltooid
De zogeheten ‘halving’ van cryptomunt bitcoin is in de nacht van vrijdag op zaterdag voltooid. Deze halvering, die eens in de vier jaar plaatsvindt, moet inflatie van bitcoin tegengaan door de digitale munteenheid schaarser te maken. -
PREMIUM
Nog geen zomerreis geboekt? Inflatie zorgt voor ongeziene promoties in Turkije, Kroatië en andere populaire bestemmingen
22 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerMichael Van de Walle
Jan Jansens
Raymond De Roeck
Pieter Martens
Eric De Bel