Samsung vindt recept voor superbatterij: “Autonomie tot 800 kilometer haalbaar”
Onderzoekers van het Samsung Advanced Institute of Technology en het Samsung R&D Institute Japan hebben vorige week resultaten van een studie onthuld die het enorme potentieel aantonen van Samsung’s nieuwe generatie solid-state batterijen.
We weten al langer dan vandaag dat de doorbraak van elektrische auto’s niet alleen staat of valt met een lager prijskaartje, maar ook met hun dagelijkse bruikbaarheid. De voorbije jaren werd gelukkig al veel progressie geboekt op het vlak van batterijtechnologie, al kijken veel experts nog steeds in de richting van solid state-batterijen (met vaste in plaats van vloeibare elektrolyt, nvdr) om een grootschalige elektrische doorbraak te forceren.
Die solid-state batterijen zouden ons op papier een aanzienlijk grotere autonomie en snellere laadtijden kunnen opleveren, al blijken ze voorlopig nog minder bedrijfszeker dan de gangbare lithium ion-accu’s. Dat komt omdat er zogeheten dendrieten worden afgezet tijdens het opladen, die op termijn kunnen zorgen voor kortsluitingen en oververhitting.
Beloftevol…
Bij Samsung menen ze echter een oplossing gevonden te hebben voor dat probleem, door een slechts 5 micrometer dikke nanocomposietlaag van zilver en koolstof te integreren in de accucel. Die verhoogt niet alleen de betrouwbaarheid, maar zorgt ook nog eens voor een grotere energiedensiteit (900 Wh/l). Het resultaat is een prototype dat slechts half zo veel ruimte vereist ten opzichte van een vergelijkbare lithium-ionbatterij, na 1.000 laadcycli nog over 89 procent van zijn oorspronkelijke capaciteit beschikt en een elektrisch rijbereik van 800 kilometer haalbaar maakt.
… maar nog niet voor meteen
Samsung geeft echter toe dat er nog heel wat verder onderzoek nodig is vooraleer de superbatterij op grote schaal geproduceerd kan worden. Gezien de (voorlopig) bijzonder hoge productiekost zal het volgens experts nog zeker 3 à 4 jaar duren vooraleer de technologie door de autobouwers geadopteerd zal worden.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
België bij landen met meeste laadpunten in Europa: hoeveel zijn er in Frankrijk en Spanje?
-
PREMIUM
Een Tesla of Porsche Taycan tweedehands kopen? Onze mobiliteitsexpert vertelt waar je op moet letten wanneer je een occasie EV overweegt
Meer Belgen kopen een tweedehandse elektrische auto, blijkt uit kwartaalcijfers van vakfederatie Traxio. Op één jaar tijd steeg het aandeel van elektrische wagens op de occasiemarkt van 1,7 naar 2,8 procent. In absolute cijfers ging het bijna om een verdubbeling: 5.090 auto’s tijdens de eerste drie maanden van dit jaar tegenover 2.708 vorig jaar. Welke modellen zijn populair en waar moet je extra op letten als je zelf een occasie-EV koopt? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn legt uit: “Eén zaak is van levensbelang”. -
Zo ontdek je de echte kilometerstand van een auto
Het terugdraaien van kilometerstanden bij tweedehands auto’s vormt nog altijd een groot probleem. Gelukkig zijn er ook andere zaken dan de kilometerteller waaraan je kan aflezen of de gereden afstand realistisch is. We zetten enkele tips op een rijtje. -
-
Gouden Giro1
Van Pogacar over Uijtdebroeks tot Piganzoli: de Gouden Giro-ploeg van Michel Wuyts
-
PREMIUM
Waarom je best niet meer te lang wacht met afspraak voor je bandenwissel: “Kwart van rijders met winterbanden verandert ze niet”
Wie vandaag de weg op gaat met winterbanden, vraagt zich misschien af of het niet stilaan tijd is om die te laten vervangen. Want verslijt het rubber niet veel te snel bij dit lenteweer? Wanneer verwachten bandencentrales de voorjaarsdrukte? En hoe weet je of je niet te veel betaalt voor zo’n bandenwissel? We vragen het aan Filip Rylant van mobiliteitsfederatie TRAXIO en Kristof Donckers van Bandencentrale Donckers. -
Independer
Autoschade door een onbekende? Dit dien je te ondernemen
Het gebeurt meer dan je denkt: je komt bij je geparkeerde voertuig en ziet dat er een ferme deuk of kras in zit. Maar van de automobilist, e-stepper of fietser die tegen je wagen reed, is geen enkel spoor. Dekt je verzekering die schade? En wat moet je allemaal doen om ‘klacht tegen onbekenden’ in te dienen? Independer.be legt het uit. -
Welke auto kopen in 2024? Wij bundelen de besprekingen van onze experten in de HLN Autowijzer
-
PREMIUM
“Je merkt niet dat je met een auto van bijna 5 meter rijdt”: onze autospecialist test de nieuwe VW Passat
-
PREMIUM
“Zo voorkom je dat je een boete krijgt”: politie-expert verduidelijkt regels over bakfietsen, e-steps en andere voertuigen
Hoeveel kinderen mogen op een longtailfiets? En hoe zit dat met speedpedelecs, al dan niet met bak ervoor? Mag daar nog zo’n wagentje of kinderfiets aan? En wat met steps en fatbikes? “Maar liefst vijf wetgevingen moet je raadplegen om dat te weten te komen”, aldus Wim De Schutter van de Antwerpse politie. Voor wie ze liever niet wil doorploegen, zet hij netjes op een rijtje wat mag en waarmee je een boete riskeert. -
179
Pas een boete als je meer dan 127 km/u op autosnelweg rijdt? Vias pleit voor strengere controles
Verkeersinstituut Vias doet nogmaals een oproep om de technische tolerantiemarge van snelheidsmetingen te verlagen. Momenteel bedraagt die marge 6 kilometer per uur, maar Vias pleit voor een maximale marge van 3 kilometer per uur. “Een lagere tolerantie zal de gemiddelde snelheid zeker mee doen dalen”, zegt woordvoerder Stef Willems in ‘Het Nieuwsblad’. -
HLN Shop
Pollen in de lucht: deze toestellen voorkomen gesnotter