© Getty Images

Hoe zit het met economische werkloosheid bij Belgische wielerploegen? “Voor onze renners is dat niet aan de orde, zij doen hun werk”

Bij enkele voetbalploegen is sinds kort het systeem van economische werkloosheid ingevoerd bij het personeel, bij RSC Anderlecht wordt zelfs gevraagd aan spelers en directie om een maand loon af te staan. “Ook wij denken na over economische werkloosheid”, klinkt het bij Sport Vlaanderen-Baloise.

“Voor onze renners is dat wel niet aan de orde”, verduidelijkt teammanager Christophe Sercu. “Zij trainen nog en bereiden zich voor op de koersen die komen. Zij worden gewoon betaald, want zij doen nog hun werk.”

“Voorlopig staat ook iedereen van ons personeel nog op de pay-roll, maar ik steek niet weg dat we de zaak intern aan het behandelen zijn. Ik ga eerst nog overleg plegen met onze belangrijkste sponsors en ik leg mezelf geen druk op om dit snel snel te beslissen, maar het systeem van economische werkloosheid is zeker iets waar over nagedacht kan worden.”

“We kampen met een wereldwijde crisis, een virus dat wijd om zich heen slaat en je kan weinig voorspellingen doen. Ik heb geen glazen bol om te zien hoe lang we niet zullen koersen, maar ik weet wel dat dit nog een tijdje zal duren. Ik denk niet dat iemand tien dagen geleden dacht dat we vandaag in deze situatie in België zouden verkeren, op deze manier zouden werken en leven. Het gaat allemaal heel snel. We bekijken dat systeem van economische werkloosheid, onderzoeken de zaak en ik kan nu nog niet zeggen wat het resultaat zal zijn, maar het is zeker iets waar we mee bezig zijn voor ons personeel dat in dienstverband werkt.”

© BELGA

Lotto Soudal betaalt nog alle personeel

Lotto Soudal is tot op heden niet van plan om in het systeem van economische werkloosheid te stappen voor zijn personeel. “Wij betalen onze mensen gewoon door”, klinkt het. “Omdat we er vanuit gaan dat ze dit seizoen wellicht langer zullen moeten werken en hen ook een periode wacht waarin zij dubbel zo hard aan de slag zullen moeten gaan.”

Teambaas John Lelangue gaf vorige week in Het Nieuwsblad al aan dat hij niet stond te springen om voor zijn personeel het systeem van economische werkloosheid toe te passen. “Niemand wordt technisch werkloos: de renners niet, maar ook het personeel niet. De werkintensiteit is nu een pak lager, maar daar kunnen zij niet aan doen”, zei hij toen.

“Die filosofie is vandaag nog niet veranderd”, aldus woordvoerder Philippe Maertens. “Zeker niet voor de renners, want die moeten zich klaar houden, dus trainen, om in orde te zijn zodra ze weer mogen koersen. Zij worden gewoon betaald. En dat systeem wordt ook niet toegepast voor het personeel. Er is voorlopig nog werk genoeg, voor sommigen weliswaar op een lager pitje, maar we zijn wel bezig. John wil dat ook niet zomaar overwegen, want dan verliest het personeel, dat vast in dienst is, dertig procent van zijn loon. Verder blijft ook wie zelfstandig is gewoon factureren.”

De filosofie achter dit plan is duidelijk. “Het seizoen zal wellicht langer duren, dus zal iedereen langer moeten werken. En wellicht zal er ook gevraagd worden aan het personeel om extra gas te geven als het (nieuwe) koersprogramma heel druk is en er op verschillende fronten moet gereden worden. Het is nu rustig, dat compenseert dan voor die momenten wanneer het extra druk zal zijn.”

© Photo News

Circus-Wanty Gobert werkt al met economische werkloosheid

Circus-Wanty Gobert, het team van Jan Bakelants en Xandro Meurisse, doet al sinds vorige week maandag beroep op het systeem van economische werkloosheid. “En dat nog zeker tot 3 april”, zegt woordvoerder Maxime Seghers. “Wellicht zal dat nog verlengd worden.”

“Wij zitten al in dat systeem van economische werkloosheid sinds vorige week. Toen was er op maandag overleg tussen teambaas Bourlart, ploegleider Hilaire Van der Schueren en andere betrokkenen. Daar is beslist om op dat systeem over te schakelen. Het gaat om elf personeelsleden die vast in dienst zijn. Dat geldt nog zeker tot 3 april, maar wellicht zal er nog langer niet gekoerst worden en zal dit nog verlengd worden.”

Uiteraard zijn veel meer mecaniciens, soigneurs en ploegleiders getroffen. “Het merendeel werkt op zelfstandige basis, via dagcontracten op basis van de koersen. Nu er niet gekoerst wordt, heeft dat ook voor hen gevolgen.”

Aan de renners is nog geen financiële inspanning gevraagd. “Daar is voorlopig ook geen sprake van. Zij trainen nog en bereiden zich voor op de wedstrijden. Moest deze situatie nu vijf maanden duren, dan ligt dat misschien anders, maar nu is dat nog niet aan de orde.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER Wegwielrennen