Luchtvaartmaatschappijen vinden geen parkeerplaats voor hun vliegtuigen

Luchtvaartmaatschappijen moeten duizenden vliegtuigen aan de kant zetten omdat ze niet meer kunnen vliegen door het nieuwe coronavirus. Dat creëert een vervelend probleem: de parkeerplaatsen zijn op.

De 737 MAX-vliegtuigen van Boeing nemen al genoeg plaats in, maar het wordt nog een stuk erger op luchthavens. Door de dalende vraag naar vluchten als gevolg van Covid-19 staan er 5.000 extra vliegtuigen aan de grond, volgens het databedrijf Cirium.

Taxibanen, onderhoudshangars en zelfs startbanen worden allemaal omgebouwd tot gigantische parkeerpleinen voor vliegtuigen, waarvan het grootste model een ruimte heeft die vergelijkbaar is met een appartement met acht verdiepingen.

Spookstad

En het is zeker nog niet voorbij. De komende weken zullen meer luchtvaartmaatschappijen vluchten schrappen omdat de vraag stilvalt door reisrestricties of ongerustheid. Dat leidt tot nog meer gestrande vliegtuigen.

De grootste luchthaven van Duitsland, in Frankfurt, lijkt wel een spookstad. Over het hele tarmac – inclusief de startbanen, taxibanen en bruggen – staan vliegtuigen van onder andere Lufthansa en Condor. Lufthansa-dochter Swiss Airlines huurt parkeerplaats op een militaire luchthaven in Zürich.

Ook andere grote luchthavens, zoals die van Hongkong of Berlijn, staan vol vliegtuigen, evenals afgelegen parkeerplaatsen, tot zelfs in de Californische wildernis. Dat blijkt uit data van de luchvaartwebsite FlightRadar24.

Brussels Airlines

Ook in België kampen luchtvaartmaatschappijen met gelijkaardige problemen. Brussels Airlines zette vrijdag al zijn vluchten aan de grond. ‘Er is op de luchthaven van Zaventem extra plaats voor ons gecreëerd’, zegt woordvoerster Kim Daenen. ‘Ze maakten een taxibaan vrij en we mogen plaats van andere maatschappijen gebruiken.’

Brussels Airlines heeft nu 37 vliegtuigen aan de grond staan. ‘Dat is een hele klus. Er zijn 400 manuren nodig om zo’n vliegtuig te parkeren en daarna moet er blijvend onderhoud aan gebeuren. Want een vliegtuig hoort eigenlijk niet aan de grond te staan. We zijn gemakkelijk 10 dagen bezig met het parkeren van alle vliegtuigen.’ De overige vliegtuigen worden gebruikt om Belgen in het buitenland te repatriëren.

Brussels Airlines hoopt tegen 20 april weer op te starten, ‘maar dat zal zeker niet meteen met dezelfde capaciteit zijn’. Een aantal vliegtuigen zijn dus zo geparkeerd dat ze snel weer in roulatie kunnen komen, een aantal andere zijn vastgezet voor langere tijd.

Meer