Een bord waarschuwt voor een ondergrondse pijpleiding. © fvv

Antwerps-Limburgse pijpleiding uit de pijplijn, maar niet iedere burgemeester weet daarvan

Een jarenoud plan om extra pijpleidingen te leggen van de Antwerpse haven richting het Ruhrgebied wordt nieuw leven ingeblazen. Een eerdere studie toonde aan dat het project een aanzienlijke impact op de omgeving heeft. Verschillende burgemeesters van gemeenten op het traject zijn officieel nog niet op de hoogte.

Christoph Meeussen

Pijpleidingen zijn in eigen land en internationaal snelwegen voor de (petro)chemie. Alleen al in de Antwerpse haven ligt er zo’n duizend kilometer. Volgens chemiefederatie Essenscia zijn ze een “essentieel transportmiddel voor de veilige, filevrije en milieuvriendelijke aan- en afvoer van allerlei grondstoffen, chemieproducten en industriële gassen, zoals zuurstof of stikstof”.

Maar nog volgens de federatie is er nood aan nieuwe leidingen en wil men nu een “cruciale route” reserveren tussen de Antwerpse haven en Geleen, net over de oostelijke Nederlandse grens. Chemiebedrijven langs het Albertkanaal zouden er ook van kunnen profiteren. “De capaciteit zit op de limiet. En er zijn vrij concrete plannen om te investeren”, zegt woordvoerder Gert Verreth.

De vorige Vlaamse regering werkte al aan zo’n plan. “Maar die poging strandde wegens te weinig concrete interesse vanuit de bedrijfswereld”, aldus Zuhal Demir, Vlaams minister van Omgeving (N-VA). Zij zag na gesprekken met de sector sinds haar aantreden wel voldoende interesse. “Daarom blaas ik dit project nieuw leven in.”

Volgens Demir halen pijpleidingen tienduizenden vrachtwagens van de weg. Het is evenwel niet duidelijk in hoeverre extra leidingcapaciteit bestaande ritten wegneemt, of vooral vermijdt dat er nog ritten bijkomen.

© rr

Grote impact

Al in 2016 werd een haalbaarheidsstudie afgewerkt. Daarin werd uitgegaan van een strook van zeventig meter breed, ook voor nutsleidingen. Er werden uiteindelijk meer dan tweehonderd ‘segmenten’ opgelijst, puzzelstukjes om tracés mee te vormen. Die werden onderzocht op haalbaarheid.

“Het project leidingenstraat zal een grote impact hebben”, besluit de studie onder meer. “Er zal geen tracé mogelijk zijn zonder dat hierin bestaande gebouwen betrokken zullen worden.” Het betekent niet dat het project niet haalbaar zou zijn. “Wel dat er grote consequenties en risico’s aan verbonden zijn die vooral een financiële en maatschappelijke impact hebben.”

Zo is er sprake van een impact op 151 ha tot 360 ha bos, op twaalf tot 131 woningen en op 7,6 tot 31,5 ha bebouwde bedrijventerreinen.

“Ik weet van niets”

Niet alle burgemeesters in gemeenten langs het Albertkanaal zijn al (opnieuw) op de hoogte: “Ik ben sinds begin dit jaar burgemeester, maar heb er nog geen weet van”, zegt Marianne Verhaert (Open Vld) uit Grobbendonk. “Bij ons is het niet evident want er is weinig plaats. Ik ga dit opvolgen.”

In Herentals zegt N-VA-schepen voor Ruimtelijke Ordening Pascal Van Nueten dat “zo’n dossier met zorg en met respect voor de open ruimte zal worden behandeld als het zich aandient”.

Nele Geudens, burgemeester van Meerhout, heeft wel al weet van de plannen, al verwacht ze in haar gemeente geen plaatsgebrek.

Hoe dan ook, de start van de aanleg is wellicht niet voor 2023.