AP

Facebook gaat samen met Belgische factcheckers misleidende informatie aanpakken

Facebook schakelt het tijdschrift Knack en het Duitstalige Deutsche Presse-Agentur in om misleidende informatie en nepnieuws aan te pakken. De sociaalnetwerksite heeft meer dan 55 partners die wereldwijd content (inhoud) in meer dan 45 talen checken. Daar komt nu dus ook België bij. 

Wie binnenkort, bewust of onbewust, op Facebook valse of misleidende informatie wil delen, zal het een pak moeilijker krijgen om dat te doen. Journalisten van Deutche Press-Agentur en Knack gaan respectievelijk vanaf volgende week en vanaf 1 mei de inhoud van berichten factcheken (controleren op waarachtigheid) voor Facebook. Valse informatie kunnen bijvoorbeeld nieuwsartikelen van onbetrouwbare bronnen zijn, of gemanipuleerde video's.

"Wanneer een factchecker oordeelt dat bepaalde informatie onjuist is, laat Facebook de post lager in de nieuwsfeed zien. Daardoor zien minder mensen deze content en voorkomt Facebook dat de content zich wijd verspreidt", zegt Jessica Zucker van Facebook. "Pagina's en internetdomeinen die herhaaldelijk onjuist nieuws delen, zullen ook hun distributie zien afnemen. Bovendien wordt het hun onmogelijk gemaakt om geld te verdienen en te adverteren."

Gewone gebruikers zullen sneller te zien krijgen wanneer ze valse informatie delen, dat kan op verschillende manieren, zoals de beelden hieronder tonen.

De regels gelden ook voor politici wanneer die misleidende informatie willen delen. Politieke advertenties worden niet gefactcheckt. "Als politici valse informatie delen, zullen ze op dezelfde manier worden behandeld als andere gebruikers. Maar zelfgemaakte politieke advertenties die niet tegen de algemene regels van Facebook zijn, zullen niet worden gefactcheckt."

"Wij zullen in ons magazine, zoals we nu al doen, politieke uitspraken tegen het licht blijven houden en daar factchecken als dat nodig is. Dat we geen politieke advertenties op Facebook kunnen checken, is voor ons geen probleem."

Meest gelezen