Videospeler inladen...

Drukke tijden in de brandstofsector: mensen hamsteren nu ook stookolie

Door de lage brandstofprijzen gaan mensen nu ook stookolie hamsteren. Brandstofleveranciers hebben dan ook ongewoon veel werk deze dagen. En hun klanten zijn ongeduldig. 

"Dat hebben wij nog niet meegemaakt", zegt brandstofhandelaar Wim Van den Bosch, "zoveel bestellingen in deze tijd van het jaar. Mensen zijn echt aan het hamsteren. Wij kunnen amper volgen." 

Wim belt de volgende klant op om te zeggen dat hij eraan komt. "Dat doen we nu als voorzorgsmaatregel. Dan kunnen ze bijvoorbeeld al een poortje openmaken, of de garagepoort. We vragen ook om afstand te bewaren en niet mee te komen naar de plek waar de tank zich bevindt. Soms is dat in de kelder, of in de garage. Hier gaat het om een bovengrondse tank in de tuin. Ik moet hier 2.000 liter leveren. De meeste mensen willen hun tank echt volproppen." 

De mensen willen hun tank echt vol proppen

Wim Van den Bosch, brandstofleverancier

Ook groothandelaar Luc Bouts bevestigt dit. "Het is behoorlijk zwaar. De mensen van de administratie werken thuis.  We hebben al planners op kantoor, maar die hebben geen fysiek contact meer met de chauffeurs. Dat is normaal anders. Gelukkig hebben we nog geen zieken."

Volgens Johan Mattart, directeur van de Belgische Federatie voor brandstofhandelaars, is dit ongezien voor de tijd van het jaar. "Wij zijn aan het einde van het stookseizoen. Normaal gezien is het veel rustiger. Maar mensen willen maximaal profiteren van de lage brandstofprijzen. Ze willen al een voorraad opslaan voor volgende winter. "

Hilde De Windt

De levertijden lopen op

Dat het heel druk is horen we bij alle leveranciers die we belden. Wim van den Bosch kan als kleinere ondernemer nog binnen de twee weken leveren. "Maar bij de meeste leveranciers loopt de wachttijd op tot drie à vier weken", weet Johan Mattart.  Zo ook bij Luc Bouts:  "De bevoorrading op zich is geen probleem, de schepen blijven komen.  Maar de levertijden lopen op. " En ook in deze sector bestaan prioriteiten, merkt Johan Mattart op. "Wij hebben natuurlijk ook prioritaire klanten: woonzorgcentra bijvoorbeeld. Of gewoon mensen die zonder stookolie vallen: die bevoorraden wij eerst. We zien ook het effect van thuiswerken: er wordt meer verstookt in de huiselijke sfeer. Ook dat speelt mee. "

Voorzorgsmaatregelen

En uiteraard moeten ook de leveranciers anders werken dan normaal om coronabesmetting te voorkomen.  Klanten vragen om afstand te houden, vertelde Wim Van den Bosch al.  "Handschoenen dragen wij altijd al", lacht hij, "maar nu hebben we ook ontsmettingsmiddel in de vrachtwagen. En wij vragen onze klanten op voorhand te betalen." Ook bij de groothandelaar wordt er anders betaald: "Met bancontact, contactloos, of soms met overschrijvingen.  Soms leveren we en moeten we maar hopen dat de klant correct betaalt", zegt Luc Bouts. 

Onze leveranciers kunnen niet in hun kot blijven, maar ze zorgen er wèl voor dat uw kot warm blijft. 

Johan Mattart, Belgische Federatie Brandstofhandelaars
Hilde De Windt

Oproep tot geduld en respect!

Veel mensen zijn nu technisch werkloos, maar de stookoliesector is momenteel overbevraagd.  De chauffeurs moeten werken in moeilijke omstandigheden. "Mensen zijn soms heel ongeduldig, De prijzen zijn tot 40 procent lager dan normaal", zegt Mattart. "Men wil daarvan profiteren, en liefst zo snel mogelijk. Want de klanten zijn bang dat de prijzen weer gaan stijgen. Ze willen hun levering onmiddellijk. Wij willen toch oproepen tot geduld en respect voor onze "helden". Onze leveranciers kunnen niet in hun kot blijven, maar ze zorgen er wèl voor dat uw kot warm blijft. "

Intussen heeft Van den Bosch de tank van zijn klant gevuld. De klant dankt hem van op 10 meter afstand. "Ik stop uw leveringsbon in de brievenbus," roept Wim. "Normaal zou ik nu een praatje maken met mijn vaste klant, maar dat kan nu even niet." 

Bekijk de journaalreportage over de drukke tijden voor brandstofleveranciers:

Videospeler inladen...

Meest gelezen