Staat je auto al dagen stil? “Gebruik hem toch zeker één keer per week”
Nu veel Belgen noodgedwongen thuiswerken en er nauwelijks meer op uit trekken, staat de auto dagenlang, misschien zelfs wekenlang stil. Weg zijn de files. Goed voor het milieu en voor de portemonnee. Maar is dat wel goed voor je auto?
Woon-werkverkeer, ritjes naar de sportclub of een restaurant: wat begin deze maand nog zo vanzelfsprekend was, is ineens niet meer. De coronacrisis heeft onze mobiliteit drastisch ingeperkt. Tot zeker 19 april staat de auto vrijwel buitenspel voor iedereen die er beroepshalve zonder kan.
“Als je de auto niet meer dagelijks gebruikt, is het aan te raden om hem in ieder geval één keer per week even te gebruiken”, adviseert Jos van der Drift, auto-expert van de Nederlandse verkeersorganisatie ANWB. “We moeten toch allemaal boodschappen doen en een rit van een kwartier heen en een kwartier terug is al voldoende.”
De huidige thuiswerkperiode van drie weken is te vergelijken met de zomervakantie: kort genoeg om na terugkeer van je zonbestemming probleemloos de auto weer te kunnen starten. Anders wordt het wanneer de coronamaatregelen van de overheid met nog eens drie weken (of zelfs meer) worden verlengd. In dat geval zouden er problemen kunnen ontstaan met de accu, de banden, de remmen en de brandstof in de tank, en is het volgens de ANWB zinvol om preventief te werk te gaan.
Accu
“Staat je auto langer dan drie weken stil, dan zou de accu wat uitgeput kunnen raken”, legt Van der Drift uit. “Een auto heeft stille verbruikers: slapende componenten die door de accu van stroom voorzien moeten blijven, anders werken ze niet meer. Zelfs het simpelste klokje in een auto zorgt al voor een kleine stroomafname. Stel dat het zover komt dat we misschien wel anderhalve maand of langer niet kunnen rijden, dan kan er een accuprobleem ontstaan.”
Daar is volgens Van der Drift eenvoudig iets aan te doen. “In theorie zou je de accu uit de auto kunnen halen, maar met zoveel elektronica aan boord verlies je daardoor in één klap heel veel van je instellingen en dat is niet slim bij moderne auto’s. Een beter idee is het om een druppellader aan de accu te hangen. Dan kan de accu gewoon in de auto blijven en wordt hij toch heel langzaam opgeladen.”
Bij elektrische auto’s zit dat anders. “Het accupakket van een elektrische auto kun je niet helemaal vergelijken met de startaccu van een gewone auto. Bij zo’n batterijenpakket is er niet veel stroomafname als ie lang stilstaat. En verder: elektrische auto’s communiceren vaak via een app, waarmee je via je telefoon kunt aflezen hoeveel actieradius er nog in de auto zit. In dit geval zou je de app tijdelijk kunnen uitschakelen: scheelt weer in het stroomverbruik van de auto.”
Banden
Ook de banden kunnen wat extra zorg gebruiken als het echt een zaak van lange adem wordt. Door permanent op dezelfde plek te staan kan het onderste deel afgevlakt raken, wat leidt tot zogenoemde ‘vierkante banden’. De ANWB adviseert om de bandendruk dan te verhogen: breng 0,5 bar meer druk in de band aan dan is voorgeschreven voor jouw auto. Hierdoor zakt de band iets minder door op één punt en voorkom je dat er een vlakke kant ontstaat.
Remmen
Hoe langer de auto ongebruikt blijft, hoe groter ook de kans dat de remmen op den duur wat ‘vast’ komen te zitten. Van der Drift: “De remschoentjes die ervoor zorgen dat de auto op de handrem blijft staan, zouden zich een beetje kunnen hechten aan het materiaal, alsof ze bij wijze van spreken vastgevroren raken. Maar dan hebben we het echt over een periode van langer dan een maand. In het extreemste geval krijg je de auto dan niet meer van zijn plek. In veruit de meeste andere gevallen springt de ‘verkleving’ automatisch los op het moment dat je wegrijdt en lost het probleem zich vanzelf meteen op.”
Beter is het om de auto, net als bij vorst, bij langdurige stilstand in zijn eerste versnelling te zetten in plaats van op de handrem.
Brandstof
In theorie is het ook mogelijk dat de brandstof in de auto zodanig veroudert dat er verontreiniging ontstaat in de tank. “Maar dit wordt pas een issue na minimaal een halfjaar stilstand”, aldus Van der Drift.
Roestvorming
Over roestvorming hoeven we ons geen zorgen te maken. “Niet wat de carrosserie betreft, daarvoor is de kwaliteit van een te hoog niveau. Wat je wel vaak ziet bij auto’s die een tijd hebben stilgestaan vanwege vakantie, is dat er roest ontstaat op de remschijven. Maar zodra je weer gaat rijden en drie keer remt, is de roestvorming alweer weg.”
Binnen of buiten?
En waar parkeren we de auto het best tijdens zijn gedwongen ‘vakantie’? Als het even kan: binnen. Een wagen die twee maanden in weer en wind aan de stoeprand staat zal er minder prettig aan toe zijn dan een auto in een warme en droge stalling. De gemiddelde levensduur van een auto is echter niet voor niets achttien jaar; hij wordt zo gemaakt dat ie prima onder alle omstandigheden buiten kan blijven staan.
Voordelen
Voor de auto zitten er ook positieve kanten aan de coronamaatregelen: hij moet niet meer continu afremmen en optrekken in de file. Van der Drift: “Koppeling in, koppeling los, elke keer weer op gang komen, dat vergt veel meer inspanning van een wagen en levert veel meer gebruikersslijtage op dan bij een constante snelheid in z’n 5 over een vrijwel lege snelweg rollen. Niet alleen voor een automobilist, ook voor een auto zijn dit de meest gunstige omstandigheden.”
Wat is een druppellader?
Een druppellader is een apparaatje dat de accu van een auto, de naam zegt het al, druppelsgewijs oplaadt. Hij is eenvoudig te bedienen: je klikt de klemmen van de lader vast aan de accupolen, steekt de stekker in het stopcontact en kiest een laadmodus. Een normale druppellader werkt met een spanning van 12 volt en een stroomsterkte van 2 ampère.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Jobat
Waarom ligt je nettoloon zoveel lager dan je brutoloon?
-
PREMIUM
Volgens evolutiebioloog zal golf van vriendelijkheid niet lang duren: "Hooguit een maand. Dan zijn we weer ons oude zelf"
Gek, wat een crisis in ons bovenhaalt. We verenigen ons in solidariteit, we herontdekken het belang van vriendschap en we nemen ons voor dat het nooit nog anders zal zijn. De wetenschap, evenwel, is somberder: geef het na de crisis een maand, en we zijn dat allemaal alweer vergeten. "Als ik nu een romantisch beeld wegneem: sorry dan", zegt evolutie- en gedragsbioloog Mark Nelissen (69). -
Livios
“Koffiegruis, eierschalen en mulch werken niet”: zo verjaag je slakken wél succesvol uit je tuin
Hobbytuiniers houden hun moestuinen de komende weken maar beter goed in de gaten. Zodra de bodem begint op te warmen, het ’s nachts niet te hard afkoelt en het nu en dan blijft regenen, duiken slakken in groten getale op. Slakkenplagen zijn immers een typisch lentefenomeen. Bouwsite Livios vroeg aan Dirk Criel van Natuurpunt hoe je het beste omgaat met slakken in de tuin. -
-
5
Tesla brengt sneller goedkopere auto’s op de markt: aandeel schiet 12 procent omhoog
-
PREMIUM
HLN ONDERZOEK. Oude eigenaar kan zijn auto na verkoop nog traceren in app: “Ik kan hem zelfs nog altijd ontgrendelen”
Een klein jaar geleden levert onze techjournalist Kenneth Dée zijn oude leasingwagen in. Maar nog altijd ziet hij waar die nu rondrijdt. Via de app van de fabrikant kan hij de wagen bedienen en zelfs openmaken. Dat is het begin van een zoektocht die ons leidt naar een parkeergarage in Spanje én een pijnlijke vaststelling: “Hier hebben verschillende merken last van en het kan gevaarlijk zijn.” -
Mijnenergie
Is de stroom van jouw zonnepanelen deze lente en zomer weer wat meer waard?
Energieleveranciers betaalden nog nooit zo weinig voor de stroom van jouw zonnepanelen. In april moet de consument vrede nemen met gemiddeld 3 eurocent per kilowattuur. Bij een doorsnee verbruik betekent dat een habbekrats van 64,86 euro voor een volledige jaargang. Met de dagen met de meeste zonneschijnuren in aantocht mag het voor elke prosument wel iets meer zijn. Mijnenergie.be gaat na of die hoop gerechtvaardigd is. -
PREMIUMOverzicht
Waar parkeer je gratis of goedkoop aan zee? “Tot 8 uur gratis parkeren, maar je moet het aanvragen”
-
PREMIUM
“BMW heeft elektrische aandrijving helemaal onder de knie”, merkt onze autokenner na rit met BMW iX2. Hoe doet die het tegenover de benzine?
-
9
Tesla gaat 14.000 banen schrappen: “Er is niets dat ik meer haat, maar het moet gebeuren”
Tesla gaat wereldwijd meer dan 10 procent van de banen schrappen. Dat meldt persbureau Bloomberg op basis van een interne email die topman Elon Musk naar het personeel stuurde. Eerder gingen er al geruchten rond over de ontslagronde. De bouwer van elektrische auto’s heeft namelijk al langer last van teruglopende verkoopcijfers. -
Volkswagen jarenlang gehackt, vermoedelijk door Chinese cyberspionnen
Het wereldwijde IT-systeem van Volkswagen, de grootste autofabrikant van Europa, is jarenlang gehackt. Dat blijkt uit interne documenten die paper trail media, ‘Der Spiegel’ en ZDF deelden met ‘Knack’ en andere mediapartners van #Hidden Front. Dat is een onderzoeksproject naar Chinese inlichtingenactiviteiten in Europa. -
PREMIUM
Rijd je met een van deze wagens? Let op voor problemen met distributieketting: “Schade kan zo hoog oplopen dat herstelling niet de moeite is”
10 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerCarin Desmet
Jan Wynants
Ives Ameel
Dylan De Taeye
Gert Boudewijns