Ook sector deelmobiliteit zwaar getroffen door coronacrisis
De maatregelen tegen de uitbraak van het nieuwe coronavirus treffen ook de sector van de zogenaamde gedeelde mobiliteit, zoals bijvoorbeeld deelauto’s en deelfietsen, scooters en steps. Sinds de regering op 13 maart quarantainemaatregelen oplegde, daalde het aantal ritten of gereden kilometers al met gemiddeld 60 tot 80 procent, klinkt het bij Autodelen.net.
De financiële impact is nog niet helemaal duidelijk, maar zou toch in de tienduizenden euro’s verlies per bedrijf lopen. Bij de helft van de aanbieders is een deel van het personeel tijdelijk werkloos.
Doordat de Belg niet meer de behoefte heeft om zich te verplaatsen, is het gebruik van de deelvoertuigen bijna stilgevallen. Ook smetvrees speelt een rol: mensen zijn door het virus minder geneigd om voorwerpen te gebruiken die door anderen zijn aangeraakt.
Overheidssteun
Er duiken daarnaast ook logistieke problemen op, zegt Autodelen.net. Meer dan de helft van de aanbieders ziet zijn timing voor de opstart van diensten in een nieuwe stad of gemeente in het honderd lopen. Ook bij de toelevering van enerzijds reeds bestelde voertuigen en anderzijds overig noodzakelijk materiaal ondervinden respectievelijk 65 procent en 55 procent van de aanbieders (grote) problemen. Tot slot duiken bij het technisch onderhoud van de gedeelde voertuigen bij de helft van de bedrijven problemen op.
De compensatiepremie is ook minder dan de hinderpremie, een maatregel waar de sector niet in aanmerking voor komt
De sector vraagt daarom om steun vanuit de overheid, "om door deze crisis te raken en verder te groeien richting een duurzaam en gezond businessmodel." Volgens Jeffrey Matthijs van Autodelen.net zijn de huidige federale maatregelen alvast positief, maar zouden ze best uitgebreid worden met een tijdelijke vrijstelling van btw, vennootschapsbelasting en bedrijfsvoorheffing voor de periode van de ‘lockdown light’. De Vlaamse compensatiepremie van 3.000 euro die woensdag werd aangekondigd, is volgens hem welkom, maar slechts een druppel op een hete plaat. "Een bedrag dat meegaat met de grootte van het bedrijf was beter geweest. De compensatiepremie is ook minder dan de hinderpremie, een maatregel waar de sector niet voor in aanmerking komt.”
Vlaams fonds
Op lange termijn pleit Autodelen.net voor het aanleveren van een Vlaams fonds dat voorziet in een afnamegarantie van deelmobiliteit gekoppeld aan het gebruik. "Een deelvoertuig dat intensief wordt gebruikt en rendabel is, hoeft geen bijdrage uit dit fonds te krijgen. Indien het deelsysteem in bijvoorbeeld landelijke gebieden nog niet rendabel is, kan geld uit dit fonds gebruikt worden om de kosten van de aanbieder te dekken. In economisch barre tijden betekent dit ook een vaste inkomstenbron voor de sector. Dit past perfect binnen het nieuwe decreet basisbereikbaarheid, waar deelmobiliteit een belangrijke vorm van vervoer op maat zal worden."
Verlaging btw
De sector vraagt tot slot ook een btw-verlaging naar 6 procent, zoals bij taxi's, openbaar vervoer en fietsdelen. "Wij zijn ook voorstander van het herinvoeren van de zero-emissiepremie exclusief voor gedeelde mobiliteit, een uitstel voor de premie-aanvraag voor 2020 en het opnemen van steunmaatregelen in het toekomstig Vlaams kwaliteitskader voor gedeelde mobiliteit. Enkel op deze manier geloven we erin dat de sector deze recessie zal overleven, iets wat noodzakelijk is om de vooropgestelde ‘modal shift’ te behalen.”
Gigantische opportuniteit
Experts verwachten dat de coronacrisis op de langere termijn zowel een bedreiging als een opportuniteit voor de sector vormt. "Smetvrees is iets dat niet opeens zal verdwijnen en is een belangrijk aspect om blijvend mee rekening te houden. Privé autobezit zou op die manier opnieuw aantrekkelijker worden. Toch biedt de crisis ook een gigantische opportuniteit. Door het stilvallen van het verplaatsingspatroon, verplicht telewerken, het herwaarderen van de eigen buurt en de positieve impact op milieu is de kans reëel dat een deel van de maatschappij haar gedrag zal wijzigen na de crisis. Het is aan de sector om hierop in te spelen.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Heb jij een vraag voor Het Grote Debat van VTM NIEUWS?
-
PREMIUM157
Elke Vlaming betaalde 1.259 euro aan Wallonië, maar krijgen Vlamingen er ook iets voor terug? Expert legt uit
Elke Vlaming stortte in 2023 gemiddeld 1.259 euro aan Wallonië. Goed voor in totaal 8,5 miljard euro aan transfers – een record. Maar is dat één grote geldstroom van het noorden naar het zuiden? Wat gebeurt er met dat geld? En krijgt de Vlaming er ook iets voor in ruil? We vroegen het aan professor Willem Sas (KU Leuven), die de geldstromen tussen de gewesten onderzocht. -
PREMIUM
“Ze zouden in augustus trouwen. Die criminelen hebben levens kapotgemaakt”: oudste broer van slachtoffer bruggooiers getuigt
“Hij is truckchauffeur. Dus je vreest wel eens voor een ongeval. Maar dit? Dit is gewoon crimineel.” Aan het woord is Vasile Tibil (57). Hij is de oudste broer van Gheorghe (50), de Roemeen die vrijdagnacht stierf nadat jongeren een riooldeksel van op een snelwegbrug in de cabine van zijn vrachtwagen gooiden. Zijn vrouw zat als passagier naast hem. “Hij en Maria zouden in augustus trouwen. Ze is in shock. De dokters houden haar nauwlettend in de gaten”, getuigt hij. -
-
PREMIUM
Recordaantal klachten over fraude met EPC-attesten voor woningen: “Koper dreigt het slachtoffer te worden”
-
“Vijf jongeren opgepakt” nadat truckchauffeur sterft door van brug gegooid riooldeksel: “Ze hadden lachgas genuttigd”
Vijf mensen zijn opgepakt na het drama op de E42 vrijdagnacht, meldt ‘RTL Info’. Een Roemeense trucker kwam toen om het leven nadat onverlaten een loodzwaar riooldeksel van een brug over de autosnelweg gooiden. Volgens ‘RTL Info’ zijn de vijf opgepakte verdachten allemaal jonge mensen. Twee van hen zijn nog minderjarig. -
Independer
Hoeveel krijg je van je verzekering bij een ‘perte totale’ van je auto?
Er zijn drie verschillende manieren om de waarde van je auto vast te leggen. Waarin verschilt de cataloguswaarde van de inruilwaarde? Wat is de dagwaarde? En wanneer is welke waarde belangrijk? Independer.be zoekt het uit. -
"Het is die BMW van daarnet!": Vlamingen filmen hoe chauffeur denkt file te slim af te zijn, maar dan karma om de oren krijgt
-
Wie zag Mathieu (37) uit Dikkebus, die spoorloos verdwenen is met zijn caravan?
Ieper -
Spaargids.be
Waar vind je de hoogste basisrente voor je spaargeld? En waarom kan die info zéér belangrijk zijn?
Wie vlug wil schakelen tussen verschillende spaarrekeningen, moet op zoek naar de rekening met de hoogste basisrente. Maar wat zijn alle voor- en nadelen, als je je vooral op die basisrente focust? Spaargids.be licht toe en snort de meest winstgevende opties voor je op. -
Jobat
Foto op je cv of niet? En wat moet er zeker nog/niet op staan? “Dit is een vaak voorkomende fout”
Als werkgevers op zoek zijn naar nieuwe werknemers, zien ze vaak talloze kandidaten over de (digitale) vloer komen voor eenzelfde vacature. Om op te vallen en die job de jouwe te maken, is het essentieel om een indrukwekkend cv te hebben. Maar hoe maak je er ééntje dat echt uitspringt? Britt Dobbelaar van Jobat.be geeft vijf concrete tips om je cv te verbeteren. -
Waals Gewest getroffen door datalek: meer dan 100 gigabyte aan gevoelige gegevens voor het grijpen
0 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageer