Minder reclame tijdens coronacrisis: zware gevolgen voor reclamesector en commerciële mediabedrijven

De coronacrisis heeft ook gevolgen voor de reclamesector en voor de commerciële mediabedrijven die een groot deel van hun inkomsten uit reclame halen. Veel bedrijven hebben hun communicatiecampagnes ingetrokken, waardoor er minder reclame te zien en te horen is, zowel langs de weg als op radio en televisie en in kranten en tijdschriften.

"Ik denk dat de afgelopen weken grofweg geschat 50 à 60 procent van alle reclamecampagnes voor de komende maanden geschrapt is door de adverteerders", zegt Marc Fauconnier van het reclamebureau Famous Grey en voorzitter van ACC Belgium, de beroepsvereniging van reclamebureaus in "De wereld vandaag" op Radio 1.

Voor reclamebureaus zijn het uitzonderlijk moeilijke tijden. "Gemiddeld gezien zijn de mensen twee à drie vijfden aan het werk. Er is minstens halftijds technische werkloosheid in de hele sector. Dat is de allereerste keer sinds ik meedraai in het vak dat dat gebeurt. Er is gewoon geen economische activiteit meer."

"Evenementenbureaus zijn nog harder getroffen. Die zien alle evenementen op korte en middellange termijn geannuleerd worden. Samen geeft dat toch algauw een omzetcijfer van meer dan één miljard euro dat in rook opgaat."

Je kunt je als merk of bedrijf niet permitteren om twee of drie maanden niets van je te laten horen.

Marc Fauconnier van het reclamebureau Famous Grey en voorzitter van ACC Belgium, de beroepsvereniging van reclamebureaus

Bureaus die klanten hebben in de toeristische sector, zoals reisbureaus en luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines, hebben pech. "De reissector staat op droog zaad. Ik begrijp dat ze nu niet met geld over de brug komen voor advertenties, maar voor andere sectoren blijft het interessant om te investeren in communicatie met de klant. Je kunt je als merk of bedrijf niet permitteren om twee of drie maanden niets van je te laten horen."

Fauconnier denkt dan aan bedrijven die nog economisch actief zijn, zoals telecombedrijven. "Die doen het goed, want we gebruiken veel data en die blijven adverteren." Maar hij denkt ook aan andere bedrijven die nu misschien iets minder verkopen, omdat mensen grote aankopen uitstellen. "Dat gaat dan over een auto of een wasmachine. Voor die bedrijven is het belangrijk om te bouwen aan de lange termijn. Onderzoek wijst uit dat merken die tijdens een crisis blijven praten met hun klanten, daarna ook niet vergeten worden." 

Minder inkomsten voor commerciële mediabedrijven

Minder advertenties betekent ook minder inkomsten voor commerciële mediabedrijven, zoals DPG (o.a. VTM, Het Laatste Nieuws, Dag Allemaal) en Mediahuis (o.a. De Standaard, Het Nieuwsblad, Nostalgie).

"Voor hen is dat een hele harde dobber", zegt Karin Raeymaeckers, hoogleraar communicatiewetenschappen aan de UGent. "Ze moesten zich de afgelopen jaren al heruitvinden om hun positie te waarborgen en nu zien ze de reclamegelden die ze heel hard nodig hebben voor hun dagelijkse werking wegvallen of zwaar terugvallen."

We hebben meer dan ooit nood aan degelijke informatie, dus er moet worden geïnvesteerd.

Karin Raeymaeckers, hoogleraar communicatiewetenschappen aan de UGent

"Gelukkig zijn de mediabedrijven in Vlaanderen ingekapseld in grote concerns en die kunnen wel tegen een stootje. De individuele merken die daaronder zitten gaan niet van vandaag op morgen omvallen, maar ze staan wel voor een grote uitdaging nu."

"Hoewel de mediabedrijven minder inkomsten hebben, kunnen ze op dit moment hun inhoud niet terugschroeven. We hebben meer dan ooit nood aan degelijke informatie. Goede informatie maken kost geld, dus er moet geïnvesteerd worden."

Normaal gezien stijgt bij een crisis wel de verkoop van bijvoorbeeld losse kranten. "Maar nu krijgen mensen de raad om binnen te blijven en geen verplaatsingen te doen die niet noodzakelijk zijn. Dus dan ga je misschien niet naar de krantenwinkel." Of mensen dan wel de digitale versie kopen van een krant, weet Raeymaeckers niet. "Ik heb er geen zicht op of de verkoop van digitale krantenabonnementen of losse artikels stijgt."

Meest gelezen