Leerlingen krijgen nieuwe leerstof na de paasvakantie: maximaal 4 uur per dag bezig met taken
De ‘preteaching’ van nieuwe leerstof na de paasvakantie moet doenbaar en haalbaar zijn voor leerkrachten, leerlingen en ouders. Leerlingen zijn per dag maximaal 4 uur per dag bezig met taken voor school, ouders investeren maximaal 2 uur per week in actieve begeleiding van studiewerk. Dat is een van de handvatten die scholen meekrijgen om voorbereid te zijn op de periode na de paasvakantie.
“Ik heb het onderwijsveld en een groep pedagogen gevraagd om eenduidige richtlijnen uit te werken”, zegt Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA). “Het onderwijs is vrij, maar ik hoop dat de scholen hier enigszins uniform mee gaan omspringen”. Als de federale veiligheidsraad de coronamaatregelen ook na de paasvakantie verlengt, dan gaan de Vlaamse scholen nieuwe leerstof aanbieden. Er wordt gekozen voor een vorm van ‘preteaching’ waarbij de leerstof twee keer aangeboden wordt aan alle leerlingen. Een eerste keer via het afstandsonderwijs. Een tweede keer wanneer de lessen op school hervatten. De leerkracht komt dan nog eens terug op de leerstof, maar kan sneller tot de kern komen.
“Dit is een noodzakelijke stap, want ik ben bezorgd om de onderwijskwaliteit. Dit mogen geen verloren leerweken worden”, zegt Weyts. “Ik ben ook bevreesd dat leerlingen gaan afhaken als ze ook na de paasvakantie alleen maar oude leerstof voorgeschoteld krijgen. Via deze ‘preteaching’ bereiden we ons ook al voor op de heropening van de scholen”.
Richtlijnen
Weyts wil dat de ‘preteaching’ doenbaar en haalbaar blijft voor leerkrachten, leerlingen en ouders. Op vraag van de minister heeft het onderwijsveld samen met pedagogen eenduidige richtlijnen uitgewerkt voor de scholen. Het zal vooral belangrijk zijn om de tijdsbesteding goed te reguleren. Leerlingen zijn per dag maximaal 4 uur bezig met schooltaken – de helft van de leertijd tijdens een gewone schooldag. “Online zelfstandig leren is intensiever dan les krijgen in de klas”, zegt Weyts. “We trekken daarom duidelijke grenzen”.
Leren is nu belangrijker dan evalueren
Ouders doen al heel veel als ze zorgen voor structuur en regelmaat en als ze hun kind opvolgen terwijl het zelfstandig werkt voor school. Het is uitdrukkelijk niet de bedoeling dat ouders leerkracht spelen. De actieve betrokkenheid van ouders bij de opdrachten blijft beperkt tot maximaal 2 uur per week. “Sommige ouders zitten met de allerbeste bedoelingen vele uren naast hun kind, maar pedagogen waarschuwen dat dit het verkeerde effect kan hebben”, zegt Weyts. “Kinderen moeten het vertrouwen krijgen om zelfstandig aan de slag te gaan. Anders worden ze afhankelijk van mama of papa en zijn ze straks niet klaar om terug naar school te gaan”.
De schoolteams bepalen zelf op welke leerstof ze focussen na de paasvakantie, want zij kennen hun leerlingen het best. “Ik vraag aan scholen om te focussen op essentiële leerstof die echt belangrijk is voor de leerlingen”, zegt Weyts. “Leren is nu belangrijker dan evalueren. Korte evaluaties kunnen opnieuw, om terug te kunnen koppelen naar leerlingen. Maar het moet nu vooral gaan over leerstof opnemen”.
Kwetsbare leerlingen
Tijdens de paasvakantie worden duizenden laptops geleverd voor sociaal kwetsbare leerlingen die op dit ogenblik geen enkel toestel zoals een computer of laptop in huis hebben. Weyts vraagt aan scholen om speciale aandacht te hebben voor de groep van kwetsbare leerlingen die de voorbije weken slecht bereikt werden. Alles moet uit de kast gehaald worden om ook deze leerlingen en ouders te bereiken.
Daarnaast vraagt de minister aan de scholen om regelmatig te communiceren met de ouders. Er komt minstens één communicatiemoment per week en Weyts suggereert scholen om een online infoavond over de ‘preteaching’ te organiseren. Er wordt maximaal gekozen voor ondersteuning en dialoog. “Ik roep op om soepelheid en flexibiliteit aan de dag te leggen”, zegt Weyts. “We willen allemaal het beste voor onze kinderen. In deze moeilijke tijden wordt veel gevraagd van leerkrachten en ouders, maar we kunnen ook deze crisis samen aan”.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM23
“Studeren wordt anders door de komst van AI”: uitgeverij geeft studenten bij hun cursus een tool die samenvattingen maakt
-
Leerlingen in zorgopleiding niet klaar voor arbeidsmarkt, vindt drie kwart van de leerkrachten: “Veiligheid en kwaliteit van zorg in het gedrang”
Leerlingen zijn na het zesde jaar gezondheidszorg in het secundair onderwijs niet klaar voor de arbeidsmarkt, vindt drie kwart van de leerkrachten. Dat wijst een bevraging van de Belgische Federatie voor Zorgkundigen (BEFEZO) uit, meldt VRT NWS. Terwijl zorgkundigen steeds meer taken moeten uitvoeren, zou de kwaliteit erop achteruitgaan. BEFEZO trekt nu aan de alarmbel. -
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
Er komen heel wat formaliteiten bij kijken als je werkgever je ‘laat gaan’. Eén van de belangrijkste, waarvoor je ook zelf de nodige stappen dient te ondernemen, is de werkloosheidsuitkering. Terwijl je zoekt naar een nieuwe job – intensief én tijdrovend – zorgt deze vergoeding ervoor dat je niet zonder een inkomen komt te zitten. Maar wanneer heb je er recht op als bediende, en hoeveel bedraagt die uitkering? Jobat.be zoekt het uit. -
-
88
Opnieuw Crevits, weer Weyts, of iemand anders? Heel wat partijen azen op post van onderwijsminister
-
Clandestiene gebedsruimte op Erasmus-campus ULB is doorn in het oog van docenten
In een gebouw op de Erasmus-campus van de Brusselse universiteit ULB in Anderlecht verzamelen zich meerdere keren per dag islamitische studenten voor een nooduitgang om er te bidden. Dat schrijven ‘Le Soir’ en ‘Sudinfo’ vandaag. -
PREMIUM312
Op bezoek in de enige Vlaamse school die gsm’s zo streng verbiedt: “We wrikken die hoesjes wel open, hoor”
Geen enkele Vlaamse school bant de gsm zo streng als het Onze-Lieve-Vrouwinstituut in Sint-Genesius-Rode. Een hele schooldag lang, van 8.30 uur tot 15.30 uur, zitten 740 telefoons er in een vergrendeld hoesje dat door de leerlingen niet open te krijgen is. Of toch wel? En wat hoopt de school hiermee te bereiken? “Ik heb dágen slecht geslapen van wat ik op die gsm’s heb gezien.” -
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
-
PREMIUM
We zullen nog lange tijd in een coronawereld moeten leven
-
13
Verpleegkundestudenten eisen structurele onkostenvergoeding: “Verlies studenten door gebrek aan financiële steun zou spijtig zijn”
De Vlaamse Vereniging van Studenten (VVS) en de beroepsorganisatie Netwerk Verpleegkunde eisen een structurele oplossing voor de onkostenvergoeding van vierdejaarsstudenten verpleegkunde. Nu moeten de studenten nog te vaak bang afwachten of ze al dan niet een vergoeding krijgen. -
Livios
“Koffiegruis, eierschalen en mulch werken niet”: zo verjaag je slakken wél succesvol uit je tuin
Hobbytuiniers houden hun moestuinen de komende weken maar beter goed in de gaten. Zodra de bodem begint op te warmen, het ’s nachts niet te hard afkoelt en het nu en dan blijft regenen, duiken slakken in groten getale op. Slakkenplagen zijn immers een typisch lentefenomeen. Bouwsite Livios vroeg aan Dirk Criel van Natuurpunt hoe je het beste omgaat met slakken in de tuin. -
PREMIUM27
4 op de 10 scholieren vrezen ‘Big Brother’ tijdens én na de les: “We konden zelfs het computerscherm zien van leerlingen die thuis ziek zaten”
59 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerRina Merckx-De Keyzer
Fiona Sullivan
Joëlle Verstraete
Rudy Steyleman
Caroline Poelmans