Jonge technologiebedrijven maken van de coronanood een deugd 

Voor start-upbedrijven is het vaak pompen of verzuipen in deze coronatijd. Start-ups zijn bedrijfjes waarin een ondernemer probeert een businessmodel te laten werken. Kwetsbare bedrijven dus. Deze tijd is voor de meeste ondernemingen lastig, maar voor wie net is begonnen en nog volop in de groeifase zit, geldt de wet van de sterkste nog veel harder. En de sterkste, dat wist de grote natuurkundige Charles Darwin al, dat is degene die zich het snelst en het best kan aanpassen aan nieuwe situaties. VRT NWS ging luisteren bij jonge ondernemers in de technologiesector.

Koers vanuit hun kot: Kiswe werkt met Flanders Classic en Sporza

Wat natuurlijk meteen in het oog springt, is de eerste virtuele editie van de Ronde van Vlaanderen. Vlaanderens Mooiste werd uitgesteld om de verspreiding van het coronavirus in te dijken. Een gat in de paastraditie van de Vlaming, en dat konden de mensen van start-up-, of liever al het iets grotere scale-upbedrijf Kiswe niet aanzien. Daarom boden zij Flanders Classics hun remote productieplatform aan om een virtuele Ronde te organiseren, die ook op televisie zal worden uitgezonden.

Kiswe heeft namelijk technologie ontwikkeld om live evenementen te produceren vanop afstand, zonder nood aan een complexe studio. Bovendien kan dat live evenement dan ook worden voorzien van alternatieve commentaarstromen om verschillende regio’s of doelgroepen te bereiken.  Grote internationale sportfederaties zoals de NBA of FIFA zetten het Kisweplatform zo al eerder in voor hun live evenementen, maar ook hun platform voor e-sports, de digitale computersportspelletjes zeg maar. 

“Maar nu is er ook voor de televisiestations geen echte live arena meer van waaruit ze kunnen uitzenden. De reguliere media stellen zich nu dan ook open voor ons remote productieplatform. Dat is voor ons een gouden kans”, vertelt Jorre Belpaire van Kiswe. “We bedachten samen met Flanders Classics en Sporza dat we een virtuele wedstrijd konden maken. Het parcours van de Ronde was namelijk al beschikbaar op ons platform, om digitale ritjes op de rollen te maken.”

Het idee is dat 13 profrenners de laatste 32 kilometer van de Ronde thuis op rollen zullen rijden. Virtueel de Oude Kwaremont op. Mèt professionele commentaar van Michel Wuyts en José De Cauwer. 

“We hadden reeds onze bestaande technologie om alles remote, van op afstand dus te doen”, zegt Jorre Belpaire. Maar drie weken geleden kregen wij opportuniteiten rond e-sports en zagen wij mogelijkheden om oude, mytische uitzendingen digitaal op te frissen. Een nieuwe markt! Wij hebben 50 mensen in dienst vandaag, maar zijn heel wendbaar, ‘agile’ heet dat in het jargon. Op 24 uur krijgen we alle neuzen wel in dezelfde richting, ook van thuis uit. Nieuwe dingen bouwen, daar doen we het voor.”

Je kunt de virtuele Ronde Van Vlaanderen volgen op één en op Sporza vanaf 15.30 uur.

#onzegemeentehelpt

Giveaday  is een jonge Belgische start-up. In onverdachte tijden bouwden zij een website ‘Giveaday.be’ waarop vrijwilligers, scholen en bedrijven met elkaar in contact worden gebracht, zodat ze van elkaar kunnen leren. “Ik ben expert in iets, werk in een bedrijf, en wil een dag vrijmaken om mijn kennis door te geven aan een groep vrijwilligers. Dat zijn onze ‘impact days’. We hadden er heel veel op de agenda staan, maar die zijn dus snel afgezegd", klinkt het bij het bedrijf.

Impact days: een nobel initiatief dat wegens het groepsgegeven helaas niet kan werken in coronatijd. En dus, dachten de mensen van Giveaday, maken wij van die website een platform om vrijwilligers en gemeenten te verbinden. #onzegemeentehelpt was geboren. 

Bart Wolput van Giveaday: “Wij hadden gehoord dat Leuven met zo’n platform voor vrijwilligers wilde beginnen. Maar wij hadden al zoiets, bij benadering. We hebben ons concept wat aangepast en een paar dagen later gingen we het voorstellen bij de crisiscel van Leuven. Die vonden het goed en even later tekenden 40 gemeenten in.”

Intussen gebruiken al 280 gemeenten in België het platform #onzegemeentehelpt, waarvan 170 Vlaamse gemeenten, veel Waalse, een paar gemeenten in Frankrijk en zelfs één gemeente in Nieuw Zeeland. “Zo hebben we al 35.000 vrijwilligers kunnen mobiliseren”, vertelt Bart Wolput, “en hebben we al 170.000 bezoekers kunnen verwelkomen op de websites. De Antwerpse website wordt nu ook uitgerold in verschillende talen: Frans, Engels, Spaans, Roemeens en Arabisch, om zo een groot mogelijk publiek te kunnen bereiken.”

Maar voor niets gaat alleen de zon op. ‘Giveaday’ had dan al een basisplatform, de aanpassingen vroegen toch wel wat werk. “Wij werken nu met zeven mensen fulltime – 7 dagen op 7 - aan dit project. We hebben drie mensen bij aangenomen. We hebben uitgerekend dat dit ons 80.000 euro gaat kosten. Nochtans bieden wij dit gratis aan”, zegt Bart. “Wij zijn een sociale coöperatie, we bestaan nog maar een jaar. Daarvoor waren wij gewoon zelf een groep vrijwilligers. En nu werken wij ook allemaal thuis. Communiceren doen we via Zoom en Slack.” 

Bart Wolput legt uit dat ze een maatschappelijke verantwoordelijkheid voelden in tijden van nood. “We hadden een beetje cashflow, en we hopen op donaties: een paar bedrijven en gemeenten hebben ons al iets geschonken. We werken hier met heel veel focus aan. Voor onszelf kunnen we maar hopen dat dit project onze vertrouwensrelatie met een aantal klanten en potentiële partners zal versterken.”

Meest gelezen