Hoe de grote smartphonemerken de consument compleet gek maken
MultimediaHet is ieder voorjaar weer vaste prik: de grote merken lanceren opnieuw een lading topsmartphones, met betere schermen en betere camera’s en betere accu’s. De technologische wedloop wordt tot op het tandvlees uitgevochten. Soms lijkt het wel een beetje alsof ze iets belangrijks vergeten: wat heeft de consument er allemaal nog aan? Tweakers.be belicht de huidige situatie.
Dat Samsung heer en meester is op de smartphonemarkt, wilde de Koreaanse gigant er eind februari wellicht nog eens extra inwrijven door niet één, maar viér nieuwe smartphones te lanceren. Van de Samsung Galaxy S20, de opvolger van de vorig jaar gelanceerde Samsung Galaxy S10, stelde het bedrijf drie versies voor. En die waren allemaal superieur aan zowel hun voorganger als aan de meeste van hun concurrenten. En dan was er ook de gedurfde Galaxy Flip Z, een plooibare versie van de aloude ‘mosselschelp’-smartphones.
Vooral de S20 Ultra gooide hoge ogen, met zijn luxueuze features en met een voorlopig ongeëvenaarde batterij van vier cameralenzen. De prijs zou je ook ongeëvenaard kunnen noemen: voor minder dan € 1.350 vind je er geen. Straf, want nog geen vijf jaar geleden maakte de hele wereld zich vrolijk dat Samsung een prijskaartje van 1.000 euro op de Galaxy S6 durfde te plakken. Bekijk hier de Samsung smartphones.
Marktaandelen
De grote smartphonemerken hebben - kort samengevat - de consument compleet gek gemaakt. En Samsung blijft daar heer en meester in, maar de titanenstrijd aan de top is hard.
Volgens de recentste cijfers van marktstudiebureau Gartner sleet de Koreaanse gigant vorig jaar liefst 296 miljoen smartphones, waardoor het bedrijf een marktaandeel van een massieve 19 procent in handen houdt. Bedenk wel dat daar een hele hoop toestellen van € 200 euro in meegeteld zijn.
Apple, de voormalige tweede op de markt, zag in 2019 zijn marktaandeel zakken naar 12,6 procent van de markt, met 193 miljoen verkochte iPhones.
De Chinese fabrikant Huawei blijft het lastig hebben met het feit dat het geen officiële Android-versies meer op zijn smartphones mag installeren
De tweede plaats werd ingenomen door Huawei, wiens P- en Mate-smartphones de afgelopen jaren heel wat gebruikers verlekkerden. De Chinese fabrikant klom met 240 miljoen smartphones naar de tweede positie, met een marktaandeel van 15,6 procent.
Huawei kwam ondertussen natuurlijk wel in woelige wateren terecht. De Chinese fabrikant blijft het lastig hebben met het feit dat het geen officiële Android-versies meer op zijn smartphones mag installeren, want Amerikaanse bedrijven - waaronder Google - mogen op ordonnantie van de Amerikaanse overheid geen zaken meer doen met Huawei.
Vacuüm
Huawei heeft een ambitieus plan klaar om de consument naar een soort eigen ecosysteem te loodsen, gebaseerd op een zelf bijeen geharkte open source-versie van Android. Ze startten ook een eigen downloadwinkel die, volgens Huawei zelf, 400 miljoen actieve gebruikers per maand telt. Het is daarmee de derde grootste mobiele downloadwinkel na Google Play en Apples App Store.
Wat als de Chinezen, met vereende krachten, dat ‘derde ecosysteem’ dan toch ineens op gang krijgen?
Experts zeggen wel dat de kans reëel blijft dat Huawei consumenten verliest door het gedoe, en dat er dus een vacuüm zal ontstaan op de derde positie. Een paar gedoodverfde tafelspringers staan duidelijk klaar om daar een charge op te doen. Oppo, een andere Chinese fabrikant, schitterde zopas met zijn luxueuze Oppo Find X2. Sony bracht in de marge van het afgelaste Mobile World Congress in Barcelona de al even sterk tot de verbeelding sprekende Xperia 1 II uit. En ook OnePlus heeft ongetwijfeld nog wat in zijn mouw zitten om dit jaar te lanceren.
Huawei geeft zich nog niet gewonnen, en voerde onlangs een misschien wel briljante zet uit door een samenwerkingsverband te sluiten met andere Chinese merken als Xiaomi, Oppo en Vivo. Apps die je op de Huawei Mate 30 Pro en de aankomende P40 installeert, zullen ook op toestellen van die twee fabrikanten werken. Wat als de Chinezen, met vereende krachten, dat ‘derde ecosysteem’ dan toch ineens op gang krijgen? Spannend!
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Independer
Welke betaalbare alternatieven zijn er voor de Apple Vision Pro? En wat voor internet heb je nodig voor deze technologie?
-
Deze telefoon van Motorola is zo flexibel dat je hem rond je pols kan plooien
Motorola presenteert een futuristische telefoon op het Mobile World Congress in Barcelona. -
Fitnessring, slimme bril en AirPods met camera’s (codenaam B798): Apple overweegt om deze nieuwe producten te ontwikkelen
Apple bekijkt of het een aantal nieuwe wearables kan ontwikkelen. Volgens het Amerikaanse persagentschap ‘Bloomberg’ gaat het onder meer om een fitnessring, een slimme bril en AirPods met camera’s (codenaam B798). -
-
Muziek
Geen Taylor Swift of The Weeknd meer: grootste platenfirma van de wereld trekt muziek terug van TikTok
-
HLN Shop
Op safari in de Benelux: vijf zinderende ervaringen om na te jagen
Hou je van natuur en avontuur, staat een safari vermoedelijk hoog op je bucketlist. Geen tijd/budget om af te reizen naar Afrika? Het perfecte plan B bevindt zich net over de grens, in Hilvarenbeek: in de Beekse Bergen onderneem je een safari met alles erop en eraan zonder op het vliegtuig te moeten stappen. HLN Shop geeft een checklist mee van wat je niet mag missen op je Nederlandse dan wel Afrikaanse safaritocht. -
KIJK. ‘Oatzempic’ is nieuwe wonderdrankje om af te vallen, maar is de TikTok-hype zo gezond? Diëtiste Sanne legt uit
Na Ozempic is nu Oatzempic de nieuwe hype op TikTok. Het is een drankje met havermout en limoensap dat je op een lege maag drinkt. Het drankje zou je hongergevoel wegnemen, waardoor je afvalt, maar volgens diëtisten is het een zoveelste crashdieet. -
Samsung zet alles op AI: met de nieuwe smartphones kan u telefoongesprekken live laten vertalen
-
“AI zal volgend jaar al slimmer zijn dan eender welke mens”, voorspelt Elon Musk
-
Onbekende componist klopt ABBA en is meest gestreamde Zweedse muzikant op Spotify
Hij haalt meer streams op Spotify dan Michael Jackson, Metallica en Mariah Carey. Meer ook dan zijn nog altijd megapopulaire landgenoten van ABBA. Maar zijn naam zegt u waarschijnlijk niks: Johan Röhr. Hij blijkt nu de componist te zijn achter meer dan 650 verschillende artiestennamen op de muziekstreamingdienst Spotify. Alles samen goed voor meer dan 15 miljard streams. Niemand doet beter in Zweden. -
Independer
De waarde van je inboedel fout ingeschat? Dan riskeer je een financiële aderlating bij brand of diefstal
Wil je niet het risico lopen onderverzekerd te zijn, en bij brand of diefstal bijgevolg een te lage schadevergoeding uitbetaald te krijgen, dan moet je een juiste inboedelbeschrijving maken om de waarde van je bezittingen in te schatten. Maar hoe doe je dat precies? Independer.be geeft vijf onmisbare tips. -
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike