Belangrijkste buslijnen krijgen gegarandeerde dienstverlening bij staking

© Belga

De Vlaamse regering heeft net voor het kerstreces de nieuwe beheersovereenkomst met De Lijn goedgekeurd. Vooral de gegarandeerde dienstverlening bij stakingen valt daarbij op: belangrijke buslijnen zullen daardoor kunnen blijven rijden wanneer het personeel het werk neerlegt.

De Vlaamse regering heeft net voor het kerstreces de nieuwe beheersovereenkomst met De Lijn goedgekeurd. Daaruit blijkt dat de vervoersmaatschappij de komende jaren moet evolueren naar een meer vraaggestuurd model. Ook een reeks concrete doelstellingen springt in het oog. Zo moet er bij stakingen een gegarandeerde dienstverlening zijn op de grote lijnen. Tegen 2019 moeten bovendien cashbetalingen op de bus grotendeels afgebouwd zijn, en een jaar later moeten alle bussen toegankelijk zijn en worden de voertuigen versneld vergroend. De dotatie aan De Lijn wordt verder afgebouwd en de tarieven zullen de komende jaren enkel mogen stijgen met de inflatie.

Basisbereikbaarheid en groenere bussen

Zoals eerder aangekondigd ruilt de regering de bestaande basismobiliteit – met onder meer een halte op 500 tot 750 meter van elke deur – in voor het concept basisbereikbaarheid. Zo moet het aanbod meer op de noden van de busgebruiker inspelen.

Vanuit de ambitie om de reiziger centraal te stellen, moet De Lijn ervoor zorgen dat minstens 70 procent van de reizigers de maatschappij een 7 op 10 geeft in de tevredenheidsmetingen. Verder moeten de voertuigen van De Lijn de komende jaren een stuk toegankelijker en groener worden. Zo zal De Lijn vanaf 2019 enkel nog bussen kopen op alternatieve aandrijving (hybride, elektrisch, waterstof,…) en mogen er in stadskernen tegen 2025 enkel nog elektrische bussen ingezet worden. Op het vlak van toegankelijkheid mikt De Lijn op 100 procent toegankelijke bussen (met lage vloer, oprijdplaat en rolstoelplaats) in 2020. Tegen 2025 moet ook 85 procent van de trams toegankelijk zijn.

De Lijn wil ook evolueren naar een systeem zonder fysiek ticket en het is de bedoeling om ‘het cash betalen bij de chauffeur op de voertuigen volledig af te bouwen tegen begin 2019’. De tarieven zullen tot en met 2019 enkel mogen meestijgen met de inflatie.

De Lijn zal de komende jaren ook de buikriem verder moeten aanhalen. De overheidsdotatie zal tegen 2019 met 21 miljoen euro dalen.

Partner Content