Direct naar artikelinhoud
CoronaOnderwijs

Wanneer gaan de scholen opnieuw open? En wat in de tussentijd? Uw vragen beantwoord

Wanneer gaan de scholen opnieuw open? En wat in de tussentijd? Uw vragen beantwoord
Beeld ANP

De Nationale Veiligheidsraad bevestigde woensdagavond waar we al langer vanuit gingen: de scholen blijven zeker tot en met 3 mei gesloten. Ondertussen probeert Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) zelf een datum naar voor te schuiven voor de heropening van scholen.

Wanneer gaan de scholen opnieuw open?

Dat is nog altijd niet duidelijk. De Nationale Veiligheidsraad bevestigde woensdagavond dat de lessen zeker tot en met 3 mei opgeschort blijven. Maar een datum van heropening is er nog steeds niet. “Tot nu toe volgden we altijd het advies van de virologen”, zegt Weyts. “Maar dat systeem botst op zijn limiet. Omdat de virologen en Veiligheidsraad ook wat beginnen te twijfelen. Dat is absoluut geen verwijt, maar wij willen dat wat omdraaien en onze verantwoordelijkheid nemen.” Concreet wil de minister volgende week zelf met een voorstel komen dat hij wil voorleggen aan de Veiligheidsraad. Hij belegt daartoe een interministeriële conferentie met de andere gemeenschappen.

Over die heropening tilde Weyts al een tipje van de sluier in het Vlaams Parlement: die zal geleidelijk verlopen. “We denken in de eerste plaats aan een heropstart van het lager onderwijs”, zei hij. Bij kleuters is de social distancing immers moeilijk te handhaven en leerlingen uit het secundair kunnen makkelijker alleen thuis blijven. Voor leerlingen in het lager onderwijs is het dan weer zeer belangrijk om zo snel mogelijk opnieuw aan te haken met leren om de achterstand niet te groot te maken. Om diezelfde reden pleitte Lieven Boeve, topman van het katholiek onderwijs, er in het VTM Nieuws voor om bso sneller te laten herstarten. “Leerlingen met veel praktische vakken krijgen we moeilijker mee met online onderwijs”, zei hij.

Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) wil volgende week op een interministeriële conferentie met de andere gemeenschappen een datum proberen af te spreken over wanneer de scholen weer opengaan.Beeld BELGA

Hoe zal het einde van het schooljaar er uitzien?

Ouders en leerlingen zijn dan vooral bezig met de periode vlak na de paasvakantie, schoolleiders en beleidsmakers denken al een een stukje verder vooruit. “Dat lijkt veraf, maar eigenlijk schieten er sowieso maar vijf of zes weken lestijd over”, zegt pedagoog Wouter Smets (Karel de Grote Hogeschool). “Er leeft op scholen toch wat ongerustheid. Moeten scholen examens opofferen voor meer lestijd? Zullen examens er hetzelfde uitzien nu er een deel van de leerstof wegvalt of anders gegeven is? En wat met de deliberaties (waarin de klassenraad beslist over diploma’s, PG)?”

Directeurs kijken in de richting van koepels en minister. Die zitten komende vrijdag samen om nieuwe richtlijnen op te stellen. Weyts hintte woensdag al op alternatieve evaluatievormen. “De tijd die ons nog rest, gaan we maximaal benutten om les te geven”, zei hij in het Vlaams Parlement. “Het is een tijd van leren eerder dan van evalueren. We gaan die tijd niet spenderen aan examens allerhande, maar proberen zo veel mogelijk lestijd in te vullen en daar toch ook nog een zekere evaluatie aan te koppelen.”

Hoe bereiden scholen zich voor op het lesgeven na de paasvakantie?

Wat scholen in elk geval gedaan hebben de afgelopen weken, is schrappen in hun programma. Alle (meerdaagse) uitstappen zijn geschrapt, scholen schakelen over op hun core business: essentiële lesinhouden geven. “Al is het onhaalbaar om nu nog alle leerstof te zien”, zegt Willem Schoors, directeur van Stroom in Leuven. 

Daarom besloten ze in Leuven om voorrang te geven aan de prioritaire vakken en inhouden. “We werken met dagfiches voor alle leerlingen”, zegt Schoors. “Voor de hoofdvakken Nederlands, Frans en wiskunde plannen leerlingen zelf in wanneer ze de leerstof verwerken. Dat deden ze voor corona ook al. In de nieuwe planning krijgen ze dagelijks nog één extra vak erbij. Voor die vakken vroegen we de leerkrachten alle nog te geven lesdoelen op te lijsten en daaruit de prioriteiten te selecteren.”

Wat als leerlingen geen computer hebben?

Afstandsonderwijs waarbij zo goed als alles digitaal verloopt, is niet voor elke leerling evident. Leerlingen kunnen om verschillende redenen moeite hebben om die lessen te volgen: omdat er geen computer is of omdat de thuissituatie geen zelfstudie toelaat, bijvoorbeeld. Om die leerlingen na de paasvakantie niet uit de boot te laten vallen, zocht Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) oude laptops voor gezinnen die niet over een computer beschikken. Initieel mikte de minister op 10.000 laptops. Maar een bevraging van de koepels leerde dat er nood zou zijn aan 18.000 exemplaren, alleen al voor het secundair onderwijs.

In een persbericht jubelde het kabinet van Weyts nog dat er al 11.500 laptops gevonden waren. Vandaag blijkt echter dat er maar een beperkt aantal geleverd werd. Dat schrijft De Tijd en wordt bevestigd aan De Morgen. “Er is vertraging op gekomen door een probleem met de licenties van het besturingssysteem”, zegt Michaël Devoldere, woordvoerder van Weyts. “Ondertussen zijn er duizend laptops geleverd of onderweg. Nog eens 900 exemplaren staan klaar voor verzending deze week en begin volgende week volgen normaal nog een 3.000-tal laptops.” Dat betekent dat het grootste deel van de laptops pas over enkele weken geleverd worden, terwijl leerkrachten maandag al met de nieuwe leerstof beginnen.