Belga Image

Anderlecht krijgt versneld verkeersvrije straten na rellen

De gemeenteraad van Anderlecht heeft besloten om een aantal straten verkeersluw te maken in de Kuregemwijk. Die plannen stonden op de agenda, maar worden nu versneld uitgevoerd na de rellen van een paar weken geleden. “Veel jongeren hebben geen balkon of tuin, en krijgen zo toch meer plaats” vertelt schepen van Mobiliteit en Openbare Werken Susanne Müller-Hübsch (Groen). 

Dat de verkeersluwe straten er na de rellen komen, is niet helemaal toevallig. Dat zegt schepen Susanne Müller-Hübsch aan Radio 2 Vlaams-Brabant en Brussel: “De plannen waren er al voor het weekend van 11 april. Maar het is waar dat het nu in versnelling is gekomen.  We voelen dat mensen enorm veel nood hebben om buiten te komen. Heel wat buurten hebben een park, behalve de wijk Kuregem. Daarom zijn we gaan kijken of we niet meer plaats kunnen maken voor de bevolking. Zodat ze naar buiten kunnen komen maar de afstandsregels kunnen blijven respecteren. Het is zeker geen uitnodiging voor mensen om te blijven zitten, of te picknicken, maar hen de kans te geven om te bewegen, te fietsen.”

Heel wat voetpaden zijn ook erg smal in Kuregem, en dat zorgt ook voor problemen. “Als mensen dan staan aan te schuiven bij een winkel, is het als voetganger niet mogelijk om er langs te stappen. Vandaar ook het idee om auto’s de straten te laten delen met wandelaars en fietsers. “  

Bloembakken en wegmarkering

In totaal komt er twee kilometer aan verkeersluwe straten. Het zijn verbindingswegen tussen verschillende pleinen. “Het gaat dan bijvoorbeeld over de verbinding tussen het Luchtvaartplein, het Pequeur-plein, het metrostation Clemenceau en het Raadsplein” gaat Müller-Hübsch verder. De straten worden verkeersluw, wat betekent dat auto’s er nog wel mogen rijden, maar aan een snelheid van 20 km per uur. En dat zal goed aangeduid zijn, verzekert de schepen. “Er komen borden die aantonen waar de in- en uitgang van de zone zal zijn. Daarnaast komen er ook bloembakken, blokken en wegmarkeringen.”

Meest gelezen