Belgische ‘marketingbroker’ Sortlist slaagt in overname ondanks corona-lockdown

Sortlist, een Belgische matchmaker tussen bedrijven en marketeers, neemt zijn Duitse sectorgenoot Agenturmatching over. Een overnamebedrag is niet bekend gemaakt, maar het bedrijf krijgt er in één klap 300 klanten bij.

Sortlist ontwikkelde in 2014 een platform dat bedrijven verbindt met de juiste marketingbureaus. In het verleden kwamen bedrijven te vaak bij dezelfde bureaus terecht en daar wilde Sortlist iets aan veranderen. Het platform gebruikt intelligente software om bedrijven aan agentschappen te koppelen. Het bedrijf kon al onder andere de entertainmentgigant Walt Disney strikken.

Het is al actief in een hele hoop landen, waaronder België, Frankrijk, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, de VS en Canada. Fysieke kantoren staan er in België, Frankrijk, Spanje, Nederland, Roemenië en de VS.

‘We vonden het tijd om onze aanwezigheid in Duitsland uit te breiden’, zegt Ilse Van Dyck, marketingverantwoordelijke bij Sortlist. ‘We hadden een kritische massa bereikt en een overname was aan de orde.’ Beide platformen, die gelijkaardig zijn, blijven naast elkaar bestaan om hun naamsbekendheid niet te verliezen.

Virtuele overname

Het is een opvallend moment om een overname te doen. De coronacrisis brengt allerlei uitdagingen met zich mee, zowel op logistiek als op financieel vlak. ‘Gelukkig waren de belangrijkste zaken al besproken voor de crisis, maar de laatste gesprekken over het operationele aspect moesten virtueel verlopen, wat toch niet zo simpel was’, zegt Van Dyck.

Toen de crisis net losbrak, heeft de piste om de overname al dan niet tijdelijk af te blazen even op tafel gelegen, maar uiteindelijk is dan toch beslist om door te gaan. In februari vorig jaar had Sortlist nog 2 miljoen euro opgehaald bij enkele grote investeringsgroepen, wat het financieel makkelijker maakte. ‘We vonden het vooral belangrijk om in deze tijd te blijven investeren in innovatie en groei en te bewijzen dat vanop afstand werken geen probleem hoeft te zijn.’

Grootste in Europa

Sortlist wil nu zijn omzet in Duitsland vervijfvoudigen in de komende 18 maanden en wil van het land zijn belangrijkste markt maken. De uiteindelijke ambitie is het grootste Europese bedrijf in zijn sector worden.

Met de overname krijgt Sortlist er 300 klanten bij en verzorgen de bedrijven maandelijks voor 34 miljoen euro aan projecten. Het totale klantenbestand komt op 90.000 bedrijven. Sortlist heeft 80 werknemers in zes landen.

Verdere overnames staan nog op het programma, maar daar wil het bedrijf niets over lossen. In eerdere interviews werd wel al gehint op Italië en het Verenigd Koninkrijk.

Meer