Direct naar artikelinhoud
OpinieGustaaf Cornelis

Ja, ik installeer die corona-app. Dit zijn acht goede redenen waarom

Ja, ik installeer die corona-app. Dit zijn acht goede redenen waarom
Beeld EPA

Gustaaf Cornelis is wetenschapsethicus aan de VUB. 

“Wie de percentages, de beperkingen van de app en de bezorgdheden in verband met burgerrechten in het achterhoofd houdt, verwacht beter niet te veel heil van een app”, schreef technologieredacteur Freek Evers in het redactionele commentaar van deze krant. Ik deel zijn scepsis niet. Ik ga die corona-app wél gebruiken en ik heb er acht argumenten voor.

1. Zijn we er 100 procent zeker van dat het werkt? Nee. Zullen er valse positieven zijn? Ja. En dan? Niets van wat we dagelijks gebruiken is 100 procent betrouwbaar. De medemens is veel minder betrouwbaar. Ik deel dus het ongepaste romantische vertrouwen niet in mijn medemens; veel te veel Belgen overtreden de coronamaatregelen. Nee, ik leg veel liever mijn eieren in de schaal van de technologie als ik straks de trein weer neem en examens ga afnemen.

2. Heb ik die app echt nodig om mezelf te beschermen? Ik denk van niet. Maar dat denkt iedereen. Elk van ons vindt van zichzelf groot genoeg te zijn om te weten hoe een besmetting te vermijden. Virologen, sociologen en psychologen denken daar anders over. En plots hebben we geen oor meer naar de gulden regel (de chique benaming daarvoor is de ‘categorische imperatief’ van Kant, maar élke religieus boek maakt er gewag van): ik handel op die wijze zoals ik wil dat iedereen zich zou gedragen. Dus: ja, ik gebruik die app, want ik wil dat iedereen die gebruikt.

Gustaaf Cornelis.Beeld Jan De Meuleneir/Photo News

3. Ik heb twijfels over mijn eigen handelen. Doe ik het goed? En wat is juist? Mondkapje dragen of niet, handschoenen dragen of niet? Heb ik mijn handen voldoende gewassen? Ik doe naar best vermogen wat de wetenschap me influistert. En de corona-app lijkt me een extraatje te zijn; hoe meer middelen hoe beter, baat het niet dan schaadt het niet. Ik wil immers niet ziek worden op het moment dat er geen ic-bedden vrij zijn – dat zit eraan te komen bij een snelle exit – en ik wil het al zeker niet op mijn geweten hebben dat ik anderen zou hebben besmet.

4. Vrees ik voor mijn privacy? Nee. Ik maak er ook geen punt van dat al mijn medische gegevens bij mijn dokters en apotheker bekend zijn; ik heb daar enkel maar voordeel bij. Ook bij de corona-app. Privacy houdt voor mij in dat ik de controle – of het gevoel van controle – heb over alle informatie met betrekking tot mijn persoon. Ik geef maar al te graag informatie vrij waarvan ik enigszins vermoed dat ik er beter van word. Informatie die ik verplicht moet geven maar die even zo zeer relevant is en mij niet benadeelt, zal ik niet willen afschermen louter omdat het verplicht is.

5. Discrimineert de app? Nee, het virus discrimineert. Als ik een job uitoefenen die me in fysiek contact brengt met veel mensen (in deze context elk live contact binnen 1,5 meter), dan loop ik een verhoogd risico om mensen te besmetten en zelf besmet te raken; of die app er nu is of niet. Uit voorzorg zou ik eigenlijk beter thuis blijven, wat ik overigens doe. De app geeft me juist de mogelijkheid om toch mijn job weer uit te oefenen; misschien een dag, misschien een maand, tot de app me aangeeft toch maar beter twee weken in quarantaine te gaan.

6. Stelt de corona-app ethische problemen? Jazeker – ik heb dan ook met honderd collega’s een brief ondertekend om daarop te wijzen. Maar de ethische bezwaren gaan niet tegen het principe van de corona-app in. De corona-app zelf is een ethisch instrument: door die te gebruiken nemen we verantwoordelijkheid op.

7. Slagen we met de corona-app de weg in van staatscontrole? Het is een drogreden te stellen dat met de corona-app andere vergelijkbare controlemiddelen zullen volgen. Ik maak me geen zorgen. Een beslissing rond de app wordt genomen door politici met tijdelijke volmachten op advies van wetenschapsmensen. Ja, de wereld zal er na corona vanzelfsprekend iets anders uitzien: denk aan economische verschuivingen, maar ook aan een voorzichtigere houding van het individu. Een reis met de Brusselse metro was na de aanslagen niet meer als voorheen. Nochtans zal de wereld na een tijdje weer erg gelijken op die van voorheen. We zijn echter met zijn allen veel te erg uit op een herstel van de normale toestand; dat kunnen we missen als kiespijn. Een geleidelijke en beheerste exit is noodzakelijk en omdat er tot nu toe niets op wijst dat we van nature het met zijn allen kalmpjes aan gaan doen, hebben we iets artificieels nodig. Ja, ik installeer die app.

8. Ik heb geen zin in een nieuwe en strengere lockdown.