Onderwijsbonden vrezen moeilijke start op school

© Kees van de Veen

De onderwijsbonden vrezen dat de heropening van de scholen niet van een leien dakje zal lopen en waarschuwden voor de toegenomen werkdruk.

De heropening van de scholen zal vanaf 18 mei gefaseerd gebeuren, maar om dat veilig te organiseren pleit de Christelijke Onderwijscentrale (COC) voor de oprichting van regionale crisisteams, die de scholen kunnen bijstaan.

Volgens secretaris-generaal van COC Koen Van Kerkhoven wordt de heropstart een ‘gigantische operatie’. Hij benadrukt ook dat het oefenmoment van 15 mei de juiste invulling moet krijgen. ‘Het mag geen valse start zijn, maar de voorbereidingen moeten zo ver gevorderd zijn dat in de drie dagen die volgen enkel de laatste details nog moeten veranderd worden op basis van observaties’, zegt hij.

‘Door nog meer leerlingen terug naar school te sturen wordt de chaos nog groter’, zegt algemeen secretaris van ACOD Onderwijs Nancy Libert. ‘Klassen moeten opgesplitst worden maar de leerkracht kan natuurlijk niet in stukken gesneden worden. Bovendien moeten leerkrachten ook nog aan preteaching doen en moet de opvang georganiseerd worden van meer leerlingen. Het wordt een huzarenstukje om dat allemaal te organiseren.’

Crisisteam

Om de scholen bij te staan bij de moeilijke oefening die ze moeten maken, stelt COC voor om regionale crisisteams te voorzien, met bijvoorbeeld de directie, preventieadviseurs, vertegenwoordigers van het personeel, de CLB’s, die de situatie mee monitoren en waarbij scholen terechtkunnen met vragen en opmerkingen. Zo krijgen de scholen ook het gevoel dat de situatie opgevolgd wordt en dat ze er niet alleen voor staan.

Beide onderwijsbonden vragen zich ook af of leerlingen en leerkrachten op tijd een mondmasker zullen hebben om naar school te kunnen gaan, aangezien zo’n masker verplicht wordt voor iedereen vanaf 12 jaar. ‘Die maskers worden ook in het openbaar vervoer verplicht en het is maar de vraag hoe snel die verdeeld gaan worden’, zegt Van Kerkhoven. ‘Mondmaskers worden de norm en als die niet gerealiseerd kan worden, kunnen de scholen niet beginnen.’

Daarnaast wijst Libert erop dat het heropstarten van meer leerjaren, tot gevolg heeft dat minder scholen zullen kunnen opengaan. ‘De scholen moeten risicoanalyses uitvoeren en aan de hand daarvan beslissen of ze weer opengaan. We gaan niet toegeven op de veiligheid, dus als er meer leerlingen aanwezig zijn, wordt het moeilijker om die veiligheid te garanderen’, zegt ze. ‘En dan gaan er keuzes gemaakt moeten worden, waarbij je winnaars en verliezers krijgt.’

Updates coronacrisis : liveblog - cijfers - inzicht - vragen - tips