Direct naar artikelinhoud
Onderwijs

Laptops voor kwetsbare leerlingen? De vraag is drie keer hoger dan het aanbod

Laptops voor kwetsbare leerlingen? De vraag is drie keer hoger dan het aanbod
Beeld HH

Willen we elke kwetsbare leerling uit het secundair onderwijs voorzien van een laptop om nieuwe leerstof aan te leren, zijn er nog 12.600 toestellen nodig. De vraag ligt drie keer zo hoog als het huidige aanbod.

De doelstelling van Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) was ambitieus: tegen het einde van de paasvakantie 10.000 laptops voorzien voor elk gezin zonder digitale communicatiemiddelen, zodat ook kwetsbare kinderen zo snel mogelijk hun weg zouden vinden in ‘preteaching’. Op vraag van de vzw DigitalForYouth riep de minister bedrijven op afgedankte toestellen te doneren. Om ze op te kuisen en aan scholen te verdelen, werd uiteindelijk een budget van 1 miljoen euro voorzien.

Maar uit de aanvragen via de onderwijskoepels bleek al snel dat dat cijfer niet zou volstaan: een kleine 19.000 jongeren uit het secundair onderwijs wilden een beroep doen op de inzameling omdat ze thuis niet over een laptop beschikken. Het huidige aanbod ligt daar nog ver onder. Van de 14.000 beloofde toestellen – waarvan 75 procent nog bruikbaar is – vertrokken volgens de laatste cijfers 6.400 laptops naar 186 scholen, waar ze in de loop van volgende week zullen aankomen. Het buso werd eerst bediend, andere scholen volgen naargelang hun aandeel leerlingen dat opgroeit in kwetsbare gezinnen.

Dat de levering vertraging oploopt, komt door de extra veiligheidsmaatregelen die technici, die de laptops moeten opkuisen, moeten volgen.

Ook de levering van bijvoorbeeld ­licenties – stickers met een code – uit het buitenland liet op zich wachten. Factoren waarmee te weinig rekening werd gehouden.

“We zijn dankbaar voor de laptops die vandaag al beloofd werden”, klinkt het bij DigitalForYouth. “We bedienen eerst de meest dringende noden en gaan ervan uit de 10.000 laptops begin mei te kunnen leveren. Nadien bekijken we de rest van de aanvragen.”

Bij veel scholen die een aanvraag indienden, heerst onrust of er een levering komt of niet. Verschillende scholen en gemeenten bieden kwetsbare gezinnen nu hun eigen laptops aan of ze zoeken andere manieren om hen te bereiken.

Toch wil professor onderwijskunde Martin Valcke (UGent) niet doemdenken. “De laptop wordt vooral gebruikt voor basiscommunicatie, en verschillende scholen organiseren zich nu al door digitale middelen, boeken en werkpakketjes, die ze tot bij de leerlingen thuis brengen, te combineren. Ook zien we dat leerkrachten met minder goed bereikbare leerlingen vaak telefonisch contact opnemen.”