‘Meisje met de parel’ geeft geheimen prijs dankzij moderne technieken: eigenlijk voor groen gordijn, toch wimpers
De schilder Johannes Vermeer heeft het ‘Meisje met de parel’ op zijn gelijknamige beroemde schilderij oorspronkelijk helemaal niet in een lege ruimte gesitueerd, zoals het voor de huidige toeschouwer lijkt. Hij schilderde haar voor een groen gordijn, hebben onderzoekers met moderne technieken vastgesteld. Dat is nu alleen niet meer te zien. Ook blijkt het meisje toch wimpers te hebben, maar om die te ontdekken heb je die technieken eveneens nodig.
Dat zijn enkele resultaten van het internationale onderzoek "Het Meisje in de Schijnwerper" naar het wereldberoemde werk uit 1665 in het Mauritshuis in Den Haag. Er werden beeld- en scantechnieken, digitale microscopie en verfmonsteranalyses uitgevoerd.
Geen lege ruimte
Op die manier werden sporen van het groene gordijn gevonden. "Met de nieuwe technieken zijn diagonalen en kleurverschillen rechtsboven in het schilderij waargenomen die geplooide stof suggereren. Het gordijn verdween in de loop der eeuwen door het ontkleuren van de groene verf", meldt het Mauritshuis.
Wie met het blote oog naar de nog altijd onbekende jonge schone op Vermeers meesterwerk kijkt, ziet geen wimpers, maar "met macro-röntgenfluorescentie-scanning en onder de microscoop werden toch kleine haartjes rond beide ogen waargenomen die in de loop der eeuwen eveneens zijn verdwenen", aldus het museum verder.
(Lees verder onder de foto)
Contouren
Vermeer zette het schilderij eerst op in verschillende tinten bruin en zwart, is voorts vastgesteld. En met dunne zwarte lijnen schilderde hij de contouren van het meisje. Hij was er niet meteen uit: "De positie van het oor, de bovenkant van de hoofddoek en de achterkant van haar hals werden veranderd."
Vermeer werkte ook van de achtergrond naar de voorgrond toe: "Na het opzetten van de groenige achtergrond en de huid van het gezicht van het meisje, schilderde hij daarna achtereenvolgens haar gele jas, witte kraag, hoofddoek en parel. De parel is slechts illusie, doorschijnende en dekkende vegen witte verf, waarbij een haakje om de parel aan te hangen ontbreekt", vertelt het museum.
Verf
In de verf zijn haartjes van Vermeers kwast teruggevonden. En de ingrediënten voor die verf kwamen uit de hele wereld. Opmerkelijk vindt het kunstmuseum het overvloedige gebruik van ultramarijn van zeer hoge kwaliteit uit het huidige Afghanistan. Deze stof was "kostbaarder dan goud".
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Lijk je op een kunstwerk? Vraag het aan Google
-
PREMIUMKunst & Literatuur
Banaan van 135.000 euro: hap, slik, weg. En dat is kunst
Is de wereld gek geworden? Of hoe moeten we dat juist interpreteren, die fascinatie voor een banaan op de kunstbeurs 'Art Basel' in Miami? Eerst hing die banaan daar te hangen, stilaan overrijp, voor 150.000 dollar (135.000 euro). Tot een ándere artiest dat kapitaal gewoon in zijn keelgat stak. Welkom in de wondere wereld van de kunst. -
PREMIUM
De grootste kunstroof na WOII: wat gebeurde er écht met het enige zeeschilderij van Rembrandt?
De theorieën over de diefstal uit het Isabella Stewart Gardner Museum in Boston zijn zo talrijk dat tien lange afleveringen van een podcast nauwelijks genoeg zijn. -
-
Artistieke vrijheid of bedrog op sterkwater? Werken Damien Hirst mogelijk veel jonger dan vermeld
-
PREMIUMLiteratuur
Nieuw ‘Godvergeten’-boek ontbloot nog veel meer gruweldaden binnen kerk: “Hier heb ik nóóit over verteld”
Pakkend, gruwelijk of tragisch. De getuigenissen uit ‘Godvergeten’ over seksueel misbruik binnen de katholieke kerk grepen iedereen naar de keel. Maar het nieuwe boek bij de reeks maakt de omvang van het misbruik pas écht duidelijk. 101 getuigenissen, die één voor één raken tot in het diepste van de ziel. In deze exclusieve voorpublicatie doen drie slachtoffers hun schrijnende verhaal. “Moest ik ooit te weten komen dat mijn kleinkinderen door zo iemand zouden lijden, zou ik zijn keel langzaam dichtknijpen terwijl ik in zijn ogen kijk.” -
Literatuur
Vierde boek over de Meilandjes opkomst: “Een blik achter de schermen”
Na de biografieën over Martien (62), Erica (60) en Maxime (28), is Jan Dijkgraaf (61) alweer druk bezig met het schrijven van een vierde boek over het gezin. Het lijkt erop dat de Nederlandse schrijver nog lang niet uitgesproken is over de familie Meiland. -
Spaargids.be
Meer spaarrente strikken? Met deze tips loop je je getrouwheidspremie niet mis
-
HLN Shop
Je auto wassen met de hogedrukreiniger: een slim idee?
-
Livios
Zo heb je geen last van ratten of muizen, op een verantwoorde manier: “Vergif is géén oplossing op lange termijn”
Leuven kampt al maanden met een serieuze muizenplaag. Herkenbaar? Zie jij ook regelmatig knaagdieren door je tuin rennen? Of is er geknaagd aan voedselverpakkingen in je kelder of tuinhuis? Bouwsite Livios vroeg aan Dirk Criel van Natuurpunt hoe je op een duurzame én diervriendelijke manier muizen en ratten weert – of hoe je voorkomt dat je er überhaupt ooit last van hebt. -
PREMIUMFilm
Boekverfilmingen zoals ‘WIL’ en ‘Het smelt’ zorgen voor mooi zakcentje voor Vlaamse auteurs, maar het leukste komt pas achteraf
Met ‘Het smelt’ van Lize Spit waait na ‘WIL’ van Jeroen Olyslaegers alweer een boekverfilming de Vlaamse bioscopen binnen. Maar wat betekent dat voor de auteurs? Welke som ontvangen zij in ruil voor hun rechten? En hoe werkt dat precies? Maar vooral: welke Vlaamse auteur overvleugelde iedereen en kon zich na de deal een nagelnieuw appartement kopen? -
Zeldzame eerste druk van ‘Harry Potter’-boek levert 7.500 pond op voor Brits dierenasiel
3 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerChristel Claes
Yves Marteau
Guy Stanbel