Direct naar artikelinhoud
Ikea

Meteen lange wachtrijen aan heropende IKEA-winkels in Nederland

Een rij aan de Ikea-vestiging in Barendrecht.Beeld Frank de Roo

De heropening van IKEA in Nederland zorgde voor een enorme drukte bij de winkels. Bij de meeste vestigingen stonden er voor de opening om 10 uur al mensen voor de deur te wachten. Dranghekken waren nodig om de klantenstroom in goede banen te leiden. In België zijn de filialen nog altijd gesloten.

De Zweedse meubelreus had geen reclame gemaakt voor de heropening, maar de winkel werkte kennelijk als een magneet op duizenden Nederlanders. In onder meer Amersfoort (Utrecht), Barendrecht (Zuid-Holland), Heerlen (Limburg) en Haarlem (Noord-Holland) stonden deze ochtend honderden klanten in de regen te wachten tot ze naar binnen konden.

Een woordvoerster liet wel weten tevreden te zijn over het verloop van de eerste uren. “Het is goed onder controle. We zien bij de ene winkel wat meer drukte dan bij de andere. Rond de openingstijd waren er wat rijen, maar die zijn inmiddels bij de meeste winkels nagenoeg weg. Klanten houden zich goed aan de 1,5 meter afstand en andere geldende maatregelen.”

Maatregelen

IKEA hanteert behoorlijk wat regels om iedereen veilig te laten winkelen. Auto’s waar méér dan twee personen - baby's tellen mee - inzitten, worden niet toegelaten. Daar wordt al op de weg op toegezien. Ook wordt gewerkt met een maximum aantal klanten per winkel. Zo mogen er in de Bredase vestiging zo'n 600 mensen binnen zijn. De formule is één klant per dertig vierkante meter. 

De bekende gele IKEA-tassen zijn even in de ban gedaan. Er kan een nieuwe tas voor 60 eurocent gekocht worden. Of een karretje, maar die staan niet bij de ingang. Overal liggen vloerstickers. Om de haverklap wordt de anderhalve meter door de geluidsinstallatie gememoreerd. Er mag maximaal één persoon in de inspiratieruimtes zijn.

De restaurants van IKEA blijven uit veiligheidsoverwegingen nog dicht. Ook de Småland-speelplaatsen blijven tot nader order gesloten. IKEA roept klanten ook op om contactloos te betalen, met pinpas, creditcard of mobiele telefoon. Verder zijn bij de kassa’s en de klantenservice schermen van plexiglas geplaatst.

Twitter bericht wordt geladen...

Helft minder omzet

De tijdelijke sluiting van de winkels in Nederland heeft volgens de IKEA-woordvoerster gezorgd voor 50 procent minder omzet. “Producten bestellen en thuis laten bezorgen of een online bestelling zelf ophalen bij de winkel was tijdens de sluiting nog steeds mogelijk. Hierdoor hebben we een hoop klanten kunnen bedienen, maar met enkel de onlineverkoop halen we niet de gewenste resultaten en zien we een terugloop van de omzet van ongeveer 50 procent. Het is nog te vroeg om de volledige impact in te schatten. We zitten in een unieke situatie die we nog nooit eerder hebben meegemaakt. Op dit moment ligt onze prioriteit bij de veiligheid van onze medewerkers en klanten, het veilig heropenen van onze winkels en de voortgang van het bedrijf voor de korte en lange termijn.”

Op sociale media wordt uitgebreid gereageerd op de drukte bij de winkels. Er is weinig begrip voor de klanten die in de rij staan en sommigen vrezen dat de drukte misschien zelfs kan leiden tot een nieuwe piek in het aantal coronabesmettingen.