© BELGAIMAGE

Gemeenschapsonderwijs adviseert scholen geen examens te organiseren

Het Gemeenschapsonderwijs (GO!) adviseert zijn scholen om dit schooljaar geen examens meer te organiseren. In de plaats daarvan kiezen ze liever voor permanente evaluatie.

LEES OOK. Zeker helft Limburgse kinderen dreigt tot einde schooljaar thuis te blijven

LEES OOK. Wie niet naar school gaat, is geen spijbelaar: “We begrijpen dat ouders bezorgd zijn”

“Nu examens organiseren voor leerstof die leerlingen grotendeels zelfstandig en in uitzonderlijke omstandigheden moeten verwerken, erg fair is dat niet”, vindt Raymonda Verdyck, afgevaardigd bestuurder van het GO!. “Permanente evaluatie kan even effectief zijn als examens, maar is veel meer gericht op het ondersteunen van het leerproces. Dat is zeker in deze periode belangrijk.” Daarom heeft het GO! beslist om zijn scholen te adviseren geen examens te organiseren dit schooljaar.

In de plaats daarvan kiest het GO! dus liever voor permanente evaluatie. Aan het einde van het schooljaar zal er door de klassenraad beslist worden over een mogelijk A-, B- of C-attest. Voor leerlingen die in juni de leerdoelen halen en positief beoordeeld worden door de klassenraad, is het duidelijk. Zij krijgen het A-attest en kunnen over naar het volgende jaar. Wanneer de klassenraad twijfelt, krijgt de leerling in juni nog niet meteen een B- of C-attest. “We moeten ook op dit vlak fair zijn en deze leerlingen de kans geven om de zomervakantie te benutten om bij te werken”, zegt Verdyck. “Leerlingen verdienen een tweede kans.” Leerlingen zullen dan sowieso begeleid worden door de school.

Het GO! verduidelijkt wel dat de scholen hun autonomie behouden. “Zij beslissen finaal op welke manier de evaluatie in juni daadwerkelijk zal lopen”, klinkt het. Daarvoor moeten sommige scholen wel nog een aanpassing doen in het schoolreglement. Die mogelijkheid is voorzien in het nooddecreet dat binnenkort wordt goedgekeurd.

Examens in Katholiek Onderwijs

Het Katholiek onderwijs is niet van plan om een advies uit te schrijven voor zijn scholen. “Of onze scholen al dan niet examens organiseren, blijven ze zelf beslissen. Wij gaan dat niet afraden”, zegt Lieven Boeve, directeur-generaal Katholiek Onderwijs Vlaanderen.

“Het is vooral belangrijk dat de klassenraad voldoende informatie heeft om de leerlingen te beoordelen. En dat liefst in juni. Dat kan op basis van permanente evaluatie, maar ook door middel van examens of kleinere toetsen of taken. Als er voor individuele leerlingen niet voldoende informatie beschikbaar is, kan de school ervoor kiezen om bijkomende proeven te geven. Maar dat is in niet-coronatijden ook het geval”, zegt hij.

“Ik denk dat veel van onze scholen, als het mogelijk is, examens zullen organiseren. Wellicht wel in een beperktere vorm. Maar dat hangt allemaal af van hoeveel tijd de leerlingen nog op school zullen hebben en of de klassenraad een correcte beoordeling kan maken.”

Toetsen

“We volgen wat afgesproken is in het sociaal overleg met alle onderwijspartners: er wordt best maximaal ingezet op het lesgeven en kies voor brede evaluatie”, zegt Patriek Delbaere, algemeen directeur van de Onderwijsvereniging van Steden en Gemeenten. “Overgangsjaren verdienen hierbij extra aandacht. In het stedelijk en gemeentelijk onderwijs is de evaluatie een bevoegdheid van de school zelf. Onze secundaire scholen met vooral TSO- en BSO-richtingen werken altijd al veel met permanente evaluatie. De klassenraad delibereert op basis van de evaluaties van een heel schooljaar en neemt een goed gemotiveerde beslissing over een getuigschrift/attest voor een leerling.”

“In het basisonderwijs is het door de coronacrisis optioneel (en niet verplicht) geworden om gevalideerde toetsen af te nemen op het einde van het zesde leerjaar. We hebben onze basisscholen gevraagd of ze ook dit jaar de OVSG-toets willen afnemen en we merken dat 75% van de basisscholen dat wél wil doen.”

Weyts pleit voor vorm van evaluatie

Vlaams Minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) “Er is grondwettelijke vrijheid van onderwijs. Dat wil zeggen dat niet de minister en niet de koepel, maar de scholen zelf beslissen over evaluaties. Zij kennen hun leerlingen en de situatie het best”, reageert Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA). “Ik denk persoonlijk dat een of andere vorm van evaluatie zinvol kan zijn. Enerzijds om leerlingen geboeid te houden. Als je nieuwe leerstof geeft en je zegt bij voorbaat dat er niet geëvalueerd wordt, dan dreigen leerlingen af te haken. Anderzijds ook om aan de hand van evaluatie ook eventuele leerachterstand te kunnen detecteren, zodat je er iets aan kan doen. Zonder evaluatie is dat al een heel stuk moeilijker”.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer