Kopzorg voor Apple: gebruikers houden langer vast aan oude iPhone

Zijn iPhone-gebruikers nog hongerig naar nieuwe updates? En zullen consumenten in recessietijden bereid zijn meer dan 800 euro neer te tellen voor een smartphone? Apple zal alles uit de kast moeten halen om het heilige vuur rond zijn kaskraker brandend te houden.

In het nieuws: de coronaklap. Zoals verwacht kreeg de verkoop van iPhones in het recentste kwartaal (januari-maart) een flinke klap, zo maakte Apple eind vorige week bekend. De kwartaalomzet van de iPhone zakte met 7 procent, tot net geen 29 miljard dollar. Dat had zowel met coronagerelateerde bevoorradingsproblemen te maken, als met een lagere winkelverkoop door de lockdowns wereldwijd.

De nieuwe trekker: de ‘goedkope’ iPhone SE In afwachting van een volledig nieuw gamma lanceerde Apple vorige maand de iPhone SE, die met een prijskaartje onder 500 euro naar iPhone-maatstaven als een budgetversie gezien kan worden. Vreest Apple niet dat de SE zijn duurdere broertjes gaat kannibaliseren? ‘Nee’, antwoordde CEO Tim Cook. ‘We stellen vast dat de vraag naar de iPhone SE van twee hoeken komt: consumenten die op zoek zijn naar een klein formaat en klanten die overstappen van Android.’ Anders gesteld: de SE-kopers willen sowieso geen grotere en duurdere iPhone of zijn volledig nieuwe klanten met voorheen pakweg een Samsung of een Huawei.

Prijsgevoeligheid. Volgens Apple is er op dit moment dus geen indicatie dat zijn klanten om crisisredenen voor een goedkoper model kiezen. Wat wel een bezorgdheid voor het bedrijf kan zijn: iPhone-gebruikers die de komst van nieuwe modellen negeren. Financieel directeur Luca Maestri gaf aan dat er einde maart ‘een lichte verlenging van de vervangingscyclus’ was vast te stellen. In mensentaal: iPhone-gebruikers houden almaar langer vast aan hun oude toestel, een fenomeen dat Apple al eerder zorgen baarde en volgens sommige analisten aan de basis lag van de SE-lancering.

Het heeft volgens Maestri deze keer vooral met de gesloten winkels te maken. Maar volgens analisten speelt prijs mogelijk toch al een rol, gezien de ongeziene recessie wereldwijd. Een nieuwe volwaardige iPhone kost al snel meer dan 1.000 euro. Het kan natuurlijk ook zijn dat gebruikers het bijkomende plezier van een overstap naar een nieuw model laag inschatten.

Waarom dit van belang is. Eind dit jaar wordt de lancering van de 5G-telefoon iPhone 12 verwacht. Over de timing hangt er mist. Volgens sommige berichten loopt de productie vertraging op. Op basis van Cooks verklaringen wijst niets op een wijziging van de prijsstrategie. Het grote verschil met eerdere lanceringen is dat de hele wereld eind dit jaar waarschijnlijk nog in zwaar economisch stormweer zal zitten.

Cruciaal voor het ecosysteem van Apple. Ondanks de sterke verkoop recentelijk van de iPad en de Mac-laptops, volgens Cook een gevolg van de groei in thuiswerk, blijft de iPhone verreweg de belangrijkste productcategorie voor het ecosysteem van Apple. De iPhone is niet alleen goed voor de zowat de helft van de totale omzet, het is ook de aanjager van verwante producten (zoals de Airpods en de Apple Watch) en abonnementsdiensten zoals muziek, video en data-opslag in de cloud.

Gezocht: groeimotor. Als de iPhone-motor hapert, hapert dus de groei van het hele ecosysteem. ‘Apple is een cashmachine op zoek naar groei’, zo vatten de analisten van KBC de huidige situatie samen. ‘Omwille van het coronavirus wordt 2020 voor Apple allicht het tweede jaar op rij zonder significante omzetgroei. De breed geanticipeerde lancering van de iPhone 12, zonder tegenbericht nog steeds voorzien voor oktober-november, zal in de huidige omgeving niet noodzakelijk volstaan om terug aan te knopen met groei.’

Meer