Direct naar artikelinhoud
Big Tech

De grote techbedrijven komen alleen maar sterker uit de crisis

Op 1 mei reden mensen in Seattle rond in een karavaan om te protesteren tegen Jeff Bezos, de grote baas van Amazon. ‘24 miljard dollar winst sinds Covid-19', staat op het bord.Beeld AFP

De tabellen met dollartekens zijn geteld, de aandelencurves geanalyseerd. Wat blijkt? Corona laat zich ook bij Big Tech voelen. Toch zijn de meeste analisten het eens: technologiebedrijven komen alleen maar sterker uit de coronacrisis.

“De wereld maakte een digitale transformatie van twee jaar door in twee maanden.” Microsoft-CEO Satya Nadella vatte de situatie voor techbedrijven misschien wel het best samen toen hij de recentste kwartaalresultaten presenteerde. De omzet van Microsoft groeide met 15 procent, van net geen 26 miljard euro tot meer dan 32 miljard euro. De winst steeg met 22 procent tot ongeveer 10 miljard euro.

Die cijfers heeft het bedrijf van Nadella vooral te danken aan de serverruimte die het aan bedrijven verhuurt. De omzet van die tak groeide met 59 procent. Ook Office-paketten en abonnementen voor Teams, waarmee je kan videovergaderen, verkochten als warme broodjes.

Eerder had ook Netflix al indrukwekkende cijfers laten optekenen. Series als Tiger King en Unorthodox overtuigden meer dan 15 miljoen nieuwe abonnees. Geen wonder dat een analist Netflix-aandelen “de ultieme stay-at-home stock” noemde. Zorgen over de productie van series en films, die door de wereldwijde lockdown op pauze ging, werden van tafel geveegd.

Bij Amazon moesten aandeelhouders toch even naar adem happen. Gelukkig had opperbaas Jeff Bezos hen aangemaand om even te gaan zitten toen hij aankondigde dat Amazon de bijna 4 miljard euro winst zou investeren in een (iets) hoger loon voor werknemers, beschermende kledij en reinigingsprocedures in de distributiecentra over heel de wereld. Wat goed is voor werknemers, is dat niet altijd voor aandelen: die daalden meteen met 5 procent na de aankondiging.

De grote techbedrijven komen alleen maar sterker uit de crisis
Beeld AFP

Een analist in The Telegraph doorprikt de strategie van Bezos. “Het is radicaal. Maar één kwartaal winst opgeven om politieke en publieke goodwill te verzekeren, kan op lange termijn voordelig zijn.” En laat Jeff Bezos nu net de man zijn die nooit de lange termijn uit het oog verliest.

3 miljard gebruikers

Verder in de reeks tot de verbeelding Amerikaanse sprekende techbedrijven: Apple, Facebook en Google. Dat trio leek in eerste instantie toch wat last te ondervinden van het coronavirus dat de wereld teistert. 

Apple werd als een van de eerste techbedrijven geraakt, omdat zijn iPhones en iPads voor een groot deel in China geproduceerd worden. Die productie zou ondertussen weer op niveau zijn. Het bedrijf bereidt zich voor om in september zijn allereerste 5G-iPhone voor te stellen. “Dit is niet het kwartaal dat we verwacht hadden zonder corona”, vertelde CEO Tim Cook. “Maar ik kan me geen enkel kwartaal voor de geest halen waarin ik trotser ben geweest op wat we doen en hoe we het doen.” Cook is gerustgesteld dat zijn diensten, zoals Apple TV en de App Store, gestaag blijven groeien.

Ook voor Facebook en Google leek corona een uitdaging te worden. Want wat is het eerste waarop kleine en grote bedrijven besparen zodra de geldstroom opdroogt? Advertenties, de brandstof van beide bedrijven. 

Al bleek dat voor Facebook al bij al mee te vallen. Vergeleken met vorig jaar draaide het bedrijf met bijna 17 miljard euro zo’n 18 procent meer omzet dan vorig jaar. Toch zag het de vraag naar advertenties en dus ook de prijs ervan afnemen. Tegelijkertijd nam het aantal gebruikers van de Facebook-familie nog indrukwekkender proporties aan. In het eerste kwartaal gebruikten net geen 3 miljard mensen op deze planeet Instagram, WhatsApp of Facebook. Uit data voor de eerste drie weken van april blijkt dat de honger om op Facebook te adverteren weer bijna op hetzelfde niveau is als vorig jaar deze periode.

Tot slot moest Alphabet, het moederbedrijf achter Google, vaststellen dat de omzet uit de advertenties op de zoekmachines met 13 tot 17 procent was gedaald. Andere pijlers, zoals de videostreamingdienst YouTube en het verhuren van serverruimte aan bedrijven, leverden het bedrijf dan weer meer op dan vorig jaar.

Onaantastbaar

“Samengevat: de sterken zullen alleen maar sterker worden.” Dat vertelde reclameveteraan Sir Martin Sorrell in The Telegraph. Zijn marketingbedrijf S4 Capital ziet dat klanten volop de kaart van digitale media trekken. “Ik denk dat we deze crisis wel te boven komen – ik besef dat ik met die mening tot de minderheid behoor – en dat uiteindelijk de technologieplatformen uitzonderlijk zullen profiteren.” Op dit moment spenderen bedrijven 45 tot 50 procent van hun marketingbudget aan digitale reclame. Tegen 2025 zal dat volgens Sorrell twee derde zijn. Dat was nooit zo snel gegaan zonder de de coronacrisis. 

Onaantastbaar
Beeld AFP

Ondanks het relatief rustige vaarwater waar de grote techbedrijven zich in bevinden, blijven ze voor hun doen voorzichtig. Apple, Amazon en Google wilden geen voorspellingen doen over de toekomst. Facebook en Google lieten ook verstaan dat ze minder mensen aanwerven dan normaal. Ambitieuze bouwprojecten werden even op pauze gezet.

En dat is misschien niet eens zo gek. Om het met de woorden van Shira Ovide, technologiecolumniste van The New York Times, te zeggen: “De technologiebedrijven die op dit moment onaantastbaar lijken, waren relatief gezien opdondertjes bij de vorige recessie. Facebook was een peuter en Amazon verdiende het grootste deel van zijn geld nog met de verkoop van boeken en dvd’s. We zullen nu zien of ze bestand zijn tegen de volgende recessie.”