Radio 2

Blankenbergse schooldirecteur: "Schoolgebouw is simpelweg te klein om lessen en noodopvang te combineren" 

Meer dan één schooldirectie zit met de handen in het haar.  Vanaf 15 mei start het onderwijs in bepaalde leerjaren opnieuw, maar de scholen moeten daarnaast blijven zorgen voor noodopvang. Die noodopvang gaat nu wel over veel meer kinderen, omdat heel wat ouders sinds gisteren gestopt zijn met thuiswerken.

De terugkeer naar het normale leven, na de strengere maatregelen tegen het verspreiden van het coronavirus, belooft niet zonder slag of stoot te verlopen voor de scholen. "Want lesgeven en noodopvang combineren gaat niet. Daarvoor zijn de schoolgebouwen vaak te klein", zegt schooldirecteur Bart Boydens. "Hij zegt dat hij vandaag veel schouderklopjes ontvangt van collega's, omdat hij durft te zeggen hoe moeilijk de scholen het hebben om de richtlijnen toe te passen."

70 procent van de ouders wil de kinderen brengen

Boydens is coördinerend directeur van 5 vrije basisscholen in Blankenberge en Wenduine. De scholengroep vroeg aan de ouders wie hun kinderen vanaf 15 mei naar school zou brengen. Uit de resultaten van de bevraging bleek dat het spannend wordt voor 4 van de 5 scholen. Voor 1 school wordt het onmogelijk. "In de vrije basisschool St-Jozef St-Pieter campus Schaapstraat Blankenberge zal 70 procent van de ouders de kinderen naar school brengen. Ik zie niet in hoe ik die kinderen kan opvangen. Want wij hebben de oppervlakte niet in die gebouwen, om alles veilig te laten verlopen en dat baart mij zorgen. Op welke manier zal ik moeten zeggen aan de ouders: sorry, voor jou kan ik geen opvang organiseren?" 

Ook nog onderwijs tijdens de opvang

"Je kan het aan buitenstaanders niet meer uitleggen, maar we moeten dan ook nog eens afstandsonderwijs aanbieden in de noodopvang. Dus binnen de muren van de school. Dat is kafkaiaans. Dan kunnen we evengoed weer echt lesgeven zoals we vroeger deden", besluit Boydens. Hij doet een oproep aan de minister van onderwijs om alles toch nog eens goed te bekijken. 

Meest gelezen