Vlaamse televisiezenders krijgen meer vrijheid om reclame uit te zenden: ‘We verwachten geen stortvloed’

Sinds de uitbraak van de coronacrisis is de advertentiemarkt in elkaar gezakt. Mediabedrijven, en dan specifieker televisieomroepen, krijgen rake klappen. Een nieuw decreet van het Vlaams Parlement biedt tv-zenders voortaan meer flexibiliteit om reclame uit te zenden.

We mogen dan wel vaker en langer voor onze beeldbuis zitten, de televisieomroepen hebben het dezer dagen niet onder de markt. Twee weken geleden maakte DPG Media – het moederbedrijf van VTM – nog bekend dat er een serieuze duik van de advertentiemarkt te voelen was. En vorig jaar daalde de omzet van de televisiepoot met 4 procent.

Op voorstel van meerderheidspartijen N-VA, Open Vld en CD&V stemde het Vlaams Parlement in met een decreet dat de tv-zenders meer ruimte biedt om advertentiecampagnes in te plannen. Nu schrijft het Mediadecreet voor dat omroepen per uur 12 minuten (20 procent) reclame mogen uitzenden. Dankzij de versoepeling berekent men die 20 procent over twee grotere tijdsblokken: 6 uur tot 18 uur én 18 uur tot 00 uur.

Europese wetgeving

Het decreet komt overigens niet uit de lucht gevallen, het is een omzetting van een Europese richtlijn. De Vlaamse regering heeft tot eind 2020 om alles door te voeren, maar dit aspect wordt versneld ingevoerd. ‘Advertentie-inkomsten zijn extreem belangrijk voor het voortbestaan van zowel regionale als commerciële omroepen en zeker in deze lockdown-tijd blijkt nog maar eens hoe belangrijk deze zenders zijn’, zegt Vlaams Parlementslid Stephanie D’Hose (Open Vld).

Katia Segers, parlementslid voor sp.a en professor Communicatiewetenschappen aan de VUB, wees er wel op dat het aantrekkelijk kan zijn voor de zenders om alle reclame in primetime uit te zenden. ‘We gaan ervan uit dat de zenders er omzichtig mee zullen omspringen en we ook na de coronapandemie niet meteen overspoeld zullen worden door reclame’, reageert Marius Meremans (N-VA).

Meer