Direct naar artikelinhoud
Economie

‘De hamsterbonus’ waarmee supermarkten een recordomzet boeken

‘De hamsterbonus’ waarmee supermarkten een recordomzet boeken
Beeld Thomas Sweertvaegher

Supermarktgroep Ahold Delhaize heeft er een uitstekend eerste kwartaal op zitten. Te midden van de coronacrisis groeide de nettowinst van de moedergroep van Delhaize met bijna de helft. Ook de cijfers van andere retailers floreren. Tegelijk stijgen hun kosten.

De beelden van ellenlange wachtrijen en de drommen hamsterende klanten met volle winkelkarren zijn nu al legendarisch. Het was een koud kunstje om te voorspellen dat de coronapandemie een gigantische impact zou hebben op de inkomsten van de supermarkten. Hoeveel? De cijfers van Ahold Delhaize zijn alvast een leidraad. De omzet van de Nederlands-Belgische supermarktgroep ging in de eerste drie maanden van dit jaar 14,7 procent hoger tot 18,2 miljard dollar (16,9 miljard euro). 

Voor maart alleen gingen de vergelijkbare verkoopcijfers bijna 27 procent hoger. Naast Delhaize is Ahold Delhaize met de Albert Heijn-supermarkten aanwezig in de lage landen. Bij dochterbedrijf Bol.com, de webwinkel, nam de consumentenverkoop met net geen 40 procent toe. Al die goede cijfers leiden tot een mooi eindresultaat: de nettowinst sprong liefst 48,2 procent hoger tot 645 miljoen euro.

Thuis eten

Eerder kon de Franse retailgroep Carrefour uitpakken met sterke groeicijfers. De vergelijkbare groei in het eerste kwartaal ging er met 7,8 procent op vooruit. Ook Carrefour kan bogen op een flinke ‘hamsterbonus’ in maart. Bij Colruyt is het wachten tot juni vooraleer de beursgenoteerde groep naar buiten komt met cijfers. Maar woordvoerder Hanne Poppe erkent dat er meer klanten zijn en dat ze meer kopen. “Logisch”, zegt professor Gino Van Ossel. “We eten allemaal thuis. Alle restaurants, bedrijfskantines en schoolrefters liggen stil, tot en met de spaghettifestijnen van de voetbal. We kopen onze voeding voor een groot stuk in de supermarkt. Intussen leerden we nog zelf bakken”, glimlacht Van Ossel. 

Retailexpert Gino Van Ossel: 'We kopen ook meer voorverpakt omwille van de hygiëne, en omdat we niet graag aanschuiven bij de slager.'Beeld Hollandse Hoogte / Jan Boeve

Over het hamsteren zegt de retailexpert dat het voor een flink stuk om een verschuiving van de omzet in de tijd gaat. “Simpel gezegd, het is niet omdat ik nu veel meer toiletpapier heb gekocht dat ik meer naar het toilet ga.”

Supermarkten profiteerden de voorbij weken meer dan anders van hun one-stop-shop-formule. Je vindt er alles: handig tijdens een lockdown. “We kopen ook meer voorverpakt omwille van de hygiëne, en omdat we niet graag aanschuiven bij de slager.”

Prijsstijgingen

Verder was er het effect van de promoties die tijdelijk aan banden werden gelegd, om de hamsterwoede niet meer aan te wakkeren. Het leidde tot prijsstijgingen van gemiddeld zo’n 3 procent. In de buurlanden zonder zo'n verbod was die prijsstijging er niet. Goed gespeeld door de supermarktlobby? “Ik vind dat appelen met peren vergelijken”, zegt Van Ossel. 

Hij wijst erop dat Nederlanders kleiner wonen en vaker met de fiets gaan winkelen. Bij ons neemt 75 procent de auto naar de supermarkt. “In Frankrijk gaan ze massaal naar de hypermarkt, bij ons is dat segment goed voor 15 procent. Dat lijkt anekdotiek, maar is het niet, het heeft impact op ons koopgedrag en de prijszetting. Overigens zijn de supermarkten net blij met promoties, want zo kunnen ze zich onderscheiden. Tegelijk is het erg arbeidsintensief om al die producten in de etalage te zetten. Op een moment dat het personeel al overbevraagd werd, vind ik het goed dat ze tijdelijk opgeschort werden.” Van Ossel vindt dat de supermarkten zich in de coronacrisis net heel verantwoordelijk gedragen.

Het coronavirus brengt ook hogere kosten met zich mee. Delhaize zegt dat deze pas de komende kwartalen zichtbaar worden in de cijfers. In de wandelgangen circuleert een bedrag van bijna 180 miljoen euro extra kosten tot nu toe voor België alleen. Dat is ook de analyse van Isabelle Colbrandt van Lidl, dat als niet-beursgenoteerd bedrijf geen cijfers bekendmaakt. “Natuurlijk zijn we tevreden dat we open konden blijven. Maar daar staan kosten tegenover. Lidl heeft 315 filialen in België, dat betekent evenveel extra personeelsleden om aan elke ingang een medewerker voor toezicht te plaatsen.”

Prijsstijgingen
Beeld Thomas Sweertvaegher