‘Pandemie heeft gaming tot koning van het entertainment gekroond’

Sinds de uitbraak van de coronacrisis heeft de sector van de videogames een opmerkelijke groei laten optekenen. De games bleken immers een uitweg voor een aanzienlijk deel van de bevolking, die door de lockdown gedwongen werd thuis te blijven. Bedrijven zoals Activision Blizzard en Electronic Arts, ontwikkelaars van games, lieten dan ook uitstekende kwartaalresultaten optekenen.

Die stimulans zal zich volgens vele waarnemers ook de volgende jaren, zelfs wanneer de coronacrisis is overwonnen, sterk laten voelen.

Rijzende ster

In een rapport van Futuresource Consulting wordt gaming de rijzende ster van de entertainmentindustrie genoemd. Futuresource zegt te verwachten dat de sector zijn marktaandeel over drie jaar tot 36 procent zal hebben opgedreven. Dat is een winst met 5 procentpunt tegenover vorig jaar. ‘Vorig jaar genereerde spelsoftware al een recordomzet van 143 miljard dollar aan consumentenbestedingen,’ aldus het rapport. ‘De industrie lijkt nu echter klaar voor een verdere groei.’

‘Bestaande gamers hebben door de quarantaine meer tijd om zich aan hun hobby te wijden,’ betoogde Morris Garrard, analist bij Futuresource. ‘Bovendien zijn ook schoolkinderen meer aan huis gebonden. Die tijd proberen ze gedeeltelijk met videogames op te vullen.’

De sector kan daarmee volgens Garrard op een verheugdende stimulans rekenen. ‘We hadden immers verwacht dat de industrie een vertraging zou kennen,’ verduidelijkt hij. ‘Algemeen werd aangenomen dat de consumenten met de aankoop van software en hardware zouden wachten tot nieuwe producten op de markt zouden worden gebracht.’

Grijze gamers

‘Omdat een grote massa mensen op zoek moet naar een tijdsbesteding, is er voor de bestaande content plots een nieuwe belangstelling gecreëerd,’ aldus Garrard. Futuresource verwacht dat het mobiele gamen dit jaar een groei met 12 procent zal kennen. Daarin zou ook de introductie van draadloze 5G-netwerken in een aantal regio’s een rol spelen.

De analisten wijzen er nog op dat de gaming-rage ook alle leeftijden lijkt te hebben geraakt. ‘De oudere generatie toont een grote interesse voor de online versies van het Chinese spel Mah-Jong,’ zegt Garrard. ‘Sommige waarnemers maken hierbij gewag van het grijze gamerfenomeen. De beperking van de bewegingsvrijheid heeft vele gepensioneerden geïsoleerd. Vaak bieden mobiele games een uitweg.’

Voor de sector van de e-sports, de toeschouwersplatformen van de online games, is de situatie minder duidelijk. ‘Zij moeten immers met een onverwachte concurrentie rekening houden,’ zegt Laurent Michaud, hoofd ontwikkeling bij Ecole Supérieure des Métiers Artistiques (Esma) in Montpellier.

‘Ook vele topsporters zijn door de crisis immers tot inactiviteit gedwongen. Die groep grijpt graag naar digitale competities om zich met elkaar te meten. Die wedstrijden kunnen op grote belangstelling rekenen. Onder meer de Formule Eén wijkt uit naar digitale circuits, waar zijn racepiloten de strijd aangaan met virtuele specialisten.’

De analisten verwachten dat de belangstelling voor de digitale games ook na het einde van coronacrisis op een hoog niveau zal blijven. ‘Veel mensen hebben de smaak te pakken gegrepen en zullen hun nieuwe hobby verder willen blijven beoefenen,’ zegt Ted Pollak, analist bij Jon Peddie Research. ‘Dat publiek zal na afloop van de coronacrisis ook op zoek gaan naar nieuwe titels.’

Meer