Direct naar artikelinhoud
EconomieUpdate

Inktzwarte dag voor Brussels Airlines: 1.000 jobs weg, 22 bestemmingen geschrapt

Inktzwarte dag voor Brussels Airlines: 1.000 jobs weg, 22 bestemmingen geschrapt
Beeld Photo News

1.000 jobs, 10 vliegtuigen en 22 bestemmingen gaan voor de bijl bij Brussels Airlines, zo werd deze morgen beslist. De federale regering ontvangt deze namiddag de vakbonden en vraagt van moederbedrijf Lufthansa een ‘duidelijk signaal’ over de toekomst van de vliegmaatschappij.

en

De directie van Brussels Airlines heeft op een bijzondere ondernemingsraad aan de sociale partners laten weten dat ze de intentie heeft om 1.000 jobs te schrappen, goed voor zo’n 800 voltijdse banen. Bij Brussels Airlines werken nu nog 4.000 mensen. Ook een aantal toestellen uit de vloot verdwijnt, 10 om precies te zijn, of 30 procent. Ook het netwerk van de luchtvaartmaatschappij zal krimpen met 22 bestemmingen. Dat alles om het hoofd te bieden aan de coronacrisis en de toekomst veilig te stellen, luidt het.

De regering zit deze namiddag samen met de vakbonden van Brussels Airlines, meldt minister van Financiën Alexander De Croo (Open Vld). Die zeiden eerder al “geschokt” te zijn door de aankondiging en willen naakte ontslagen vermijden door beroep te doen op vervroegd pensioen, vrijwillig vertrek of door tijdelijke contracten niet te verlengen. 

Tegen eind deze maand wil de directie van Brussels Airlines al een akkoord hebben met de vakbonden over het aangekondigde herstructureringsplan.

Stroeve onderhandelingen

In regeringskringen valt te horen dat de onderhandelingen met moederbedrijf Lufthansa moeizaam verlopen. Minister De Croo bevestigt dat. Er is nog geen akkoord, en de regering staat in contact met andere betrokken overheden. “Er zijn heel veel discussies geweest met Lufthansa tot nu toe, en dat zijn zeer moeilijke besprekingen”, stelde De Croo. “Dat komt ook omdat Lufthansa zelf in zeer moeilijke discussies zit met de Duitse overheid” (over een bedrag van zowat 9 miljard euro, red.).

De minister herhaalt dat hij een “geloofwaardig toekomstplan” wil met voldoende garanties over de rol van Brussels Airlines na de crisis. “Het mag niet enkel een afbouwscenario zijn, er zal ook geïnvesteerd moeten worden. We verwachten een duidelijk signaal van de Duitse moedermaatschappij.”

Elke dag één miljoen euro verlies

Dat er jobs zouden sneuvelen stond in de sterren geschreven. Sinds de lockdown staan de vliegtuigen aan de grond en is het gros van het personeel op technische werkloosheid gezet. Een uitzicht op beterschap is er niet, en Brussels Airlines heeft de Belgische overheid om financiële bijstand gevraagd. Het bedrijf verliest elke dag ruim één miljoen euro. Er is nog geen groen licht voor de zowat 290 miljoen euro die de maatschappij vraagt om deze periode te overbruggen. Minister De Croo eist duidelijke toekomstgaranties van Lufthansa, maar de Duitsers houden de boot af. Hoog spel, want bij Brussels Airlines alleen al werken 4.000 mensen, maar de luchtvaartmaatschappij is ook de hoofdrolspeler op Zaventem. Brussels Airport biedt nog eens zo’n 20.000 jobs, én is de Belgische toegangspoort op de wereld. 

“Hoewel het transformatieplan noodzakelijk is om de crisis te boven te komen, blijven de lopende besprekingen met zowel de Belgische regering als met Lufthansa essentieel”, zegt de luchtvaartmaatschappij. “We hopen op een positief resultaat van de besprekingen met de Belgische overheid over de financiële steun die nodig is om de gevolgen van deze ongekende crisis te boven te komen, terwijl we voor de herstructureringskosten de hulp van Lufthansa inroepen.”

Geen blanco cheque

De CEO van Lufthansa, Carsten Spohr, werd normaal nog deze week verwacht in België voor een overleg met premier Sophie Wilmès (MR) en minister De Croo. Al is het nog niet duidelijk of dat bezoek nu nog doorgaat. Moedermaatschappij Lufthansa is immers ook nog steeds in onderhandeling met de Duitse regering. Daar ligt een reddingsplan van zowat 9 miljard euro op tafel, maar de precieze invulling van dat plan ligt moeilijk. De directie van Lufthansa wil zo weinig mogelijk inmenging van de overheid in haar bestuur. Die overheid wil evenwel geen blanco cheque geven.

De Europese Commissie wil de overheden die hun luchtvaartmaatschappijen een hand boven het hoofd houden ook niet zomaar vrij spel geven. Waar de overheid aandeelhouder is moet een plafond komen op het salaris van de managers. Bonussen of dividenden zijn eveneens uit den boze, en bovendien moeten de luchtvaartmaatschappijen zich inschrijven in de Green Deal-ambitie van de Commissie.

Niet onbelangrijk is dat Brussels Airlines al voor de coronacrisis in financieel onweer zat, en structureel niet winstgevend was. Zo is er een nettoverlies van 236 miljoen euro in de voorbije tien jaar geboekt. Daarom had de directie al een herstructureringsplan klaar onder de noemer ‘reboot’. Dat plan zal nu wellicht ook versneld en nog een pak steviger worden uitgevoerd.

Het hoofdkwartier van Brussels AirlinesBeeld BELGA